Klips Skrevet 12. januar 2005 #1 Skrevet 12. januar 2005 Dream Theater? Jethro Tull? Vet jo hvordan det høres ut, men hva man kaller forskjellig type musikk er jeg så dårlig på.
Gjest Étoile Skrevet 12. januar 2005 #2 Skrevet 12. januar 2005 Jethro Tull er vel rock? Dream Theater kan jeg ikke komme på å ha hørt noe av, så vet ikke.
Gjest KATTAstrofe Skrevet 12. januar 2005 #3 Skrevet 12. januar 2005 Dream theater er vel innen metal-sjangeren? Jethro Tull - stonerrock?
Gjest Valhalla Skrevet 12. januar 2005 #4 Skrevet 12. januar 2005 Er ikke det progressiv rock begge to?
Miss Marple Skrevet 13. januar 2005 #5 Skrevet 13. januar 2005 Dream Theater går vel litt på tvers av ulike sjangre, men det har elementer av metal, symfonisk rock og progressiv rock. Det andre bandet har jeg ikke hørt om...
Superlammet Skrevet 13. januar 2005 #6 Skrevet 13. januar 2005 Skal man kategorisere blir vel Dream Theatre metall og Jethro rock.
hyggeligfyr Skrevet 13. januar 2005 #7 Skrevet 13. januar 2005 Må få korrigere: Dream Theater er et foregangsband for progressiv metall, eller prog-metal om du vil. En avart av prog-rock, altså. Jetrho Tull må puttes inn i diverse sjangere, så som folk-rock, art rock, prog-rock og hard rock. Les forøvrig www.allmusic.com som er veldig gode på sjangerbeskrivelser.
Gjest TomKrus Skrevet 13. januar 2005 #8 Skrevet 13. januar 2005 En liten avsporing, men hvordan lyder progrock? Har en følelse at musikken ikke har den samme oppbygningen som proghouse (hvor stadig flere elementer legges til, og lydbildet blir mer komplisert utover i låta).
hyggeligfyr Skrevet 13. januar 2005 #9 Skrevet 13. januar 2005 Vel, det er jo ingen definisjon på det, men prog har mye til felles med klassisk musikk. Låtene er lange, som oftest delt opp i klare tema, som igjen er delt opp i mindre deler og er nesten unntak svært velspilt da materialet som regel er teknisk komplisert. Til sammenligning er jo f.eks. en AC/DC låt vanligvis delt opp i intro, vers, refreng og så gjentakelse - så består proglåter ofte av langt flere deler og glir ofte mer over i hverandre. Vet ikke om det ga noe klart bilde av det - men progsjangeren består jo av like forskjellige uttrykk som alle andre sjangere.
Klips Skrevet 14. januar 2005 Forfatter #11 Skrevet 14. januar 2005 Duverden, er det rart jeg ikke vet hvilke sjangere jeg hører på når det er så komplisert? Takk, i hvert fall, til alle som svarte. Spesielt interessant beskrivelse av progrock, hyggeligfyr, det er nemlig akkurat det jeg har tenkt når jeg har hørt en del musikk, at det minner om klassisk fordi det har så mange flere elementer i seg enn vanlig pop/rock. Så var jeg altså ikke helt på bærtur, selv om jeg ikke visste hva det het.
sirka Skrevet 15. januar 2005 #12 Skrevet 15. januar 2005 Hehe, en liten avsporing, men dette minner meg om da jeg hadde en "brainstorming" i musikkundervisningen min (på barneskolen!!!) over ulike musikksjangere, og hadde ventet meg de mest vanlige, store sjangere, da en liten pode utbrøt: "Trønderrock".
Gjest Starya Skrevet 15. januar 2005 #13 Skrevet 15. januar 2005 Og derfor forholder jeg meg kun til begrepet "musikk", det gjør alt så mye enklere. For stakkars meg, i alle fall..
Klips Skrevet 17. januar 2005 Forfatter #14 Skrevet 17. januar 2005 Jeg også, men jeg ble spurt, i en formell setting, tro det eller ei, så nå håper jeg dere ikke har lurt meg på villspor
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå