Gå til innhold

God oppskrift på lasagne?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er der noen som har en kjempegod oppskrift på lasagne? Jeg er kanskje litt sær, men synes sjeldent hjemmelagede (eller restaurant-lagede) lasagner er bedre enn Toro's.. Men på tide å løsrive meg litt mer fra Toro :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Denne er garantert bedre enn Toros (etter min mening skal det ikke så mye til da). :wink:

Kjøttsaus: Stek en stor hakket løk og noen finhakkede hvitløksfedd til det er gyllent. Ta ut og brun kjøttdeig. Ha løken tilbake og tilsett en boks hermetiske knuste tomater, 3-4 ss tomatpuré, salt/pepper, litt sukker, 1 laurbærblad, oregano og basilikum. La småkoke ca 30 minutter.

Ostesaus: Smelt et par spiseskjeer smør, rør inn nok mel (et par ss) til en slags grøt. Spe med melk, litt etter litt mens du rører hele tiden, til du får en passe konsistens. Ha i salt, pepper og litt revet muskat. La småkoke 4-5 minutter. Ha i 3-4 dl revet ost og la det smelte ned.

Så kan du bare begynne å sette det sammen. Begynn med et lag kjøttsaus i bunnen av en ildfast form. Dekk med lasagneplater, så et lag ostesaus, nytt lag kjøttsaus, lasagneplater osv osv. Du avslutter med ostesaus og drysser på revet ost. Stekes ved 220 grader i ca 25-30 minutter. :sikle:

Skrevet

En revet gulrot og/eller en bit sellerirot er også veldig godt i kjøttsausen, som nesten blir bedre jo lenger den får småkoke.

Skrevet
En revet gulrot og/eller en bit sellerirot er også veldig godt i kjøttsausen' date=' som nesten blir bedre jo lenger den får småkoke.[/quote']

Enig. Og bitte litt kanel i kjøttsausen - det gjør susen.

Skrevet

Arkana! Hvor mye melk pleier du å ha i?

Har aldri lagd hvit saus selv og vet ikke om jeg kommer til å skjønne når den har fått passe konsistens :roll: Jeg tenkte å debutere idag :P

Skrevet
Arkana! Hvor mye melk pleier du å ha i?

Har aldri lagd hvit saus selv og vet ikke om jeg kommer til å skjønne når den har fått passe konsistens  :roll:  Jeg tenkte å debutere idag  :P

Tja, jeg pleier aldri måle, men til 2 ss smør blir det kanskje en 4-5 dl.

Skrevet

Den ble jättegod! :sikle:

Samboeren var også fornøyd :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...