Gå til innhold

Hva er "dating"?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Etter amerikast betydning betyr det jo avtaler. Og så skriver folk her om om at de har datet i flere mnd.

Hvordan i guds navn og rike kan dere finne en god partner på denne måten? Jeg har sittet med store øyne i dette forumet i lang tid med håp om å forstå. Hvordan kan dere sitte å lete og ta til takke med det første og beste som kommer opp? Hvordan kan dere velge partner på samme måte som dere velger kjøttdeig i butikken?  Eller avlshisgt til travmerra for den del..

Sorry, men hva er greia? Hvorfor leter dere så desperat etter en person dere ikke kjenner? Jeg forstår det bare ikke.

Anonymkode: 7b499...9d7

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Gjest NotNaomi
Skrevet

Vi er to som ikke forstår :-)

Mennesker er blitt "varer" på en måte. Har også skrevet noe om det her inne tidligere.

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, NotNaomi skrev:

Vi er to som ikke forstår :-)

Mennesker er blitt "varer" på en måte. Har også skrevet noe om det her inne tidligere.

Regner med du fikk dårlige svar den gang ;)

Gjest NotNaomi
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Regner med du fikk dårlige svar den gang ;)

Neida. Skrev bare at jeg ikke skjønner det. Og ikke hadde taklet det selv. Hverken å bli avvist eller avvise folk som en skal vurdere om er "bra nok". Syns alt er rart med det. Men er tydeligvis helt vanlig. Så er det vel noen av oss som bare er "unormale" og stiller et stort ? ved det. 

Skrevet

Kjøttmarledet er en overfladisk suppe. Det vet de fleste av oss som er over 21 år gamle. Man finner ikke sin drømmepartner i en stram rumpe eller med maskuline kjevelinje. Man finner den man elsker gjennom å ha en dyp og meningsfull relasjon. 

Problemet i dagens samfunn er at vi har erstattet fysiske arenaer med digitale. Det finnes nesten ingen billettkontor. Vi kjøper varer og tjenester via apper. Jeg tror vi er godt på vei i å utvikle sterkere skillelinjer mellom ulike roller enn vi hadde før. Rollen som konsument, klassekamerat, profesjonell: Vi trekker på oss trange hatter og krysser sjeldent linjene mellom dem. Vi snakker ikke med bussjåføren når vi er reisende, vi bestiller bare mat fra servitøren. Når vi da til slutt dater ser vi bare konsumerkvaliteter i listen av ansikter på datingappene og vi møtes på cafe som eksplisitt datere. Ikke som medmennesker med dyp gjensidig respekt. Det blir tilfeldig, erstattelig, overfladisk og nonchalant. 

Likevel, alle ønsker en dypere relasjon. Jeg har ingen tro på at vi hadde mer meningsfulle relasjoner før enn nå. Det er bare de innledende faser som er helt skrudd. Det er mulig å bli tatt på senga av noen du ikke kjenner. Det skjer støtt og stadig at man blir overrasket - og til syvende og sist dypt forelsket. Det er jo sånn det alltid har skjedd. Men, at metodene er blitt håpløse - det skal jeg jaggu skrive under på. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

At man dater i mange måneder er for å bli kjent, ikke fordi man tar tar til takke med det første og beste som kommer opp. Mange dater ingen på flere år eller måneder, men finner en mann eller dame som fanger interessen og som virker som en match og starter å date vedkommende for å bli kjent for å se om man passer sammen som kjærester.

Det vet man ikke etter bare noen ukers bekjentskap så dating i mange måneder er lurt for å kartlegge om man faktisk passer sammen eller ikke og se om man har like verdier og kjemi eller ikke.

Anonymkode: cc164...f42

AnonymBruker
Skrevet

Er jo bra at det tar tid å bli kjendt, men har dere aldri opplevd utrolig kjemi og lidenskapelig forelskelse fra tidlig? 

Anonymkode: 4a1b0...a2a

Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er jo bra at det tar tid å bli kjendt, men har dere aldri opplevd utrolig kjemi og lidenskapelig forelskelse fra tidlig? 

Love or lust... 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo dette jeg mener med kjøttdeig-handlingen. I min krets møter man forlk og blir kjent som venner og plutselig blir det noe mer. I "dating" går man inn for å lage en kunstig forelskelse.

Skrevet
1 time siden, Arcturus skrev:

Kjøttmarledet er en overfladisk suppe. Det vet de fleste av oss som er over 21 år gamle. Man finner ikke sin drømmepartner i en stram rumpe eller med maskuline kjevelinje. Man finner den man elsker gjennom å ha en dyp og meningsfull relasjon. 

Problemet i dagens samfunn er at vi har erstattet fysiske arenaer med digitale. Det finnes nesten ingen billettkontor. Vi kjøper varer og tjenester via apper. Jeg tror vi er godt på vei i å utvikle sterkere skillelinjer mellom ulike roller enn vi hadde før. Rollen som konsument, klassekamerat, profesjonell: Vi trekker på oss trange hatter og krysser sjeldent linjene mellom dem. Vi snakker ikke med bussjåføren når vi er reisende, vi bestiller bare mat fra servitøren. Når vi da til slutt dater ser vi bare konsumerkvaliteter i listen av ansikter på datingappene og vi møtes på cafe som eksplisitt datere. Ikke som medmennesker med dyp gjensidig respekt. Det blir tilfeldig, erstattelig, overfladisk og nonchalant. 

Likevel, alle ønsker en dypere relasjon. Jeg har ingen tro på at vi hadde mer meningsfulle relasjoner før enn nå. Det er bare de innledende faser som er helt skrudd. Det er mulig å bli tatt på senga av noen du ikke kjenner. Det skjer støtt og stadig at man blir overrasket - og til syvende og sist dypt forelsket. Det er jo sånn det alltid har skjedd. Men, at metodene er blitt håpløse - det skal jeg jaggu skrive under på. 

Jeg sier gjerne ja takk til en dypere relasjon. Men jeg ønsker det ikke på den måten alle andre oppsøker det. Da lever jeg heller uten. Det forundrer meg virkelig at folk er så deperate at det begynner med kunstig søking. Når man er aktiv med fysiske hobbbyer o.l. så trenger man ikke å søke.

Det er ikke meningen å være nedlatende, men det virker veldig teit.

Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg sier gjerne ja takk til en dypere relasjon. Men jeg ønsker det ikke på den måten alle andre oppsøker det. Da lever jeg heller uten. Det forundrer meg virkelig at folk er så deperate at det begynner med kunstig søking. Når man er aktiv med fysiske hobbbyer o.l. så trenger man ikke å søke.

Det er ikke meningen å være nedlatende, men det virker veldig teit.

Da blir du alene. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...