Gå til innhold

Veier endel, men 'slank' likevel. Trygg på at det bare er muskler?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet (endret)

Hei! 

Hvordan forklare spørsmålet mitt.. 🤣  Jeg er 25 år og veier 76kg. Er slank, men har aldri veid så mye før! (Normalt FØR var like under 70kg).

Kostholdet er sukkerfritt, prøver å spise ren mat. Null sukker, hvete f.eks.

Jeg er veldig sterk og trener mye, men kroppen er ikke helt som den burde være (litt mye på midten), føler ikke for å legge ved bilde her..🙊 

Hvordan kan jeg være sikker på at dette ikke er farlig vekt med fett rundt indre organer osv? Ble litt bekymra av vekta jeg nå..

Anonymkode: 56344...1d0

Jeg har endret innlegget i henhold til reglene om høyde og vekt. Les festet innlegg.

sofie777, mod

Endret av sofie777
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet (endret)

Jeg er også veldig sterk, som deg - men trener minimalt. Jeg er bare sterk.

Jeg veier 90 kg. Jeg er stor i person, bred over skuldrene og hoftene. Hadde ikke vært fint om jeg var tynnere (har prøvd). Har fortsatt ganske flat mage, spretten rumpe og fine formede lår. Er altså ikke overvektig i det hele tatt, men BMI-skalaen skriker jo mot rødt da  :P

Min erfaring er at vekt er bare et tall. Vekt forteller absolutt ingenting, og jeg skjønner ikke hvorfor vekt av mennesker er blitt en måleenhet - for det er det absolutt ikke. 

Anonymkode: 3cfa2...839

Jeg har endret innlegget i henhold til reglene om høyde og vekt. Les festet innlegg.

sofie777, mod

Endret av sofie777
Skrevet

Du er nesten innenfor normalvekt, så den vekten du bærer rundt magen er neppe "farlig". Når man snakker om det helseskadelige magefettet er det fordi det kan skape betennelsestilstander og hormonforstyrrelser som kan føre til en rekke sykdommer. Men trening kan motvirke disse negative effektene. Du vil få et bilde av din metabolske tilstand ved å måle blodsukker og kolesterol. 

Det høres ikke ut som du trenger å bekymre deg når du lever så sunt som du gjør.

Anonymkode: 6da05...258

• Liker 1
Skrevet (endret)
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei! 

Hvordan forklare spørsmålet mitt.. 🤣  Jeg er 25 år og veier 76kg. Er slank, men har aldri veid så mye før! (Normalt FØR var like under 70kg).

Kostholdet er sukkerfritt, prøver å spise ren mat. Null sukker, hvete f.eks.

Jeg er veldig sterk og trener mye, men kroppen er ikke helt som den burde være (litt mye på midten), føler ikke for å legge ved bilde her..🙊 

Hvordan kan jeg være sikker på at dette ikke er farlig vekt med fett rundt indre organer osv? Ble litt bekymra av vekta jeg nå..

Anonymkode: 56344...1d0

Jeg er normalvektig i øvre del av normavektskalaen, slank men med litt mage, trener en del (4 dager i uken), og jeg er satt på slankekur. 
En DEXA-skanning for å sjekke for beinskjørhet avdekket normal muskelmasse, lavt normalnivå av beinmasse, samt fedme.:(

Min vicerale fettmengde er beregnet til 2,9 kg.  Den mengden bør halveres, og jeg har fått beskjed om å gå ned 5-8 kg.

En enkel måte å sjekke det vicerale fettnivået på, er å bruke målebånd.
Midjemål delt på hoftemål bør være lavere enn 0,8 hos kvinner, og lavere enn 0,9 hos menn.

Anonymkode: 1ee3c...510

Endret av sofie777
  • Liker 1
Skrevet (endret)
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er også veldig sterk, som deg - men trener minimalt. Jeg er bare sterk.

Jeg veier 90 kg. Jeg er stor i person, bred over skuldrene og hoftene. Hadde ikke vært fint om jeg var tynnere (har prøvd). Har fortsatt ganske flat mage, spretten rumpe og fine formede lår. Er altså ikke overvektig i det hele tatt, men BMI-skalaen skriker jo mot rødt da  :P

Min erfaring er at vekt er bare et tall. Vekt forteller absolutt ingenting, og jeg skjønner ikke hvorfor vekt av mennesker er blitt en måleenhet - for det er det absolutt ikke. 

Anonymkode: 3cfa2...839

Du synes selv subjektivt du er slank. Har sett flere brukere her inne som har lagt inn bilder og ikke synes de er så store selv om de veier så mye at det tilsier at de er store. De var virkelig store. De så det bare ikke selv.

Du er jo overvektig. Per definisjon. Du veier for mye. Klart du kan være fin for det, og selv synes du er finest sånn, men du kan ikke bestemme at du ikke er overvektig. Fordi grunnen til at det er en målenhet for mennesker er medisinsk.

Du er ikke tykk, du ser nok fin ut, og du trenger ikke slanke deg. Men overvektig er du.

Anonymkode: b2244...532

Endret av sofie777
  • Liker 2
Skrevet

Jeg har ryddet innlegg for høyde og oppfordrer dere til å ikke oppgi dette fremover. Les festet innlegg.

sofie777, mod

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...