Gå til innhold

Hvordan få datter til å forstå fare ved pillebruk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! 

Jeg har en datter på 15 år. Hun har kjæreste, og jeg regner med det ikke er så fryktelig lenge til de begynner å eksprimentere hvis de ikke alt har gjort det. Min datter er voksen og moden, og vi har et veldig åpent og godt forhold. 

Jeg er så redd for at hun skal starte på p-piller. Vi har en historie med blodpropp - min bestefar døde av det, min mor fikk slag som 50-åring og jeg fikk selv blodpropp i leggen som 24-åring (gikk heldigvis fint med meg). Jeg vet at legen spør om dette før hun får resept, men jeg er redd hun ikke er klar over farene og kan finne på å lyve/glemme å oppgi informasjon til legen. 

Jeg har hatt flere samtaler med henne hvor jeg har forklart henne dette - sagt at ppiller er farlig for henne og at hun må være ærlig med legen hvis hun skal starte opp. Men "alle" unge jenter går jo på p-piller. Husker selv hvor "kul" og voksen jeg følte meg når jeg startet. Jeg er også redd for at hun går til en lege som ikke tar dette alvorlig, mange leger skriver f.eks. Ut Mercilon automatisk til unge. 

Jeg ønsker helst at hun starter med spiral eller p-stav hvis hun begynner - eller minipiller. Jeg har sagt til henne at hvis hun sier i fra så skal jeg gladelig betale for f.eks. P-stav til henne hvis hun ønsker, og at hun må be om minipiller hvis hun ønsker piller. Jeg skal betale all prevensjon for henne hvis hun tar hensyn til dette..

Jeg føler ikke hun forstår hvor alvorlig dette er og hvilke konsekvenser det kan få. Hvordan kan jeg få henne til å forstå? Tror dere hun forstår hvor farlig en blodpropp kan være? Mitt værste mareritt er at hun får en blodpropp i ung alder som meg... 

Anonymkode: 45477...2a2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Inneholder ikke p-stav samme type hormon som pillene? 

Anonymkode: 86223...73a

• Liker 2
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

P-stav er noe av det tryggeste. Den slipper ut en jevn dose hele tiden, slik at man ikke får disse hormontoppene en gang i døgnet som p-piller gir. Og så er det vel bare den ene typen hormon, ikke som p-piller. 

Anonymkode: edbe2...265

• Liker 1
Skrevet

Har dere testet dere for leidenmutasjon? 

Har det i slekten og de som har arvet dette får ikke gå på vanlige p-piller, mens de som har sluppet unna kan bruke hva de vil.

Anonymkode: 2740e...377

• Liker 3
Skrevet

Prevensjon til de under 20 (?) er delvis støttet av staten, så p-stav er gratis for ho. Må du bare få ho på gli og si at da slipper du å huske på pilla hele tia og ikke minst slipper å ta en pille i det hele tatt.

Anonymkode: 1757d...cc9

• Liker 5
Skrevet

Minipiller er vel snart de mest vanlige p-pillene. Tror du må heller legge vekt på det, enn å bruke ordet minipille. Fortell om cerazette, der man mister mensen som oftest. Det vil jeg tro er en fin gulrot. 

Anonymkode: de71f...30c

• Liker 2
Skrevet

Har dere testet dere for leiden mutasjon? Høres ut som det er en mulighet for at dette er i familien deres. Jeg fikk diagnose på leiden mutasjon etter utredning, og det står helt klart i min legejournal at jeg ikke skal ha p- piller.

• Liker 3
Skrevet

Si at hun kam be om merket cerazette hvis hun får behov for å begynne på p-piller. Skal ikke gi økt risiko for blodpropp, fordi det er en minipille, men man må ikke ta den på så eksakt tidspunkt som andre minipiller. Føles derfor ganske likt som kombinasjonspille, men de fleste mister også "mensen" helt mens de går på det, og det er ekstremt behagelig og praktisk. Mye mindre psykiske bivirkninger for meg og alle jeg kjenner som har gått på det også sammenliknet med vanlige piller. Jeg tror det er litt viktig å gjenta det så hun ikke unngår prevensjon etterhvert, noe som lett kan skje når det blir mye snakk om hvor farlig p-piller er (for stav og spiral virker litt drastisk for mange unge tror jeg)

• Liker 1
Skrevet

P-stav inneholder det samme om Cerazette. Noen begynner å blø voldsomt av hormonprevenasjon, og hvis hun føst får inn en stav så er det et helvete å skulle regulere det i etterkant, mens piller er det bare å droppe. Spiral på en 15 åring høres ut som en dårlig ide. Få henne heller til å sjekke seg for Leidenmutasjon, så vet hun hva som er trygt og ikke i etterkant. 

