*Heidi* Skrevet 12. januar 2005 #1 Skrevet 12. januar 2005 Hvordan lage brun saus? Har noen svenkse kjøttboller i fryseren som jeg tenkte jeg skulle ta til middag i dag.. Noen som vet om noe godt tilbehør utenom potet? Er ikke den typen mat jeg pleier å lage så jeg har ikke så peiling.. Takk takk
Gjest Bhsiltsk Skrevet 12. januar 2005 #2 Skrevet 12. januar 2005 Den aller enkleste måten å lage saus på er å bruke posesaus. Toro sin Kjøttkakesaus er aldeles brukende og god. Tilbehør til etellerannet kjøtt med brunt saus er kokte gulrøtter og brokkoli, noe vi liker veldig godt. Ellers er det noen som sverger til surkål og slike ting, men det har jeg aldri likt, så jeg har ikke peiling. En innertier hos oss (når jeg ikke gidder å lage sausen selv) er altså Toro Kjøttkakesaus (gjerne med en liten fløteskvett oppi) og kokte grønnsaker som tilbehør i tillegg til poteter. Lykke til!
Arkana Skrevet 12. januar 2005 #3 Skrevet 12. januar 2005 Posesaus er jo greit (jeg synes faktisk brun saus på pose er godt). Vil du ha hjemmelaget begynner du med å brune 3-4 ss smør, rør inn 4-5 ss hvetemel til en grøt, spe med 8-9 dl kraft/buljong (litt etter litt, rør hele tiden). La småkoke noen minutter, smak til med ½ dl soyasaus, salt og pepper. Forøvrig synes jeg svenske kjøttboller smaker best med god gammeldags gräddsås. Den lager du ved å røre sammen 2 ss hvetemel med 1 dl fløte i en kjele, visp inn 3 dl melk. Rør inn 2 ss fond (konsentrert buljong), salt/pepper og 1 ss soyasaus. La småkoke noen minutter.
søndagsengel? Skrevet 13. januar 2005 #4 Skrevet 13. januar 2005 Jeg bruker stort sett svenske kjøttboller sammen med spaghetti. Men hvis jeg skal ha dem med brun saus bruker jeg enten poteter eller potetmos til, i tillegg til grønnsaker, makaroni og tyttebærsyltetøy.
Gjest gjest1 Skrevet 14. januar 2005 #6 Skrevet 14. januar 2005 Brunsaus synes jeg ikke er noe særlig fra pose. Lett å lage selv. Jeg bruker omtrent 2 ss smør, 3-4 ss mel og 4 dl med buljong. Til kjøttboller synes jeg kålstuing er veldig godt. Og masse tyttebærsyltetøy!
Suzy Skrevet 14. januar 2005 #7 Skrevet 14. januar 2005 Makarinistuing er flott tilbehør - kok makaroni, sil av vannet, hiv i en klatt med smør, rør til det smelter og er fordelt i makaronien, strø på 3 ss hvetemel, rør så det fordeler seg og tøm på litt melk. Rør til det blir melsaus. Nam!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå