Gå til innhold

SFO-levering, gråtende barn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Datteren min startet opp i SFO forrige uke. Jeg var der endel første dagen og trappet ned min tid der resten av dagene. Så ut til å gå fint, hun ble kjent med flere jenter. Hun kjenner veldig få der fra før. Så kom denne uken, og det så ut til å gå bra, men andre dagen ble det full krise av at jeg dro. Neste dag også. Og idag. Jeg pratet rolig til henne og forklarte at hun skulle være her, om det fine som var der, og at jeg måtte dra. SFO-ansatt holdt henne, og trøstet henne etter jeg dro. Og alle gangene gikk det fort over, vel idag vet jeg ikke enda, men har ikke hørt noe så vil tro det.  Nå er jeg så i tvil om dette egentlig ble riktig. Skulle jeg vært der om så hele dagen hvis hun trengte det. Det skal sies at i perioder så var det det samme i bhg også. Vil helst være med meg. Ellers er hun en aktiv og sosial jente som fungerer som hun skal. Nå sitter jeg og tenker at jeg kanskje burde ventet, men siden jeg ikke så andre foreldre der mer så tenkte jeg at jeg var en overbekymret foreldre som fortsatt satt der. Noen som har vært gjennom noe tilsvarende og hva erfarte dere, evt SFO-ansatte her som ser hva som hjelper best. Var det lurt å være der over lengre tid, eller gjøre leveringen raskt selv om barnet gråt veldig??

Anonymkode: f639c...5b1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sånn var min sønn, da han startet i 1. klasse og. Og det varte en stund, men det gikk jo fort over, etter at jeg gikk. Han er litt mer følsom, og for han ble det mye, med å starte på en stor skole, alle var nye, både barn og voksne, så det var litt skummelt for han i starten. Men det gikk bra, og etter hvert følte han seg trygg, og hadde funnet sin plass.

Så tenker du får bare gi henne tid, og tenke at hun har det jo fint når hun er der. Og vi foreldre må jo slippe taket mer og mer, jo større de blir.

Anonymkode: 9b5a7...6fc

Skrevet

Jeg tror det er dumt å bli. Fordi da vet barnet at det er mulig at foreldrene kan være der.

Anonymkode: c172d...e5f

• Liker 5
Skrevet

Har hørt fra flere SFO ansatte at problemet er hovedsakelig at foreldrene sitter for lenge. Greit nok å være der litt første dagen, men så leverer man og går. Tenker og at spesielt barn som har gått i barnehagen som de fleste barn har skulle klare seg greit på SFO og uten at foreldrene sitter igjen hele uka. Barna kommer ikke inn i systemet så lenge foreldrene blir igjen.

Anonymkode: 6f215...3b5

• Liker 4
Skrevet

Hvor lang vei har hun til SFO? Kan hun gå alene? Det funker best for min sønn, han synes det er lettere å si hadet hjemme og at han går fra meg enn omvendt. :)

Om du må levere så tror jeg det er best å gjøre det raskt og evt tidlig. Da vi hadde dette problemet i bhg så prøvde vi å levere tidlig en periode så det var færre barn, roligere og mindre overveldende for ham. Det funket fint. :)

Anonymkode: 709fc...482

• Liker 1
Skrevet

Takk for svar! Jeg blir fortalt hun har det fint der. Forrige uke gledet hun seg til å dra, men ikke nå. Og jeg ser ikke så mye glede i henne når jeg henter sånn som forrige uke. Jeg har også hørt at man skal gjøre avskjeden kort, men ble nå så i tvil om jeg startet korte avskjeder for fort. Vi bor ikke sånn til at hun kan gå, dessverre, jeg må kjøre. Har også tenkt at det ville vært lettere. Nå gruer jeg meg skikkelig til skolestart, men håper at rammene skolen gir, som ikke sfo gir i starten, vil hjelpe på situasjonen. Kom gjerne med flere erfaringer eller innspill :) 

Skrevet

TS igjen. Prøvde forøvrig å levere tidligere idag, for det husket jeg fra bhg kunne fungere. Men kanskje ikke det var tidlig nok, eller så fungerer ikke det på ett nytt og større sted. 

Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Var det lurt å være der over lengre tid, eller gjøre leveringen raskt selv om barnet gråt veldig??

Vi har hatt mange sånn dager og da mener jeg mange både på skolen og i barnehagen. Gjør leveringen så rask som mulig, ikke stå der og surr for lenge. Ja, det skjærer i hjertet når barnet skriker og gråter hysterisk mens du bare må gå. Nå har det sikkert begynt å synke inn at hun faktisk skal være der. Alt er jo nytt, helt nytt og helt forskjellig fra barnehagen. 

• Liker 1
Skrevet

Hvordan har hun det på sfo etter at du har gått? Jeg tenker det er avgjørende for hvordan du skal håndtere situasjonen.

Hvis hun ikke trives/ikke helt finner seg til rette nå i starten kan det kanskje være en idè å hente tidlig? Avskjeden bør uansett gjøres raskt unna.

Hun kan ikke gå alene. Hva om dere gjennomfører leveringen sånn at det allikevel er hun som sier hadet? I første klasse er det vel heller ikke aktuelt at du bare stopper bilen og lar henne gå inn alene? Du blir med inn, hjelper med det hun trenger hjelp til, og så lar du henne gå inn til de andre? Snakk gjerne om dagen på vei til sfo og kvelden før. Hva gleder hun seg til å gjøre? Hvem leker hun med der? Tror du Trine har kommet?

Skrevet

Jeg er SFO-leder. Min erfaring er at å dra ut tiden ved levering bare gjør at ungene gruer seg enda mer til det endelige "farvel" ;) Vi har et par som reagerer som din datter stort sett hver høst. Også i år. Felles for dem er at bare avskjeden er overstått, har de det fint og er i lek og smiler og prater. 

Jeg ville snakket med henne hjemme. Forklart at du følger henne inn til plassen, henger jakka/sekken/matboksen hva det nå er på plass, og at du følger henne inn til tegning/perling/dukkehus hva hun har funnet ut på forhånd at hun vil. Forklar henne FØR dere reiser at du kommer til å følge henne dit, og at du deretter gir henne TO klemmer (feks, med litt glimt i øyet, skeie ut med to istedenfor en ;) ), og at du deretter går - og at du gjør det uansett om hun gråter og finner på mange unnskyldninger for å drøye tiden.... Jo lenger tid avskjeden tar, jo vanskeligere er det etter min erfaring.

Du kjenner selvfølgelig ditt barn best, men dersom de ansatte sier at hun slår seg fort til ro bare du får gått, og at hun deretter har det greit resten av dagen, synes jeg at å drøye avskjeden er "misforstått snillhet" på en måte.... Barnet vet at den kommer, og rekker å grue seg enda lenger til den.

Jeg skjønner at du ikke synes det er hyggelig å gå fra et hulkende barn, men stol på de ansatte dersom de sier at det fort går over!

• Liker 1
Skrevet

Jobber på barneskole og sfo, og ser det stort sett er mer dramatisk for barna om avskjeden drar ut. Det er lettere for oss ansatte å ta i mot barnet og få det i lek med andre uten foreldre hengende over. 

Anonymkode: eb579...456

• Liker 1
Skrevet

Tusen takk for alle svar! Pratet med henne ikveld om hva som skal skje imorgen ved levering, så vet hun det. Så da er det å prøve igjen imorgen, med kort avskjed. Hun leker og har det fint etter jeg har dratt. Og når jeg spurte hvordan det hadde gått etter jeg dro idag så sa hun bra med lav stemme, nesten litt flau og med et smil på lur, så tror og håper dette går seg til.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...