Anonymkode: f462a...d12

• Liker 2
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, staven og minipiller inneholder ikke østrogen - og det er østrogen som gir den største blodproppfaren. I tillegg er det, som den andre brukeren skrev, en jevn strøm med hormoner hele tiden. 

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Prevensjon til de under 20 (?) er delvis støttet av staten, så p-stav er gratis for ho. Må du bare få ho på gli og si at da slipper du å huske på pilla hele tia og ikke minst slipper å ta en pille i det hele tatt.

Anonymkode: 1757d...cc9

Jeg mener prevensjon blir støttet med 100 kr pr. 3. mnd. Altså piller som koster mindre enn dette blir gratis, mens stav og dyrere alternativer koster penger?

Ja, jeg testet meg for leidenmutasjon når jeg var ung - men jeg har det ikke. Det er ingen som vet hvorfor vi stadig får blodpropper.. Jeg er enig i at spiral er et dårlig alternativ nå, det får evt. bli senere. Jeg motiverer henne til å starte på minipiller og deretter gå over på stav hvis de funker, men jeg er jo såklart redd for at hun skal få heftige blødninger og dermed gå over på kombinasjonspiller :P 

Skrevet

Hva er leden-mutasjon for noe og hvorfor er det så farlig med p-piller da? Bare lurer.

Anonymkode: 1bf04...99e

Skrevet

Har ikke noen råd, men ville bare si at jeg syns du har gjort mye bra her både for å trygge datteren din på at hun kan snakke med deg om sånne ting generelt og i forhold til det som gjelder for deres familie spesielt. Fin mor. 

Anonymkode: 6e9cd...afa

• Liker 1
Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva er leden-mutasjon for noe og hvorfor er det så farlig med p-piller da? Bare lurer.

Anonymkode: 1bf04...99e

Det er en mutasjon som grovt sett gjør at blodet klumper seg og man fortere får blodpropp. Siden p-piller øker blodproppfaren generelt, også hos friske, er det en dårlig kombinasjon med leiden mutasjon.

27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har ikke noen råd, men ville bare si at jeg syns du har gjort mye bra her både for å trygge datteren din på at hun kan snakke med deg om sånne ting generelt og i forhold til det som gjelder for deres familie spesielt. Fin mor. 

Anonymkode: 6e9cd...afa

Tusen takk <3 Jeg vil henne bare det beste..

Skrevet

Hun er jo 15 år, så du har fortsatt kontrollen her. Du bestemmer. Om hun ønsker å bruke prevensjon er det jo kjempebra, mye heller det enn uplanlagt graviditet. Men du kan ta henne med til legen og få p-stav dersom det er bedre. Bare å si det rett ut; du må gjerne begynne på prevensjon, men da skal du ikke ha p-piller fordi det kan du rett og slett dø av. 

• Liker 1
Skrevet

Min mor hadde omtrent den samme problemstillingen da jeg var 15, og hun fikk bli med meg til doktoren slik at vi kunne finne et prevensjonsmiddel som vi begge var trygge på.

• Liker 2
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei! 

Jeg har en datter på 15 år. Hun har kjæreste, og jeg regner med det ikke er så fryktelig lenge til de begynner å eksprimentere hvis de ikke alt har gjort det. Min datter er voksen og moden, og vi har et veldig åpent og godt forhold. 

Jeg er så redd for at hun skal starte på p-piller. Vi har en historie med blodpropp - min bestefar døde av det, min mor fikk slag som 50-åring og jeg fikk selv blodpropp i leggen som 24-åring (gikk heldigvis fint med meg). Jeg vet at legen spør om dette før hun får resept, men jeg er redd hun ikke er klar over farene og kan finne på å lyve/glemme å oppgi informasjon til legen. 

Jeg har hatt flere samtaler med henne hvor jeg har forklart henne dette - sagt at ppiller er farlig for henne og at hun må være ærlig med legen hvis hun skal starte opp. Men "alle" unge jenter går jo på p-piller. Husker selv hvor "kul" og voksen jeg følte meg når jeg startet. Jeg er også redd for at hun går til en lege som ikke tar dette alvorlig, mange leger skriver f.eks. Ut Mercilon automatisk til unge. 

