Gå til innhold

Blir ikke kvitt flass uansett hva jeg gjør, desperat etter hjelp

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har slitt med flass i over et år nå. Jeg har hatt flass tidligere også, men klarte å bli kvitt det. Men denne gangen går det bare ikke. Etter at jeg sluttet på p-pillen i fjor sommer kom den fete huden min tilbake, så jeg mistenker at dette er en del av problemet, men det er uaktuelt å begynne på den igjen. 

Jeg har prøvd så utrolig mange sjampoer nå og er drittlei. Fra apoteket har jeg prøvd Fungoral, Selsun, Ducray og Vichy dercos, ingen hadde effekt. Har også prøvd mange såkalte frisørsjampoer som er mot flass, f.eks Neccin, Loreal professional instant clear, Wella SP og Bjørn Axen.

Head n shoulders fungerer selvsagt ikke, prøvde også blå Elvital som er mot flass - ingen effekt. Også prøvd å gni hodebunnen inn med olje.

Viktig å presisere at dette overhodet ikke er tørr hodebunn der det drysser, men seige "kaker" i hodebunnen. Får et hvitt belegg under neglene om jeg skraper. Det er heller ikke snakk om ekstreme mengder, men rett og slett et belegg i hodebunnen, da spesielt på toppen av hodet og lengst bak. Det klør ikke.

Jeg bruker ingen produkter i håret og har kun balsam i tuppene. En sjelden gang (typ 1 gang i måneden) bruker jeg tørrsjampo.

Jeg er virkelig desperat nå, da det ikke ser ut til at noe biter på. Får lyst til å barbere av meg alt håret og få skrapt vekk alt dritet. Føler meg utrolig ekkel og lite feminin. 

Har noen hjelp og tips? Vær så snill :/

Anonymkode: 7f5d7...743

Skrevet

Kjøp en babyshampo og gi den et forsøk i en uke og to.

Skrevet

Har du prøvd renseshampo? Fjerner olje, produkttester og hudrester. Søk på nettbutikkene. 

Gjest HanenIFlokken
Skrevet

Hva med å besøke en hudlege for å avdekke mulige underliggende årsaker? :)

Skrevet

Nå vet jeg ikke hvor bra dette er for håret, men min datter hadde det samme som deg. Hun måtte ta lusekur på et tidspunkt. Problemet forsvant fullstendig etter det (6 måneder siden nå).

Anonymkode: 8b16b...7d9

Skrevet

Hudlege 

Anonymkode: 8e9e7...61e

Skrevet

Det du beskriver, høres mer ut som psoriasis. Du bør ta deg en tur til hudlege. 

Anonymkode: a5de3...fa4

Skrevet

Slutt med shampo for 2 måneder. Antar du har brukt for mye shampo. 
Også bruk kokosolje en gang i uken den første måneden. Anbefales. :) 
Du vil oppleve at du saktens kommer tilbake til hvor håret burde være. Skyll håret grundig etter shampo og ikke bruk shampo og balsam nært hodebunnen, maks ikke mer en enn gang i uken. Og da sørg for at balsam kun er i tuppene av håret. :) 

Skrevet

Høres nesten ut som psoriasis eller seboreisk dermatitt? Har du prøvd kortisonpreparater? 

Hvis du synes bildene på Google ligner kan du ta en tur til fastlegen. Trenger ikke hudlege :)

Anonymkode: e5b7b...d36

Skrevet

TS her. Jeg syns ikke bildene av psoriasis ligner i det hele tatt. Jeg kan uansett ikke se hodebunnen min selv, men har fått familiemedlem til å se for meg. Vedkommende påstår at de faktisk ikke ser NOE i hodebunnen min, som er rart, siden det tydeligvis er noe der som jeg får under neglene når jeg skraper.

Skrevet

TS igjen. Jeg vasker nok ikke håret for mye. Vasker det to ganger uken, da det visstnok skulle hjelpe mot fett hår å vaske det sjeldnere :-) Det har ikke hatt effekt hos meg, så jeg går rundt med fett hår en del. Mulig det kan påvirke hodebunnen også?

Skrevet

All hud fornyer seg hele tiden. Jeg får også belegg under neglene når jeg skraper over hodebunnen, bak ørene, dvs på de fleste steder hvor det er litt klamt/varmt. Det er rett og slett død hud + eventuelt hudfett og svette. Er ikke sikkert det er noe unormalt med det. 

Anonymkode: e5b7b...d36

Skrevet

Mitt tips:

1. Kjøp en oljebasert og naturlig og uparfymert hudkrem eller hodebunnsolje (det er samma sak, så hva du går for spiller liten rolle) merket med at det hjelper mot hudproblemer eller psoriasis. Ha denne i håret 1-2 timer før dusj.

2. Bland eddik (sånn helt normal 6-8% eddik som brukes til mat) og vann 20-80 og skyll håret med dette før du dusjer. Gjenta dette 1-2 ganger i uka over en periode på 3-4 uker. Ja, det stinker. Alternativet er å blande ut 1-2 ss salt per liter vann og skylle håret i dette.

3 Vask håret i en mild, uparfymert sjampo som ikke hjelper mot noe bortsett fra at den løser opp fett. De fleste hodebunnsproblemer kommer fra sjampoen, og sånne kommersielle flassprodukter tar livet av de fleste typer hud.

Hjelper ikke dette: hudlege.

Anonymkode: a1e5b...a29

Skrevet

Jeg fikk det slik som du beskriver sist jeg gikk gravid. Prøv en babyshampo slik jeg skrev over. Jeg brukte en fra Rema, kosta 20-30 kr. Jeg vasket håret to ganger hver gang og det gikk bort. 

Hjelper ikke det så prøv å skylle med eplesider eddik. Lukter fælt men renser.

Vedvarer problemet så ta det opp med lege.

• Liker 1
Annonse
Skrevet

Samme her. Vært sånn i sikkert 2 år. Har bare lært meg å innse at jeg flasser i hodebunnen, big deal. Føler du deg virkelig lite feminin pga flass???

Anonymkode: 03383...69d

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Samme her. Vært sånn i sikkert 2 år. Har bare lært meg å innse at jeg flasser i hodebunnen, big deal. Føler du deg virkelig lite feminin pga flass???

Anonymkode: 03383...69d

Ja, jeg syns det er ekkelt å ha kaker av belegg i hodebunnen og dermed en hodebunn som virker skitten.

• Liker 1
Skrevet

Jeg hadde mye slikt tidligere. En frisør sa at det ikke var flass men tørr hodebunn, uten at jeg helt ser forskjellen. Jeg får ikke slike store kaker lenger, uten å ha gjort noe annet enn å bli eldre. Når jeg nå får flass kommer det helt framme på hodet. Jeg bruker da Healthy Scalp and hair fra Define noen dager, passer på at det får virke direkte på hodebunnen i et minutt eller to. Det virker for meg.

Det med fett hår er også noe jeg kjenner meg igjen i. Jeg dusjer hver ukedag fordi håret blir fett og det deler seg i en virvel bak på hodet slik at midtskillen går helt bak i nakken. Jeg har veldig langt og litt tungt hår og merker stor forskjell i helgen eller i ferier når jeg ikke trenger stelle meg, men bare tar håret i en knute oppå hodet. Da får håret puste og blir ikke fett. Det er altså ikke vasking som gjør mitt hår fett, men det hjelper nok ikke på problemet.

Skrevet
4 minutter siden, Verrika skrev:

Bruk balsam og ikke bare shampoo..

Balsam i hodebunnen?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...