Gå til innhold

Barn med mye kroppshår

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har ei jente i femårsalderen med veldig mye hår på leggene. Jeg har vært til legen med dette, og han syntes det var såpass mye at han valgte å ta blodprøve ift hormonforstyrrelser. Denne blodprøven gav ikke utslag. Jeg kom også pratet litt med en sykepleier som jobber på legekontoret da jeg bestilt denne timen og la frem problemstillingen (ønsket at hele kroppen skulle undersøkes slik at hun ikke skjønte hva det gjaldt, pluss ikke snakke høyt om dette med jenta tilstede). Hun fortalte at datteren hadde samme problematikk fra treårsalderen, men det var nedentil. Moren/sykepleieren valgte da å barbere det bort. Etter hvert forsvant dette håret, heldigvis.

Jeg har hele tiden tenkt at ved å barbere det bort blir det veldig fokus på utseende. Og jeg har håpet at det kanskje ville gått seg til etter hvert og at det jevner seg ut med mindre hårvekst. Men det blir mer og mer, lengre hår samt mørkere. Nå er hun så stor at hun legger merke til det selv også. 

Jeg vurderer sterkt å barbere det bort, men føler meg som verdens fæleste mor som har disse tankene. Jeg tenker at dersom jeg ikke hadde befunnet meg i denne situasjonen selv, ogjeg hadde hørt om andre foreldre som hadde barbert leggene og lårene til en femåring, hadde jeg reagert med avsky.

Men nå står jeg altså opp i problematikken selv, og forstår hvor vanskelig dette er, Hun er i tillegg overvektig og generelt veldig stor, så dette i tillegg.. 

Anonymkode: d19c1...48e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville spurt henne hva hun ønsker. Jeg hadde samme problem, kanskje ikke fullt så tidlig, men ganske tidlig likevel. Jeg ønsket såå veldig å få fjernet det, men det var dritflaut, jeg visste ikke hva jeg skulle gjøre, og jeg turte ikke spørre mamma. Hadde blitt overlykkelig om hun hadde tilbudt seg å hjelpe meg med det.

Jeg fikk heller ikke utslag på hormonforstyrrelser, men da jeg ble 18-20 år viste det seg likevel at jeg har PCOS.

Anonymkode: fe62f...fda

Skrevet

Jeg har alltid hatt veldig mye, langt hår på armene. Vi snakkes nærmest pels. Jeg vet jeg og Mamma hadde samtaler om det da jeg gikk på barneskolen. Mamma prøvde å fokusere på at alle er forskjellige, og at alle har et eller annet spesielt ved seg som de fleste andre ikke har. Jeg tror jeg klarte meg fint gjennom det meste av barneskolen. Vi har mange bilder av meg i t-skjorter og singleter. 

Da puberteten nærmet seg, syntes jeg dette ble veldig flaut og fælt. Jeg skammet meg så veldig over armene mine. En dag jeg gikk i 6. klasse kom Mamma inn mens jeg stod på badet og klippet bort håret med saks. Jeg blødde, gråt, og var veldig fortvilet. Mamma sa at hvis jeg ville, kunne hun hjelpe meg å fjerne håret på en fin måte. Jeg fikk lov til å teste hårfjerningskrem, noe huden min ikke likte. Fra da av klipte jeg håret nokså kort med saks. Men ikke helt inntil huden. Dette har jeg fortsatt med ca en gang i måneden. Gjør det fortsatt (er 31 år). 

Jeg er glad for at Mamma kommuniserte at det ikke var noe i veien med meg fordi jeg hadde "pels" på armene. Jeg hadde flere år der jeg ikke brydde meg om det. 🙂 men jeg er også glad for at Mamma forstod hvor vondt dette ble for meg da jeg ble gammel nok til å sammenligne meg mer med andre. Vi vet alle hvordan det er å være 12 år gammel jente! 

Jeg synes du har fine tanker om dattera di, TS. Du virker som en omsorgsfull mor ❤️ Jeg vil råde deg til å la håret være så lenge hun ikke skammer seg. Dere kan F.eks. prate om at det er mange barn som ikke har hår på leggene, men at ingen er like. Det finnes mange måter å skille deg ut på, og alle er spesielle på sin måte. 

Når/ hvis håret blir et emosjonelt problem for henne, kan du stå klar til å hjelpe og bidra så godt du kan. Jeg er så glad for at Mamma hjalp meg å finne en god hårfjerningsmåte. Men det kom altså ikke før jeg ønsket det selv. 

Anonymkode: d3d8d...e9b

• Liker 4
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ei jente i femårsalderen med veldig mye hår på leggene. Jeg har vært til legen med dette, og han syntes det var såpass mye at han valgte å ta blodprøve ift hormonforstyrrelser. Denne blodprøven gav ikke utslag. Jeg kom også pratet litt med en sykepleier som jobber på legekontoret da jeg bestilt denne timen og la frem problemstillingen (ønsket at hele kroppen skulle undersøkes slik at hun ikke skjønte hva det gjaldt, pluss ikke snakke høyt om dette med jenta tilstede). Hun fortalte at datteren hadde samme problematikk fra treårsalderen, men det var nedentil. Moren/sykepleieren valgte da å barbere det bort. Etter hvert forsvant dette håret, heldigvis.

Jeg har hele tiden tenkt at ved å barbere det bort blir det veldig fokus på utseende. Og jeg har håpet at det kanskje ville gått seg til etter hvert og at det jevner seg ut med mindre hårvekst. Men det blir mer og mer, lengre hår samt mørkere. Nå er hun så stor at hun legger merke til det selv også. 

Jeg vurderer sterkt å barbere det bort, men føler meg som verdens fæleste mor som har disse tankene. Jeg tenker at dersom jeg ikke hadde befunnet meg i denne situasjonen selv, ogjeg hadde hørt om andre foreldre som hadde barbert leggene og lårene til en femåring, hadde jeg reagert med avsky.

Men nå står jeg altså opp i problematikken selv, og forstår hvor vanskelig dette er, Hun er i tillegg overvektig og generelt veldig stor, så dette i tillegg.. 

Hormonforstyrrelser kan ha sammenheng med overvekt, kanskje problemet dempes hvis dere får bukt med overvekten?

Anonymkode: f796c...b1f

• Liker 1
Skrevet

Hun spiser lite, spiser ikke særlig usunt og er også veldig aktiv. Ser ikke helt hvordan hun da skal gå ned i vekt.., 

TS

• Liker 1
Skrevet

Tusen takk for svarene!

Godt å høre at dere satte pris på hjelp fra foreldrene deres, dere som har vært i lignende situasjoner som barn.

Jeg som barn fikk tidlig hår under armene, i tillegg til å ha veldig veldig mye øyenbryn. Jeg ble ikke veiledet av min mor ift dette. Var frustrert og lei meg, fikk lavt selvbilde. Visste ikke hvordan jeg skulle gripe det fatt. Skulle så veldig ønsket at hun kunne gitt meg veiledning eller vist initiativ.

TS

Skrevet

Rettelse.. Spiser veldig sunt skulle det stå.

TS

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hun spiser lite, spiser ikke særlig usunt og er også veldig aktiv. Ser ikke helt hvordan hun da skal gå ned i vekt.., 

TS

Hvis dette er riktig og hun faktisk er overvektig, så er det noe galt med barnet. Oppsøk lege igjen å be om henvisning for utredning. 

Anonymkode: 23d6b...7a9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...