dillyduzit Skrevet 10. august 2017 #1 Skrevet 10. august 2017 (endret) Håper selvfølgelig at det er av fåtallet her som har opplevd en vannskade, men jeg prøver meg fordetom, da jeg bank i bordet aldri i mitt 25 år gamle liv har hatt bruk for en forsikring utenom reise. Vi kom hjem til en liten dryppende sak fra 2etg hvor kjøkkenet befinner seg, vi antar enten kjøleskap med vannelement eller oppvaskmaskin og i dag fikk vi dommen; røret til kjøleskapet har sprukket og dessverre har det vært sånn en stund. Vi har ikke merket noen ting før i går kveld da det begynte å dryppe ned til første etasje bak via en vegg/takklist. Vi har ringt forsikringselskapet og de har avtalt med en takstmann å komme innom i morgen for å se på skaden. Skaden er jo nå mye større en forventet, da både vegg og gulv er og har mest sannsynligvis vært øddelagt i et par mnd uten kjennskap til en lekkasje. Så, til spørsmålet; hvordan fungerer en forsikring, hva kan vi forvente nå? Betalte egenavdelen på 4000, men hva så etter det, det må jo pusses opp, nytt kjøleskap (dette er nok for gammelt til at vi i det hele tatt får noe igjen på innbo) og hele rekka videre. Er det noen snille sjeler der ute som vil gi meg en 101 vannskade forsikring? Endret 10. august 2017 av dillyduzit Ser nå at denne kanskje burde ha stått under økonomidelen av forumet..
AnonymBruker Skrevet 10. august 2017 #2 Skrevet 10. august 2017 Håper du er heldigere enn meg. Vi byttet kjøkkenkran og siden det ikke var rørlegger som hadde skiftet den fikk vi ikke dekket noe. (ble lekkasje som ikke var synlig på kjøkkenet, men etasjen under) Måtte skifte gulv på kjøkkenet og taket i etasjen under. Har også en kompis som ikke fikk dekket noe fordi det var et "amerikansk" kjøleskap som var skylden. Altså kjøleskap med isbiter. Anonymkode: 157c6...a92
dillyduzit Skrevet 10. august 2017 Forfatter #3 Skrevet 10. august 2017 24 minutter siden, AnonymBruker skrev: Håper du er heldigere enn meg. Vi byttet kjøkkenkran og siden det ikke var rørlegger som hadde skiftet den fikk vi ikke dekket noe. (ble lekkasje som ikke var synlig på kjøkkenet, men etasjen under) Måtte skifte gulv på kjøkkenet og taket i etasjen under. Har også en kompis som ikke fikk dekket noe fordi det var et "amerikansk" kjøleskap som var skylden. Altså kjøleskap med isbiter. Anonymkode: 157c6...a92 Yikes, nei han i banken sa heldigvis at dersom det er et rør som er sprukket så blir det dekket, uavhening av hva det er koblet til, mens om det hadde vært kondens eller noe annet så ville vi ha vært ute på dypet. Vi har nettop side-by-side kjøleskap med isbitmaskin, hvor vannledningen har sprukket i skjøten, dette skal ha vært installert av en montør/rørlegger heldigvis. Hvor lang tid tok det ca fra da dere oppdaget at det hadde lekket, fra da det startet tror du? Vi har såpass kraftige skader både på vegg, gulv og mest sannsynligvis isoleringen. 1
AnonymBruker Skrevet 10. august 2017 #4 Skrevet 10. august 2017 Det gikk omtrent en måned mener jeg å huske. Bare sørg for å få alt skriftlig, på SMS eller mail. Og i klare ordelag. Da kan de ikke "ombestemme" seg når de ser at det kommer til å koste. Eneste er vel at man skal stenge vannet når man drar vekk, så er mulig at du får en avkortning. Anonymkode: 157c6...a92
AnonymBruker Skrevet 10. august 2017 #5 Skrevet 10. august 2017 5 timer siden, dillyduzit skrev: Yikes, nei han i banken sa heldigvis at dersom det er et rør som er sprukket så blir det dekket, uavhening av hva det er koblet til, mens om det hadde vært kondens eller noe annet så ville vi ha vært ute på dypet. Vi har nettop side-by-side kjøleskap med isbitmaskin, hvor vannledningen har sprukket i skjøten, dette skal ha vært installert av en montør/rørlegger heldigvis. Hvor lang tid tok det ca fra da dere oppdaget at det hadde lekket, fra da det startet tror du? Vi har såpass kraftige skader både på vegg, gulv og mest sannsynligvis isoleringen. Springer et rør lekk, så regnes dette som plutselig utstrømming av vann. Skades et rør og vann siver ut langsomt og over tid, så er dette manglende ettersyn og kontroll/vedlikehold, og ikke en forsikringssak. Heller ikke følgeskader er forsikringssak. Har vannet stått og langsomt dryppet i mer enn en uke, så har du og muggsopp som følge av vann inne i konstruksjon. Skal du unngå at beboerne i huset for ettertid får helseplager må alt infisert/vått materiale skiftes ut. Den langsomme vanndryppingen går langt mer skade enn et plutselig rørbrudd med voldsom utstrømming av vann. Amerikanske kjøleskap er frarådet å instalere i Norge på grunn av vannkvaliteten er annerledes hos oss enn i USA. Vannrørene tæres dermed fortere ned, det blir hull og lekkasje. Det er og oppfordringer om å sjekke disse kjølespakene ofte. Lykke til med en ny erfaring. Vær glad et er så pass lite som det høres ut til å være. Anonymkode: b9b43...6f7 2
dillyduzit Skrevet 10. august 2017 Forfatter #6 Skrevet 10. august 2017 26 minutter siden, AnonymBruker skrev: Springer et rør lekk, så regnes dette som plutselig utstrømming av vann. Skades et rør og vann siver ut langsomt og over tid, så er dette manglende ettersyn og kontroll/vedlikehold, og ikke en forsikringssak. Heller ikke følgeskader er forsikringssak. Har vannet stått og langsomt dryppet i mer enn en uke, så har du og muggsopp som følge av vann inne i konstruksjon. Skal du unngå at beboerne i huset for ettertid får helseplager må alt infisert/vått materiale skiftes ut. Den langsomme vanndryppingen går langt mer skade enn et plutselig rørbrudd med voldsom utstrømming av vann. Amerikanske kjøleskap er frarådet å instalere i Norge på grunn av vannkvaliteten er annerledes hos oss enn i USA. Vannrørene tæres dermed fortere ned, det blir hull og lekkasje. Det er og oppfordringer om å sjekke disse kjølespakene ofte. Lykke til med en ny erfaring. Vær glad et er så pass lite som det høres ut til å være. Anonymkode: b9b43...6f7 Dette er ikke noe vi ville ha merket, ei har erfaring med. Kjøleskapet stod her da vi flyttet inn og er montert av fagfolk. Vi får bare se hva de sier i morgen, da det mest sannsynligvis er muggsopp som jeg ser bak der, samt veggen er hardt skadet. Vi har hatt takstmann på besøk tidligere for å søke etter vannskader til en tilstandsrapport og da gav ikke det noe utslag. Men vi får se hva de sier i morgen, banken sier at rørbrudd/sprekk blir dekket selv med side-by-side skap. Får bare håpe på det beste, for dette merker jeg at jeg snart ikke gidder.
Frøken Mitzi Skrevet 10. august 2017 #7 Skrevet 10. august 2017 Vi hadde vasslekkasje for tre år sidan. Røret inn til oppvaskmaskina hadde ein sprekk, som stod ognlak over lengre tid, godt skjult for oss. Sidan dette var i hovudetasje på bakkeplan, var vi heldige, så det fekk ingen følgeskader på etasje under. Men likevel var kostnadane ganske høge. Vi kontakta forsikringsselskap, som sendte oss ein takstmann umiddelbart. Vidare kontakta takstmann eit skadereduseringsfirma, som reiv golv og fekk tørka opp (vifter i fleire veker). Når alt var.garantert tørt, la vi nytt golv. Vi betalte eigenandel. Resten ordna forsikringsselskapet. Lukle til! Vasslekkasjer er aldri kjekt. Men med litt tolmod ordnar det seg gjerne veldig bra! 2
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2024 #8 Skrevet 16. februar 2024 Frøken Mitzi skrev (På 11.8.2017 den 0.05): Vi hadde vasslekkasje for tre år sidan. Røret inn til oppvaskmaskina hadde ein sprekk, som stod ognlak over lengre tid, godt skjult for oss. Sidan dette var i hovudetasje på bakkeplan, var vi heldige, så det fekk ingen følgeskader på etasje under. Men likevel var kostnadane ganske høge. Vi kontakta forsikringsselskap, som sendte oss ein takstmann umiddelbart. Vidare kontakta takstmann eit skadereduseringsfirma, som reiv golv og fekk tørka opp (vifter i fleire veker). Når alt var.garantert tørt, la vi nytt golv. Vi betalte eigenandel. Resten ordna forsikringsselskapet. Lukle til! Vasslekkasjer er aldri kjekt. Men med litt tolmod ordnar det seg gjerne veldig bra! Hva betalte dere i egenandel? Og hvor bodde dere i mellomtiden mens de la gulv? Anonymkode: fd197...be7
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2024 #9 Skrevet 19. februar 2024 Jeg bor i firemannsbolig og fikk en stor vannskade pga vi byttet vask og blandebatteri selv, og så var ikke vannet ordentlig skrudd av. Vi og familien som bor under oss måtte flytte ut i to måneder. Alt av vegger, tak og gulv måtte byttes ut. Trodde livet mitt var over, i og med at skaden var 100% min skyld. Men endte med at jeg bare måtte betale egenandel på 10.000. Fikk også penger av forsikringsselskapet for å leie et et annet sted, mens min leilighet sto til tørk. Tipper dette går bra TS! Anonymkode: c0836...cf7 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå