Gå til innhold

Trekk i lønn for ferie

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Noen som jobber med lønn her som kan hjelpe meg litt?

Jeg jobber 80 % stilling, altså 4 dager i uka. Har fastlønn. Jeg hadde ikke opparbeidet meg feriepenger i fjor, så arbeidsgiver trekker meg for ferie når jeg faktisk har ferie og lar lønnen gå som vanlig ellers. Tidligere år har jeg fått feriepenger i juni, og blitt trukket all ferie denne måneden, men altså ikke i år. Jeg hadde så ferie fra 17. juli og ut måneden. I min 80 % stilling tilsvarer det 9 arbeidsdager. Allikevel har jeg blitt trukket i lønn for 11 dager ferie (altså som en 100 % stilling). Er dette riktig? Kontakter lønnsavdelingen i morgen, men kan hende noen her kan forklare meg dette:-) 

Anonymkode: 53d1e...00e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan ikke velge ferie bare de dagene du jobber. Du har ferie hele uken, ikke bare når du skulle hatt vakt. Altså om jeg jobber mandag, onsdag og fredag en uke - og tar ferie den uken, så bruker jeg fremdeles 7 feriedager, ikke bare tre (som jeg ville jobbet). var det forståelig? 

Dersom jeg har ferie en helg som ikke er min arbeidshelg, bruker jeg fremdeles 2 feriedager på den helga. 

Altså ferien teller dager, ikke arbeidsdager.

Endret av boblevann
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, boblevann skrev:

Du kan ikke velge ferie bare de dagene du jobber. Du har ferie hele uken, ikke bare når du skulle hatt vakt. Altså om jeg jobber mandag, onsdag og fredag en uke - og tar ferie den uken, så bruker jeg fremdeles 7 feriedager, ikke bare tre (som jeg ville jobbet). var det forståelig? 

Dersom jeg har ferie en helg som ikke er min arbeidshelg, bruker jeg fremdeles 2 feriedager på den helga. 

Altså ferien teller dager, ikke arbeidsdager.

Å trekke feriedater ervå nå en ting, men å trekke lønn for dagen vedkommende ikke skulle jobbet virker drøyt. Men mulig det er riktig. Hadde kontaktet lønn før jeg godtok det i allefall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Husholdning1 skrev:

Å trekke feriedater ervå nå en ting, men å trekke lønn for dagen vedkommende ikke skulle jobbet virker drøyt. Men mulig det er riktig. Hadde kontaktet lønn før jeg godtok det i allefall.

Det er riktig hvor jeg jobber hvertfall :P Men TS bør absolutt kontakte lønnsavdelingen for å sjekke det ut :) 

Endret av boblevann
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar!

At jeg bruker en hel uke ferie selv om jeg bare jobber fire dager, skjønner jeg. Siden jeg ikke har opparbeidet meg feriepenger, hadde jeg samlet opp en haug med avspaseringstimer for å dekke opp for ferien. Timeantallet mitt er derfor akkurat sånn det skal være den måneden, men jeg taper 4 000,- brutto fordi jeg trekkes i lønn tilsvarende 100 % stilling. Syns det høres rart ut at jeg trekkes i lønn for dager jeg ikke har lønn. 

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for svar!

At jeg bruker en hel uke ferie selv om jeg bare jobber fire dager, skjønner jeg. Siden jeg ikke har opparbeidet meg feriepenger, hadde jeg samlet opp en haug med avspaseringstimer for å dekke opp for ferien. Timeantallet mitt er derfor akkurat sånn det skal være den måneden, men jeg taper 4 000,- brutto fordi jeg trekkes i lønn tilsvarende 100 % stilling. Syns det høres rart ut at jeg trekkes i lønn for dager jeg ikke har lønn. 

TS

Dersom du hadde nok timer til avspasering for å dekke opp ferien, hvorfor tok du da ikke ut avspasering i steden for ferie? 

11 dager ferietrekk er riktig dersom du har fastlønn og hadde ferie i 2 uker + 1 dag. Du skal ikke ha blitt trukket for ferie tilsvarende 100% stilling, du er trukket 80% lønn i 2 uker + 1 dag. Regnskapsmessig sett får du ikke lønn for 4 dager i uken, du får 80% lønn for hele uka, og det er det du nå er trukket. 

Dersom du gir oss summene fra lønnsslippen din kan vi vise deg utregningen (som sikkert er riktig) 

Anonymkode: dc877...80b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har 220,56 per time, 8 timers arbeidsdag. Er trukket 1 764,- per dag i 11 dager. Antall dager jeg skulle hatt lønn for i samme periode er 9, altså 80 % stilling. Dette gjelder altså siste del av juli, to uker + en dag. For meg ser det ut som at jeg har "betalt" (i form av lønnstrekk) for at jeg ikke jobber 100 %, men det er godt mulig jeg bare ikke forstår. 

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er du som ikke forstår ja. Det ab80b sier er helt korrekt.

Anonymkode: d824b...c80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er du som ikke forstår ja. Det ab80b sier er helt korrekt.

Da er vi tydeligvis to som ikke forstår. Med en timelønn slik jeg oppgir har jeg da vitterlig ikke blitt trukket 80 %. 

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da er vi tydeligvis to som ikke forstår. Med en timelønn slik jeg oppgir har jeg da vitterlig ikke blitt trukket 80 %. 

TS

Hva er fastlønna di? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva spesifikt står det på lønnsslippen? 

Har du fastlønn eller timelønn?

Anonymkode: dc877...80b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er riktig som Boblevann skriver. hadde en kollega som jobba kun fra 9-15. Hun satt og regna timer hun trodde hun hadde tilgode av ferien, dvs 1 1/2 time hver dag. Ferien regnes hele dager uansett hvordan man jobber, så de har nok gjort riktig

Anonymkode: 417e4...d7d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fagorganiser deg, så får du hjelp med alt av arbeidsrelaterte problemer også dette. 

Anonymkode: 8ac05...dcc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har 220,56 per time, 8 timers arbeidsdag. Er trukket 1 764,- per dag i 11 dager. Antall dager jeg skulle hatt lønn for i samme periode er 9, altså 80 % stilling. Dette gjelder altså siste del av juli, to uker + en dag. For meg ser det ut som at jeg har "betalt" (i form av lønnstrekk) for at jeg ikke jobber 100 %, men det er godt mulig jeg bare ikke forstår. 

TS

Dette høres ikke riktig ut. Du skal trekkes i lønn tilsvarende antall timer du er borte fra arbeidet. 

Anonymkode: 7db76...569

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette høres ikke riktig ut. Du skal trekkes i lønn tilsvarende antall timer du er borte fra arbeidet. 

Anonymkode: 7db76...569

Det var ikke riktig heller, jeg har blitt trukket for mye. Dagsatsen var satt til 100 %, og ikke 80 % som den skulle vært. Saken oppklart!

TS

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det var ikke riktig heller, jeg har blitt trukket for mye. Dagsatsen var satt til 100 %, og ikke 80 % som den skulle vært. Saken oppklart!

TS

Flott! Og forhåpentligvis en belærende pekefinger til de som hevdet noe annet som kunne kostet deg flere tusen kroner 😈

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 timer siden, Husholdning1 skrev:

Flott! Og forhåpentligvis en belærende pekefinger til de som hevdet noe annet som kunne kostet deg flere tusen kroner 😈

Eller en lærepenge om å søke råd rette steder...

Anonymkode: a38b2...222

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...