Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan er det og komme inn på f.eks barsel og barnepleie når jeg har barne og ungdomsarbeider utdanningen i grunn ? 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er det en linje innen barne- og ungdomsarbeider? 

Skrevet

Nei, det er en linje på 2 fagskoler i Norge. 

Er bare nyskjerring om jeg kan komme inn på denne når jeg er utdannet barne og ungdomsarbeider.

Opptakskrav

• Fullført og bestått videregående opplæring med fagbrev/vitnemål fra relevant yrkesutdanning fra videregående skole
  • Søkere som kan dokumentere at de skal gjennomføre fagprøve etter opptaksfristen, kan tildeles plass på vilkår om bestått prøve
  • Det kan gjøres opptak på grunnlag av realkompetansevurdering.

Skrevet

Det står jo klinkende klart hva du spør om. Du kan komme inn med fagbrev innenfor barne- og ungdomsarbeiderfaget, men det er begrenset hvor du kan jobbe etterpå.

"Dersom du ønsker å jobbe på barne-/fødeavdelinger på sykehus kreves det ofte at du har fagbrev som helsefagarbeider i bunn. Dette er imidlertid ikke et krav for å komme inn på fagskolen, da det finnes mange andre jobbmuligheter etter endt fagskoleutdanning i barsel- og barnepleie."

Kilde: https://www.studentum.no/skole/fagskolene-pa-ostlandet/fagskolen-i-ostfold/barsel-og-barnepleie-75179

Ønsker du å jobbe på en føde/nyfødtintensiv/barneavdeling kreves det som sagt at du er helsefagarbeider, ikke en barne- og ungdomsarbeider. Men du kan selvsagt jobbe på en barnebolig, barnehjem, skole osv. Det kan du jo uten å ha tatt denne videreutdanningen også, så ser ikke helt vitsen med å søke om du ikke vil ha mer kompetanse innenfor barsel og barnepleie selvsagt. Men hva skal du bruke denne til om du ikke kan jobbe på fødeavdeling?

Er målet ditt å jobbe på fødeavdelinger er det bedre å ta påbygging til generell studiekompetanse og søke på sykepleiestudiet og videreutdanne deg til å bli barnesykepleier eller jordmor.

Anonymkode: 33ee7...c78

Skrevet

Sitter litt fast i den jobben jeg her nå - men det vil styrke min jobb i den kommunen jeg bor i hvis jeg hadde tatt denne utdanningen. Mitt mål er ikke å jobbe på fødeavdeling men og styrke min kompetanse i min jobb. Det du refererer til så jeg ikke bare, men takk for at du kildehenviste til meg.

Skrevet
3 minutter siden, christinasmithh_ skrev:

Sitter litt fast i den jobben jeg her nå - men det vil styrke min jobb i den kommunen jeg bor i hvis jeg hadde tatt denne utdanningen. Mitt mål er ikke å jobbe på fødeavdeling men og styrke min kompetanse i min jobb. Det du refererer til så jeg ikke bare, men takk for at du kildehenviste til meg.

Gå sykepleien da, på deltid, med jobb ved siden av og over 4 år. 

Anonymkode: b148c...373

Skrevet

For min del ikke et alternativ. Har ingen interesse for og bli sykepleier. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...