AnonymBruker Skrevet 10. august 2017 #1 Skrevet 10. august 2017 Jeg har tidligere postet om hvordan jeg har hatt problemer med at tidligere husleier tok seg inn i boligen jeg leide, og jeg så valgte si opp, og lurte på om leiekontrakten kunne heves, eventuelt hvilke andre rettigheter jeg hadde: http://forum.kvinneguiden.no/topic/1120496-huseier-har-brutt-husleieloven-hva-kan-jeg-gjøre/ Jeg har siden vært i kontakt med forbrukerråd, og jusshjelpa, og førstnevnte tar ikke slike saker, mens jusshjelpa har sommerstengt. I mellomtiden ber jeg om råd her, siden situasjonen er så fortvilt. Huseier tilbød seg å finne ny leietager før oppsigelsestiden var ute, utgangspunktet var tidlig i august. Dette har blitt utsatt, og utsatt, siden huseier dro på ferie i hele juli og så utvidet ferien ytterligere noen uker. Jeg har flyttet og vasket ut i mellomtiden. Huseier har gjentatte ganger sagt at hun ville gi beskjed (om når hun var hjemme, tidperspektiv) det har hun ikke gjort før jeg faktisk har etterlyst det. Flyttevask er godkjent, men huseier skriver nå i SMS at hun skal legge nytt gulv før hun kan leie ut igjen. Dette har jeg spurt om hun skulle gjøre en rekke ganger mens jeg har bodd der, og gitt klart inntrykk av at jeg vil gjøre leiligheten tilgjengelig for det (slik den har vært for andre utbedringer, så å ta seg inn uten min tillatelse eller uten at jeg visste det for å gjennomføre ren oppussing var aldri nødvendig, men ekstremt ubehagelig, og direkte årsak til at jeg sa opp. Månedsleie-"syklus" går fra 12-12, og jeg sendte i dag sms og ba om oppdatering. Det var da jeg fikk beskjed om at det skulle bli lagt nytt gulv, og at hun skulle forsøke finne ny leier neste uke (altså etter den 12). Jeg er så oppgitt og fortvilt, skal jeg betale leie mens hun fikser gulv jeg har ønsket fikset lenge, og så betale husleie mens hun "prøver" finne ny leietager? Leiemarkedet her i byen er så stramt at å finne ny leietager ikke skulle være noe problem å få gjort på dagen, nesten, spesielt nå før studiestart. Dette virker bare ikke rett. Huseier har virket uvillig, og gått tilbake på ting hun har sagt gjentatte ganger nå. Hun har ikke lagt skjul på at det at jeg i utgangspunktet har 3 mnd oppsigelsestid gjør at hun har loven på sin side i å ikke måtte finne ny beboer (det sa hun f.eks da jeg forsøkte tilby med hjelpe finne ny leier, eventuelt forsøke fremleie den i 2 mnd. Jeg tror det er noe i huseleiloven om at jeg kan kreve avslag i leie når bolig ikke er beboelig grunnet oppussing, kan jeg bruke dette i dette tilfellet? Selv om jeg ikke bor der, er leiligheten i praksis ubebelig mens de legger gulv (noe de kommer til å gjøre selv). Vi har hatt en god tone hittil, men nå har det rett og slett vært ubehagelig, og at hun tok seg inn i leilgheten mens hun visste jeg var bortreist var i seg selv ubehagelig og ydmykende (ingen vil ha uanmeldt besøk av huseier og hennes bekjente som går inn og ut av leieligheten en helg man ikke er der?). Hva kan jeg gjøre? Setter pris på alle råd nå. Anonymkode: 2f28f...081
AnonymBruker Skrevet 10. august 2017 #2 Skrevet 10. august 2017 Du kan nekte henne adgang så lenge du betaler for arealet. Greit nok, hun finner ikke ny utleier og du må betale ut oppsigelsetiden. Men da har ikke hun lov til å legge nytt gulv før oppsigelsestiden har gått ut. Anonymkode: 2fc62...3a1 6
AnonymBruker Skrevet 10. august 2017 #3 Skrevet 10. august 2017 Hun har fult lov å kreve leie av den i 3 mnd for oppsigelsestiden, men kan da ikke gjøre annet arbeid der så lenge du betaler leie. Anonymkode: 20fb9...fa8
Leeloo Skrevet 10. august 2017 #4 Skrevet 10. august 2017 Jeg hadde helt klart nektet henne å legge gulvet så lenge du betaler leie der, du tjener jo ikke noe på å være grei i dette tilfellet. Hun kan ikke både kreve leie og gjøre boligen utilgjengelig på en gang. Det er sannsynligvis ikke noe pressmiddel for å få henne til å la deg slippe leie siste mnd., hun taper leieinntekter nå eller senere, men kanskje er det enklere å få inn noen rett før skolestart enn etter noen uker når de fleste studentene har funnet et sted å bo. Her blir det ren prinsippsak. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå