Gjest Betty Spaghetti Skrevet 12. januar 2005 #1 Skrevet 12. januar 2005 Hva kan jeg gjøre for å gjøre vanlig spaghetti med kjøttdeig i tomatsaus (dolmio) litt mer spennende? kan man f.eks gratinere på noen måte? Sambo har så lyst på det, men jeg er lut lei. Noen som har noen tips til hvordan jeg kan løse denne tvisten?
Gjest Embla s Skrevet 12. januar 2005 #3 Skrevet 12. januar 2005 Siden overskriften din er "spice opp spagethien" tenkte jeg med en gang på min egen, personlige variant: Chili olje over spagethi/kjøttsaus!!!!
Gjest Anonymous Skrevet 12. januar 2005 #4 Skrevet 12. januar 2005 Spicy kjøttboller i løkbasert marinara saus er kjempegodt.
Gjest gjest1 Skrevet 12. januar 2005 #5 Skrevet 12. januar 2005 Min favoritt er Dolmio med ekstra krydder. Hakker en halv løk i den, presser noen hvitløksbåter og tar litt ost på toppen (gjerne parmesan hvis man har det) La forresten merke til at de små dolmio-glassene jeg kjøper er hele 2 kroner billigere enn de store..jaja.
nessi Skrevet 12. januar 2005 #6 Skrevet 12. januar 2005 Hva med å bruke skinke eller pølsebiter istedenfor kjøttdeig innimellom. Det synes vi er godt.
Plonk Skrevet 12. januar 2005 #7 Skrevet 12. januar 2005 Bruker aldri Dolmio eller andre ferdigsauser. Hjemmelaget er best! I tillegg til stekt kjøttdeig og løk bruker jeg en halv boks (liten) tomatpuré, en boks hermetiske tomater, en til to raspete gulrøtter, hvitløk og et par hakkede chilier, pluss gjerne frisk oregano og basilikum. Da blir det nesten ekte Bolognese...
Gjest Anonymous Skrevet 12. januar 2005 #8 Skrevet 12. januar 2005 Saus på glass er ikke godt. Den beste sausen lages på under 10 minutter.
Gjest manic Skrevet 12. januar 2005 #9 Skrevet 12. januar 2005 En teskje sukker i sausen gjør susen! Chilipulver er også genialt å ha i hus! Av og til har jeg noen tørkede fersken oppi..mmm! Og litt rømme på slutten gjør sausen litt mild Man kan egentlig putte utrolig mye rart oppi tomatsausen Men kjøpeglass er no no! :fy: Det er jo så lett å lage selv
Gjest Anonymous Skrevet 12. januar 2005 #10 Skrevet 12. januar 2005 De fleste oppskrifter på tomatsaus inneholder litt sukker, dette er for å kutte ned på syren i tomatene og er et velkjent kokketriks som etterhvert brukes av både amatører og proffer.
Gjest Madam Felle Skrevet 12. januar 2005 #11 Skrevet 12. januar 2005 En liten dasj fløte i sausen, bland alt sammen i en ildfastform, strø ost på toppen, inn i ovnen i 10 min og voila middagen er litt mer spennende. Men husk å ikke kok spagettien mer enn 6-7 minutter, for den koker litt i ovnen også.
Gjest Anonymous Skrevet 12. januar 2005 #12 Skrevet 12. januar 2005 Saus på glass er ikke godt. Den beste sausen lages på under 10 minutter. Nei, nei, nei. Den beste sausen skal koke minst en time, hvis vi snakker om tomatsaus. Men man kan sikkert lage helt grei saus på 10 minutter også.
Gjest Anonymous Skrevet 12. januar 2005 #13 Skrevet 12. januar 2005 Nei, nei, nei. Den beste sausen skal koke minst en time, hvis vi snakker om tomatsaus. Men man kan sikkert lage helt grei saus på 10 minutter også. Jeg mente at forberedelsene tok 10 minutter.
Gjest Anonymous Skrevet 12. januar 2005 #14 Skrevet 12. januar 2005 Da er vi enige :-) Lurt å koke en kjempeporsjon med tomatsaus og fryse ned i småporsjoner. Kan brukes til alt mulig.
Amic@ Skrevet 24. januar 2005 #15 Skrevet 24. januar 2005 og når det gjelder ragu (bolognese saus) så blir den aller best hvis den får stå i timesvis og koke!! Da blir det snadder.. Vi lager alltid masse ragu som vi fryser ned når vi først lager. Og for å variere litt lager vi innmellom pasticata (tror jeg det skrives), da blander man litt bechamelsaus (el.tykk fløtesaus) med raguen! Mektig mat, men å så godt!
Gjest Anonymous Skrevet 24. januar 2005 #16 Skrevet 24. januar 2005 En liten klype kanel i pastasausen er faktisk veldig godt og gir en litt ekstra (gresk) spiss!
Gjest Toro_Jenta Skrevet 25. januar 2005 #17 Skrevet 25. januar 2005 knorr urtehagen basilikum og timian vanlig på spar og meny vanlig står ofte sammen med ,,, eh toro tørrvare) har sånne pakker som ligner pakker med buljong og kyllingkraft og sånn men det er urter koster ca 10-20 kr for ei pakke trur eg basilikum og timian er supert finnes med hvitløk og div andre ting også det er terninger med krydder du rører i spagettien etter at den er kokt jeg pleier å ha den i imens det koker da blir kjempebra det også
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå