Gå til innhold

Navnevalg, søskenbarn

Anbefalte innlegg

Skrevet

For 2 mnd siden kom lillesøster til verden. I motsetning til da storesøster kom til verden hadde vi ikke navnet klart denne gangen. Etter en stund med leting etter navn valgte jeg og mannen min et navn vi begge syntes var veldig fint og som passet godt med navnet til storesøster. Men selv om jeg liker navnet godt, så tviler jeg fortsatt på om det er riktig navn. Hovedgrunnen er at min bror har en datter som er året eldre og som har et navn som starter med de to samme bokstavene. Folk i slekta sier derfor ofte feil navn på min datter. Jeg tenkte ikke over at navnene var like, men dette har begynt å plage meg. Når noen nå spør hva hun heter, så er jeg ikke like stolt som jeg hadde vært om hun hadde vært "alene" om navnet. Jentene kommer til å omgås mye og siden de er i samme alder lurer jeg på hva dere tror. Jeg har ikke så lyrt til å skrive ned navnene, men det finnes jo flere eksempler på slike like navn: Maia og Malin, Kari og Kaia, Ella og Eline.. Bør jeg skifte navn?Jeg tenker så mye på det og det har nesten blitt en vane å tenke på det... Hvordan kan jeg "komme over det" og la tvilen (uansett valg) forsvinne? 

Anonymkode: 7a206...001

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Syns ikke dere trenger å bytte navn, det tar bare litt tid for folk å venne seg til, har tross alt bare gått 2 mnd. 

Anonymkode: 7d818...aad

• Liker 5
Skrevet

Søskenbarn som heter Anna og Anette er vel ikke så rart. 

Jeg har søskenbarn som heter Martin og Magnus og Malin. Alle tre har forskjellige foreldre, men alle tre er søskenbarn med hverandre. 

Samtidig har jeg Camilla og Caroline som søskenbarn, men de er også søstre. 

T online forbokstaver er helt oki, om det er et annet navn.

Johanne og Johanna er for likt. Anne og Anna synes jeg også er for likt. Det samme med Ella og Elsa. Navn som skilles av typ én bokstav eller er arter av det samme navnet er litt gråsone... Men to like førstebokstaver er helt innafor. 

Anonymkode: df2bb...8af

• Liker 6
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

For 2 mnd siden kom lillesøster til verden. I motsetning til da storesøster kom til verden hadde vi ikke navnet klart denne gangen. Etter en stund med leting etter navn valgte jeg og mannen min et navn vi begge syntes var veldig fint og som passet godt med navnet til storesøster. Men selv om jeg liker navnet godt, så tviler jeg fortsatt på om det er riktig navn. Hovedgrunnen er at min bror har en datter som er året eldre og som har et navn som starter med de to samme bokstavene. Folk i slekta sier derfor ofte feil navn på min datter. Jeg tenkte ikke over at navnene var like, men dette har begynt å plage meg. Når noen nå spør hva hun heter, så er jeg ikke like stolt som jeg hadde vært om hun hadde vært "alene" om navnet. Jentene kommer til å omgås mye og siden de er i samme alder lurer jeg på hva dere tror. Jeg har ikke så lyrt til å skrive ned navnene, men det finnes jo flere eksempler på slike like navn: Maia og Malin, Kari og Kaia, Ella og Eline.. Bør jeg skifte navn?Jeg tenker så mye på det og det har nesten blitt en vane å tenke på det... Hvordan kan jeg "komme over det" og la tvilen (uansett valg) forsvinne? 

Syntes absolutt ikke dere trenger å bytte navn :)

• Liker 1
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Syns ikke dere trenger å bytte navn, det tar bare litt tid for folk å venne seg til, har tross alt bare gått 2 mnd. 

Anonymkode: 7d818...aad

Helt enig. To første bokstaver er jo ingenting. Vær fornøyd med navnet slik du først var!

Anonymkode: 89e1e...4fe

• Liker 2
Skrevet

Har søskenbarn som heter Malin, og jeg selv heter Maren. Er en vanesak, om du ellers er fornøyd med navnet burde du ikke bytte. 

Anonymkode: 46b35...71d

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes ikke det der gjør noe i det hele tatt!

Anonymkode: e23f2...443

• Liker 2
Skrevet

Slike ting går seg ti med tiden. Fremfor å bytte navnet ville jeg gitt henne et mellomnavn. 

Anonymkode: bc460...a30

Skrevet

Min sønn og hans søskenbarn har to helt forskjellige navn, men det hender støtt og stadig at familiemedlemmer sier feil navn og bytter om allikevel .. 😝😉

Ville med andre ord ikke tenkt så mye på det.  Og der tar litt tid og vende seg til navn,  prøv å tenk på at dere begge likte og var fornøyde med navnet 😊

• Liker 1
Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Søskenbarna her har ikkje like namn i det heile, og likevel seie nær slekt ofte feil. Det berre er slik;) Ingen grunn til å bytte namn. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...