Jeg ønsker helst at hun starter med spiral eller p-stav hvis hun begynner - eller minipiller. Jeg har sagt til henne at hvis hun sier i fra så skal jeg gladelig betale for f.eks. P-stav til henne hvis hun ønsker, og at hun må be om minipiller hvis hun ønsker piller. Jeg skal betale all prevensjon for henne hvis hun tar hensyn til dette..

Jeg føler ikke hun forstår hvor alvorlig dette er og hvilke konsekvenser det kan få. Hvordan kan jeg få henne til å forstå? Tror dere hun forstår hvor farlig en blodpropp kan være? Mitt værste mareritt er at hun får en blodpropp i ung alder som meg... 

Kan du dele dine bekymringer med skolens helsesøster, og få henne prate med dattera di? Du kan vel også som foresatt informere hennes lege om blodpropp i familien (her spekulerer jeg, kjenner ikke reglene) og da vil han nok ikke gi henne p-piller. 

Anonymkode: 0b78c...135

• Liker 1
Skrevet
4 minutter siden, Adamina skrev:

Min mor hadde omtrent den samme problemstillingen da jeg var 15, og hun fikk bli med meg til doktoren slik at vi kunne finne et prevensjonsmiddel som vi begge var trygge på.

Det er et godt alternativ, men jeg er fortsatt litt redd for at hun skal gå f.eks. til helsestasjonen uten å si noe. 

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan du dele dine bekymringer med skolens helsesøster, og få henne prate med dattera di? Du kan vel også som foresatt informere hennes lege om blodpropp i familien (her spekulerer jeg, kjenner ikke reglene) og da vil han nok ikke gi henne p-piller. 

Anonymkode: 0b78c...135

Fastlegen hennes er også min fastlege og godt kjent med problemet - men jeg er redd for at hun skal komme til en shady helsestasjonslege, turnuslege eller annen vikar.. 

Skrevet
19 timer siden, NewInTown skrev:

Hun er jo 15 år, så du har fortsatt kontrollen her. Du bestemmer. Om hun ønsker å bruke prevensjon er det jo kjempebra, mye heller det enn uplanlagt graviditet. Men du kan ta henne med til legen og få p-stav dersom det er bedre. Bare å si det rett ut; du må gjerne begynne på prevensjon, men da skal du ikke ha p-piller fordi det kan du rett og slett dø av. 

Sorry, men hun er 15 år gammel, mor har ikke kontrollen når det kommer til slike avgjørelser. Ingen oppegående lege ville latt verken mor eller far bestemme dette for en frisk 15 åring. Hun må selvfølgelig gi beskjed til datteren om at hun ikke bør få p-piller pga fare for blodpropp, og det har hun tydeligvis gjort flere ganger, men det er faktisk alt hun kan gjøre.

Anonymkode: d4d86...55d

Skrevet

Annbefaler p stav. Ikke vondt å sette inn, best for kroppen, og fungerer utrolig bra på de fleste. Lett og smertefri å fjerne. husk at man må vente 3 mnd før kroppen vender seg til deg helt, småblødninger frem til da er vanlig. 

Anonymkode: b83c7...ef9

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Sorry, men hun er 15 år gammel, mor har ikke kontrollen når det kommer til slike avgjørelser. Ingen oppegående lege ville latt verken mor eller far bestemme dette for en frisk 15 åring. Hun må selvfølgelig gi beskjed til datteren om at hun ikke bør få p-piller pga fare for blodpropp, og det har hun tydeligvis gjort flere ganger, men det er faktisk alt hun kan gjøre.

Anonymkode: d4d86...55d

Det er faktisk jeg som bestemmer over hennes kropp frem til hun er 16 år gammel - men dette er selvfølgelig ikke veien å gå og absolutt ikke noe jeg har tenkt å gjøre. Det strider mot alt jeg mener om -TS

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Annbefaler p stav. Ikke vondt å sette inn, best for kroppen, og fungerer utrolig bra på de fleste. Lett og smertefri å fjerne. husk at man må vente 3 mnd før kroppen vender seg til deg helt, småblødninger frem til da er vanlig. 

Anonymkode: b83c7...ef9

Jeg er helt enig, jeg har brukt p-stav selv i mange herrens år. Jeg håper bare jeg får henne til å forstå hvor viktig det er...

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...