Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er nå i min siste innspurt før eksamen og ligger ganske langt etter. Jeg trenger noen positive skippertakshistorier for å få opp motivasjonen og troen på at jeg kan klare det. Er du et skippertaksmenneske? I så fall, fortell meg om dine eksamensperioder med skippertak og hvordan det gikk. 

Jeg undrer meg også over om det er mulig å kvitte seg med disse skippertakstendensene i forhold til eksamen...

Anonymkode: 16ed8...738

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvor lenge har du igjen? Karrer meg gjennom pensum 1-2 uker før eksamen hver gang. Får B'er og C'er. Kok litt kaffe, sett deg ned og pugg, så går det bra. Har brukt denne strategien i årevis (bortsett da jeg studerte et tøysestudie og ikke leste i det hele tatt/ikke var på forelesninger, da fikk jeg D'er).

Anonymkode: ab2a0...efd

• Liker 1
Skrevet

Jeg bruker å Google og finne ferdige eksamener fra andre som de har lagt ut. Pugger litt på dem og tar med som hjelpemiddel hvis du har mulighet til det. 

Anonymkode: fcf2d...f50

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvor lenge har du igjen? Karrer meg gjennom pensum 1-2 uker før eksamen hver gang. Får B'er og C'er. Kok litt kaffe, sett deg ned og pugg, så går det bra. Har brukt denne strategien i årevis (bortsett da jeg studerte et tøysestudie og ikke leste i det hele tatt/ikke var på forelesninger, da fikk jeg D'er).

Takk for innspill! Det er ganske betryggende å høre at andre klarer det. Ofte prater man ikke så høyt om skippertak med andre studenter. Jeg har i underkant av en uke/halv uke igjen.

Jaja, noen dager igjen med fullt kjør, så kan jeg ligge som et slakt på sofaen etter eksamen. Ingen grunn til å ikke bruke tiden fullt når jeg først har den her. 

Skrevet

Jeg bruker å Google og finne ferdige eksamener fra andre som de har lagt ut. Pugger litt på dem og tar med som hjelpemiddel hvis du har mulighet til det. 

Anonymkode: fcf2d...f50

Takk for svar! Heldigvis har jeg tilgang på mange eksamenssett, men vi kan dessverre ikke ta de med. Jeg tror imidlertid at det som går igjen fra disse settene er noe jeg vil klare ganske bra. 

Skrevet

Takk for innspill! Det er ganske betryggende å høre at andre klarer det. Ofte prater man ikke så høyt om skippertak med andre studenter. Jeg har i underkant av en uke/halv uke igjen.

Jaja, noen dager igjen med fullt kjør, så kan jeg ligge som et slakt på sofaen etter eksamen. Ingen grunn til å ikke bruke tiden fullt når jeg først har den her. 

Det klarer du garantert. Kok litt kaffe, sett deg ned, jobb fra morgen til kveld. Ta deg en pause på kvelden, se noe tanketomt. Slik gjør jeg det, det funker alltid (men pleier alltid å si til meg selv at neste gang skal jeg gjøre det på en bedre måte...det bare skjer aldri :fnise:).

• Liker 1
Skrevet

Om du vil unngå skippertak, legg en plan på begynnelsen av semesteret:) Ta høyde for at du også skal ha det gøy, kan bli syk osv.

Ang. skippertakhistorier; de fleste handler vel om flaks, og det gjør denne også. Jeg skulle ta eksamen på universitetet i et fag som var grøssende kjedelig. Det var så ekstremt kjedelig at hver gang jeg forsøkte å lese så ville jeg bare sovne med en gang. Aldri vært borti noe så ille! Så til eksamen klarte jeg å skippertak'e meg gjennom ett kapittel i en av de 3 bøkene vi hadde. Var 100% forberedt på å levere blankt. På eksamen leste jeg tilfeldigvis gjennom oppgavene bare for å kunne være litt forberedt til konteeksamen om hva de kunne finne på å spørre om. Siste spørsmål omhandlet det ene forbanna kapittelet jeg leste, og jeg fikk en C på eksamen. Velfortjent :fnise:

Anonymkode: 2bd11...ee9

• Liker 1
Skrevet

Pugga 6 dager før eksamen, dag og natt, fikk en venninne til å stille problemstillinger og be meg løse de underveis. Fikk en B, men gjør nok ikke dette igjen. Pugga de dagene så desperat at læreboka sitter som støpt enda, og dette er 12 år siden. 

Anonymkode: 0b71a...4ff

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det klarer du garantert. Kok litt kaffe, sett deg ned, jobb fra morgen til kveld. Ta deg en pause på kvelden, se noe tanketomt. Slik gjør jeg det, det funker alltid (men pleier alltid å si til meg selv at neste gang skal jeg gjøre det på en bedre måte...det bare skjer aldri :fnise:).

Takk for motivasjonen! Jeg fant heldigvis noen gode notater som jeg hadde glemt av som gjør noe av lesingen litt mer effektivt. Jeg planlegger også alltid å ha bedre struktur i semesteret, men jeg jobber åpenbart mot meg selv på akkurat dette. :laugh: Håper uansett at det går bra. Jeg er ikke veldig stresset nå, men jeg var det i går. 

Skrevet

Om du vil unngå skippertak, legg en plan på begynnelsen av semesteret:) Ta høyde for at du også skal ha det gøy, kan bli syk osv.

Ang. skippertakhistorier; de fleste handler vel om flaks, og det gjør denne også. Jeg skulle ta eksamen på universitetet i et fag som var grøssende kjedelig. Det var så ekstremt kjedelig at hver gang jeg forsøkte å lese så ville jeg bare sovne med en gang. Aldri vært borti noe så ille! Så til eksamen klarte jeg å skippertak'e meg gjennom ett kapittel i en av de 3 bøkene vi hadde. Var 100% forberedt på å levere blankt. På eksamen leste jeg tilfeldigvis gjennom oppgavene bare for å kunne være litt forberedt til konteeksamen om hva de kunne finne på å spørre om. Siste spørsmål omhandlet det ene forbanna kapittelet jeg leste, og jeg fikk en C på eksamen. Velfortjent :fnise:

Anonymkode: 2bd11...ee9

Dette er meg akkurat nå. :fnise: Heller inn på med koffein som gjør at jeg flyr på toalettet hele tiden. Lurer på hva de jeg bor med tenker. 

Enig at mye dreier seg om man er heldig (eller uheldig) med oppgavene i forhold til hva man har lest på. Jeg tror jeg vil dekke alle temaene, men det er nok to temaer som jeg ikke får særlig detaljkunnskap på. Jeg tenker alltid at det er det jeg har lest minst på som jeg vil få på eksamen, men det kan jo også hende at oppgavene går i min favør som det gjorde med deg. :)

Pugga 6 dager før eksamen, dag og natt, fikk en venninne til å stille problemstillinger og be meg løse de underveis. Fikk en B, men gjør nok ikke dette igjen. Pugga de dagene så desperat at læreboka sitter som støpt enda, og dette er 12 år siden. 

Anonymkode: 0b71a...4ff

Hehe, det frister ikke akkurat til gjentakelse etter et slikt løp. Takk for svar! 

Jeg babler litt i innleggene mine, men svarene deres hjelper meg veldig! :) Litt slitsomt å ha eksamen nå da man føler seg så alene om det. 

Skrevet

Har ikke noen spesielle skippertakshistorier å komme med, da jeg berget meg med å dra på flest mulig forelesninger for å stå på eksamen. Jeg merket at det å lese pensum kan være som en lang dørstokkmil for å trene iblant. Så de gangene jeg slet med motivasjonen leste jeg en/flere kapitler i boka som virket mest interessant for meg først, for så gå løs på de mindre interessante kapitlene som jeg faktisk må gjennom der og da. For da har jeg allerede "varmet opp" lesemodusen uten å slukke livsgnisten helt. Jeg liker ikke å følge en bok kronologisk med mindre jeg må, for dersom det er en dørgende kjedelig bok slipper jeg å se hvor mye igjen av boka jeg ikke har lest dersom jeg hopper mellom kapitler.

Lykke til fremover ts :) 

Anonymkode: 235af...7d4

Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fuck you :fnise:

Anonymkode: 52201...453

Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fuck you :fnise:

Anonymkode: 52201...453

Det kan du si. Men å MÅTTE pugge mange dager er vel straff nok for unnasluntring...skulle ønske jeg hadde selvdisiplin nok til å jobbe jevnt og trutt underveis. Å kunne komme velforberedt til eksamen, trygg på at du kan pensum, og ikke måtte gå og tenke at denne gangen stryker jeg helt sikkert, helt til sensuren kommer og man kan trekke et lettelsens sukk, det må være fantastisk.

Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har ikke noen spesielle skippertakshistorier å komme med, da jeg berget meg med å dra på flest mulig forelesninger for å stå på eksamen. Jeg merket at det å lese pensum kan være som en lang dørstokkmil for å trene iblant. Så de gangene jeg slet med motivasjonen leste jeg en/flere kapitler i boka som virket mest interessant for meg først, for så gå løs på de mindre interessante kapitlene som jeg faktisk må gjennom der og da. For da har jeg allerede "varmet opp" lesemodusen uten å slukke livsgnisten helt. Jeg liker ikke å følge en bok kronologisk med mindre jeg må, for dersom det er en dørgende kjedelig bok slipper jeg å se hvor mye igjen av boka jeg ikke har lest dersom jeg hopper mellom kapitler.

Lykke til fremover ts :) 

Anonymkode: 235af...7d4

Takk for tips, og jeg er veldig enig med deg! 

Tusen takk :blomst:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...