Gå til innhold

Hvor gammelt bør barnet være før man kan lufte hunden en liten tur etter barnets leggetid?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Synspunkter? 

Endret av Glød
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Spørs på barnet. Ene barnet mitt var alene når vi gikk i fjøset på kvelden etter 7, et annet kunne vi ikke gå fra før 10.

Det er også veldig viktig at det er kort tur, gjerne ned samme gate/rute som barnet kjenner godt. Så han/hun vet når det kan vente deg hjem. 

Anonymkode: 79413...4bc

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har bare åpna vinduet og gått så langt så jeg hører barnet jeg, fra barnet var baby. Bodde i enebolig med natur rundt, så grensen var vel omtrent der jeg så huset, sånn 50 meter unna. 

Nå bor vi litt annerledes til (by), og jeg har først siste året gått fra barnet etter leggetid, ungen er nå 12 år. Dette fordi jeg synes ikke barn skal sove alene. Hadde barnet vært våken, hadde det vært noe annet (sånn løste vi det før, barnet la seg, fikk lese til jeg kom inn igjen fra turen). 

Anonymkode: bd157...d09

• Liker 4
Skrevet

Er selv hundeeier og irriteres over hvor unge barn som går tur med hund. 12 år er minimum i mine øyne og selv da bør barnet vært svært modent. 

Uten unntak spør barn med hund om den kan leke med min. De venter ikke på nei, men slipper hunden bort. Hva hvis det skulle skje noe? Bli fysisk krangel mellom to hunder? Hva hvis barnet kommer i mellom? Hvem skal skille hundene? Alt ansvaret for dette faller naturlig nok på meg siden jeg er voksebpersonen. Hva hvis barnet går vanlig med hunden og annen hundeeier med aggressiv hund ikke eier normal folkeskikk? Er forøvrig også lei voksne som vare slipper hunden bort uten å spørre og ikke tar nei for et svar. 

Ser også mange, selv større barn som ikke kan håndtere hund. Drar og sleper i båndet. Er lite sensitive for hundens signaler osv. 

Anonymkode: 54362...63a

• Liker 1
Skrevet

Du kan ikke lufte hunden før jenta er 7 år gammel.

Anonymkode: 52803...d6b

Skrevet

'Etter leggetid?' Jeg skjønte ikke helt spørsmålet. At barnet skal stå opp etter å ha lagt seg for å lufte hund? At den voksne skal gå tur med hunden etter barnet er lagt?

Anonymkode: f6f27...1d3

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er selv hundeeier og irriteres over hvor unge barn som går tur med hund. 12 år er minimum i mine øyne og selv da bør barnet vært svært modent. 

Uten unntak spør barn med hund om den kan leke med min. De venter ikke på nei, men slipper hunden bort. Hva hvis det skulle skje noe? Bli fysisk krangel mellom to hunder? Hva hvis barnet kommer i mellom? Hvem skal skille hundene? Alt ansvaret for dette faller naturlig nok på meg siden jeg er voksebpersonen. Hva hvis barnet går vanlig med hunden og annen hundeeier med aggressiv hund ikke eier normal folkeskikk? Er forøvrig også lei voksne som vare slipper hunden bort uten å spørre og ikke tar nei for et svar. 

Ser også mange, selv større barn som ikke kan håndtere hund. Drar og sleper i båndet. Er lite sensitive for hundens signaler osv. 

Anonymkode: 54362...63a

53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

'Etter leggetid?' Jeg skjønte ikke helt spørsmålet. At barnet skal stå opp etter å ha lagt seg for å lufte hund? At den voksne skal gå tur med hunden etter barnet er lagt?

Anonymkode: f6f27...1d3

At man selv kan lufte hunden, etter at barnet et lagt. Beklager litt klønete formulering. 

• Liker 5
Skrevet

Kommer an på barnet. Min datter er 7 år. Hun er fint alene hjemme etter skoletid og på ettermiddagen når jeg jobber overtid. Men hun vil ikke være alene når hun sover. Det syns hun er skummelt og utrygt.

Anonymkode: 5b2e3...ee2

• Liker 1
Skrevet

Når barnet selv kan samtykke til at det er greit

Anonymkode: 059cb...796

Skrevet

Så lenge barnet synes det er OK, døren er låst og barnet har mobil. 

En grei regel er vel også å kunne se huset, ha fast runde og tidspunkt (feks rundt nabolaget 10-15min). Om målet er å aktivisere og la hunden gjøre fra seg går det fint an å gå rett bort til nærmeste plen/skog el. og deretter leke/aktivisere hunden like utenfor hjemmet. 

Skrevet
På 9.8.2017 den 23.32, Glød skrev:

Synspunkter? 

Barn skal ikke være alene og voksne gå ut.

Hund? Æsj, hvorfor det..?

Ville ha rapportert slikt til Barnevernet! 

Anonymkode: d66bd...a9f

Skrevet

Om jeg er alene med 4 åring og voffs, har jeg ytterdøra oppe og vinduet hennes, går litt med hund rundt huset og i gata. Aldri tenkt mye over det, annet enn jeg vil høre henne. Også sagt at om hun våkner, er jeg ute med valpen og hun kan rope på meg, for jeg er rett utenfor.

Anonymkode: 31117...664

Skrevet

18

Anonymkode: 18b85...8ad

Skrevet

Ha babycall med god rekkevidde og snakke-tilbake funksjon. Da burde det være i orden

Anonymkode: 26d8c...ef7

• Liker 1
Skrevet

Svært uansvarlig! Omsorgssvikt er hva det er 😲😢

Anonymkode: d66bd...a9f

Skrevet

Kommer helt an på hva barnet er komfortabelt med. Vet at min 10 åring hadde ikke likt det, men han på 9 hadde synes det var helt greit. 

Anonymkode: a6924...b7e

Skrevet
16 timer siden, happiest skrev:

Så lenge barnet synes det er OK, døren er låst og barnet har mobil. 

En grei regel er vel også å kunne se huset, ha fast runde og tidspunkt (feks rundt nabolaget 10-15min). Om målet er å aktivisere og la hunden gjøre fra seg går det fint an å gå rett bort til nærmeste plen/skog el. og deretter leke/aktivisere hunden like utenfor hjemmet. 

Å la døren være låst er jo helt hinsides idiotisk! Hva med brann?? Skader? La alltid døren stå uløst, slik at andre mennesker kan komme seg inn og hjelpe barnet om det trengs.

Anonymkode: bd157...d09

• Liker 1
Skrevet

Hva er forskjellen på å sitte på terrassen og å lufte hunden i hagen etter at ungene har sovnet?

Anonymkode: 46efb...d03

• Liker 3
Skrevet

15 år tenker jeg 😊 

Anonymkode: 05467...8ed

Skrevet

Det er vel forskjellig fra unge til unge, men 12-13 burde gå fint!

Anonymkode: cdfca...8d5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...