AnonymBruker Skrevet 10. august 2017 #1 Skrevet 10. august 2017 Jeg var veldig usikker på hvilket underforum jeg skulle legge dette inn under, men tenkte det var her jeg kunne få mest tilbakemeldinger. Admin må gjerne flytte innlegget om det blir feil. Jeg har fått dødsdommen, og kommer til å være død innen noen måneder. Spørsmålet jeg ønsker å ta opp er ikke rundt sorgen eller håndteringen av døden i seg selv, men rett og slett de praktiske tingene rundt. Jeg har funnet ut at jeg skal skrive testamente, og at dette må gjøres i samarbeid med advokat. Jeg skal rydde opp så mye jeg kan hjemme, så minst mulig havner på de pårørende. Jeg bor forresten alene, så det er foreldre og søsken som må ta seg av den biten. Dere andre i samme situasjon, hva gjør dere for å forberede deg selv og de rundt deg til dagen du er borte? Dere som har mistet noen, har dere innspill til ting som ville ha gjort det lettere for dere, både praktisk og psykisk? Anonymkode: d97a9...c30
AnonymBruker Skrevet 10. august 2017 #2 Skrevet 10. august 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg var veldig usikker på hvilket underforum jeg skulle legge dette inn under, men tenkte det var her jeg kunne få mest tilbakemeldinger. Admin må gjerne flytte innlegget om det blir feil. Jeg har fått dødsdommen, og kommer til å være død innen noen måneder. Spørsmålet jeg ønsker å ta opp er ikke rundt sorgen eller håndteringen av døden i seg selv, men rett og slett de praktiske tingene rundt. Jeg har funnet ut at jeg skal skrive testamente, og at dette må gjøres i samarbeid med advokat. Jeg skal rydde opp så mye jeg kan hjemme, så minst mulig havner på de pårørende. Jeg bor forresten alene, så det er foreldre og søsken som må ta seg av den biten. Dere andre i samme situasjon, hva gjør dere for å forberede deg selv og de rundt deg til dagen du er borte? Dere som har mistet noen, har dere innspill til ting som ville ha gjort det lettere for dere, både praktisk og psykisk? Anonymkode: d97a9...c30 Lister over ting som er greit å vite. Abonnement som må avsluttes, hvem som skal ha beskjed om at du er død, og også om det er noen du ikke vil skal få beskjed. Om du har lånt noe av noen etc. Anonymkode: 056e8...818
AnonymBruker Skrevet 10. august 2017 #3 Skrevet 10. august 2017 Klem til deg i en vanskelig situasjon! Det høres ut som om du gjør mye allerede for å gjøre det praktiske lett for dine etterlatte. Testamente er kjempelurt. I min slekt har det vært et dødsfall som har ført til at en av min mors onkler m fam nå har isfront mot andre onkelen m fam. Grunnet et skatoll og et veggteppe som de begge mente var veldig verdifullt og som de kranglet voldsomt over hvem som skulle arve. Om dine pårørende ikke synes det er kjempekleint kan du kanskje forsiktig forhøre deg om det er noe spesielt hver person kunne tenke seg å arve. Og om det er noe du tror kan lage konflikter, kan du løse det ved å selge det eller donere det vekk, så heller ingen får det.. Det kan også være greit å ha ordnet med begravelse/bisettelse. Har du bestemt om du ønsker begravelse, kremasjon, navnet minnelund, etc? Og i kirken, eller ikke? Har du ønsker om hvoran selve seremonien skal være? Min mormor hadde satt opp detaljert hva hun ville skulle skje i sin begravelse, inkludert sanger og blomster. Hun hadde til og med satt opp hvem hun ville skulle synge, og hvilken prest hun ville ha, men problemet der var at hun skrev testamente så tidlig at presten var pensjonert og sangeren død lenge før hun selv avgikk i en alder av 97. Anonymkode: 5a26b...86c 1
Ventelistejenta Skrevet 10. august 2017 #4 Skrevet 10. august 2017 Tror det kan være fint å skrive ned gode og minnefulle hendelser i livet som de etterlatte kan ha glede av å lese. Gjerne historier som er knyttet til de som skal lese, slik at de kan ha det igjen etter deg som en veldig personlig gjenstand. Dette er ikke en sånn sett "praktisk" ting å gjøre, men noe som kan være fint for de pårørende Utrolig leit å høre om dette, håper du bruker tiden din godt 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå