AnonymBruker Skrevet 10. august 2017 #1 Skrevet 10. august 2017 Noen som går mye i fjellet som har forslag til merke? Anonymkode: e40d5...eb4
alli634 Skrevet 10. august 2017 #2 Skrevet 10. august 2017 Til litt tøffere turer bruker jeg mine Alfa Walk Queen, de er kjempegode! Til litt lettere, korte turer tar jeg et par lave goretex, akkrat nå bruker jeg La Sportiva (de samme som ble brukt i 71 grader nord) som jeg er ganske fornøyd med. Salomonskoene skal jo være veldig bra, men de passer ikke min fot. Så det er kjempeviktig å prøve masse forskjellige for å finne noen som sitter godt på din fot
AnonymBruker Skrevet 10. august 2017 #3 Skrevet 10. august 2017 Jeg elsker mine Crispi Besseggen-sko til lange turer med mye myr, steiner og ulendt terreng. Da er det greit med noe som går litt oppover ankelen og gir avlastning og støtte. Ellers bruker jeg Solomon-sko til kortere turer (type opp på byfjellene i Bergen). Det viktigste er goretex, godt grep på sålen, og at den er god på foten. Ankelstøtte om det er veldig ulendt og du skal gå langt. Anonymkode: ca9af...29c 2
AnonymBruker Skrevet 10. august 2017 #4 Skrevet 10. august 2017 Du må prøve ulike merker, for å finne en sko som passer din fot. Det er viktig å finne en sko med godt grep på våte steiner, om du skal gå i slikt terreng. Dette gjør skoen litt tyngre, men det er verdt den ekstra vekten. I steinete terreng er det en klar fordel med en halvhøy fjellstøvel, som gir støtte til ankelen. Avrundet hæl minsker faren for senehinnebetennelse. Anonymkode: 63db2...56f
AnonymBruker Skrevet 10. august 2017 #5 Skrevet 10. august 2017 Hvilken skotype som passer deg best, må du nesten gå å prøve i butikken. Jeg er veldig fornøyd med mine Crispi Besseggen. Anonymkode: 9c5bc...d0c 3
AnonymBruker Skrevet 10. august 2017 #6 Skrevet 10. august 2017 Altså, hvilken!!! Anonymkode: 9a60c...e35 6
OppNedPåAlt Skrevet 10. august 2017 #7 Skrevet 10. august 2017 Kommer litt an på hva slags tur du skal gå Jeg er glad i Salomon sko og har stort sett det. Til lettere turer på fine stier, traktorvei og grusvei , og hvis jeg skal jogge i terrenget, bruker jeg Salomon Speedcross. Når det er snakk om litt mer fjelltur er jeg veldig fornøyd med mine Salomon XA 3D GTX. Disse har jeg på på de aller fleste turene! Til "heavvy" fjellturer, ulendt terreng og tung sekk må jeg ha noe som har god støtte i anklene og da har jeg en eldre versjon av Salomon Quest-skoene. En mellomting mellom de siste er for eksempel denne, og er egentlig en veldig god allround sko.
AnonymBruker Skrevet 10. august 2017 #8 Skrevet 10. august 2017 Hva slags turer skal du gå? Myrete? Steinrøys? Med eller uten tung sekk? Alt dette må taes med i vurderingen. Selv har jeg Salewa og La Sportiva klatrestøvler, og La Sportiva fjellstøvler for tur. Samt 5.10 for lette og raske turer uten for mye i sekken. Anonymkode: 3cbdb...46b
AnonymBruker Skrevet 10. august 2017 #9 Skrevet 10. august 2017 Og foresten. Du må prøve støvlene på før du kjøper. Jeg kan ikke engang ha på Alfa sine støvler og sko mer enn et par minutter av gangen før de er vonde på foten. Vet samtidig at andre opplever dette med La Sportiva og Scarpa også. Alfa er laget for breie nordiske føtter med lav vrist, mens de italienske ofte er smalere og mer plass til høy vrist. Og så har du alt mellom der igjen. Så bruk og fot har alt å si for ditt valg av støvler og sko. Anonymkode: 3cbdb...46b
Måbarefåsiat... Skrevet 10. august 2017 #11 Skrevet 10. august 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: M77! Anonymkode: f35df...098 Dekker alle behov og alle årstider! 1
AnonymBruker Skrevet 10. august 2017 #12 Skrevet 10. august 2017 Hvilken skotype som passer dine føtter og ditt turtereng må du spørre og prøve i butikker som selger fjellsko. Anonymkode: 5e73b...480 3
AnonymBruker Skrevet 10. august 2017 #13 Skrevet 10. august 2017 Jeg bruker Forsvarets marsjstøvler. Det er det eneste som fungerer for meg. Og for en gangs skyld er jeg og stesønnen min enige om noe. Har hatt et par Cintamani fjellstøvler, men i nedoverbakke ble de for trange over tærne (begge stortåneglene ble ødelagt). Anonymkode: 775fb...61d 2
AnonymBruker Skrevet 10. august 2017 #14 Skrevet 10. august 2017 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg bruker Forsvarets marsjstøvler. Det er det eneste som fungerer for meg. Og for en gangs skyld er jeg og stesønnen min enige om noe. Har hatt et par Cintamani fjellstøvler, men i nedoverbakke ble de for trange over tærne (begge stortåneglene ble ødelagt). Anonymkode: 775fb...61d Da har du ikke knyti på deg skoa riktig. Det krever riktig knyteteknikk for at foten ikke skal skli fremover i støvlene i nedoverbakke. Hjelper med en dobbeltløkke ved vristen for eksempel. Og at støvlene har riktig fasong til din fot. M77 er OK for de som går i myrete områder og som har breie norske føtter. Ellers er de marsjstøvlene ganske ubrukelige i steinrøysa. Personlig har jeg lærstøvler til skog og myr. Skarpe klatrestøvler til sva og bratt klatring og litt mindre skarpe klatrestøvler til mer klyving. Og så har jeg lette sko til anmarsj og lettere terreng. Og terrengløpesko til raske turer. Det er mye å velge i og er man mye ute i terrenget, så kreves det flere støvler og sko. Men skal man gå på en og annen rusletur, så har jo både Crispi og Alfa gode sko og støvler (om de passer foten din). Støvler - over anklen Sko - under ankelen Anonymkode: 3cbdb...46b
AnonymBruker Skrevet 10. august 2017 #15 Skrevet 10. august 2017 Kommer helt an på om du skal ned igjen - eller gå i dagesvis. Er det dagstur bruker jeg ikke fjellstøvler - men joggesko (inov8). Lette sko med godt grep som er lette å klatre/løpe i. Våt blir man uansett - enten svett eller myrene. Grete sko er så tunge. Har også salamon speed cross - men de blir dødstunge å løpe i når de er våte. Anonymkode: 303c0...ad4
AnonymBruker Skrevet 10. august 2017 #16 Skrevet 10. august 2017 *goretex. Ikke gretesko Anonymkode: 303c0...ad4
AnonymBruker Skrevet 10. august 2017 #17 Skrevet 10. august 2017 Kjøp dem iallfall ikke for små! Husk at føttene hovner litt i løpet av dagen, prøv skoene sent på ettermiddagen før du kjøper. Anonymkode: 72327...e61
AnonymBruker Skrevet 10. august 2017 #18 Skrevet 10. august 2017 Er du en skikkelig fjellgeit som går mye i ulendt terreng og hvis pris ikke er avgjørende vil jeg anbefale Scarpa Triolet. Rett og slett en fantastisk sko. Ellers signerer jeg de som nevner Crispi Besseggen. En allsidig klassiker som varer og varer i kvalitet. MEN. For min del tok det litt tid å gå de skikkelig inn. Anonymkode: 2bd3e...8a1
AnonymBruker Skrevet 10. august 2017 #19 Skrevet 10. august 2017 Mange bra svar, tusen takk Anonymkode: e40d5...eb4
Gjest Blondie65 Skrevet 10. august 2017 #20 Skrevet 10. august 2017 Jeg har et par Salomon sko - de er fantastiske. Disse bruker jeg der det ikke er vei, men sti og myr. Dvs der jeg føler det er viktig at ankelen har støtte. Har ikke brukt dem på flere-dagers-tur. Har høy vrist.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå