Gjest Ivy Skrevet 12. januar 2005 #1 Skrevet 12. januar 2005 Hei, vi har tenkt å kjøre rundt i England / Scotland til sommeren, men trenger noen gode tips til hva som er verdt å få med seg. Vi starter i Newcastle og kjører nordover til Edinburgh/Glasgow - for deretter å vende sørover. Vi har med oss barna på 8 og 11 så det hadde jo vært greit å vite om det var noen greie plasser for dem å besøke. Takker på forhånd for tilbakemeldinger.
Bokalven Skrevet 12. januar 2005 #2 Skrevet 12. januar 2005 Anbefaler å få med seg bl. a. Neidpath Castle som ligger sør i Skottland. Og Edinburgh er et must, der er det mye å se. Edinburgh Castle er flott, ellers anbefaler jeg hele gamlebyen der. I Glasgow vil jeg anbefale å se Necropolis. En utrolig flott kirkegård på toppen av Glasgow. Der kan du se hele Glasgow hvis du treffer på en dag med vær til det. Se ellers her: http://www.phouka.com/travel/
Gjest gjest1 Skrevet 12. januar 2005 #3 Skrevet 12. januar 2005 Hvis barna liker Harry Potter, så kunne dere jo lagt turen til ett eller flere av stedene der filmene ble spilt inn. Du kan lese mer om det her: http://www.thefamilytravelfiles.com/ezine/...rticles/352.asp England har også mye spennende historie som kan interessere barn. Du finner smuglere og pirater, konger og dronninger, romerske hærførere og mystiske druider. Dere kan besøke slott, heielandskap eller strendene i sør. Eller hva med å ha en ferieforventningsforberedelse for familien. Du kan f. eks. lese en eller flere bøker fra britiske steder for barna og så kan dere besøke de samme stedene i ferien.
Shoegal Skrevet 14. januar 2005 #4 Skrevet 14. januar 2005 det er noen kjempekoselige badebyer med fantastiske sandstrender på vestkysten av england. kan absolutt anbefales! det er kanskje ikke så politisk korrekt å nevne dette i disse tider, men strendene er langstrakte, supre å surfe på pga de store bølgene, ( :oops: )men pass opp for tidevannet.
Grooo Skrevet 14. januar 2005 #5 Skrevet 14. januar 2005 Dunnottar castle rett sør for Aberdeen er bare helt fantastisk flott! Jeg har en tråd om det her ett sted fra før, og bilde i albumet hvis jeg ikke tar helt feil.
Gjest Anonymous Skrevet 14. januar 2005 #6 Skrevet 14. januar 2005 York er en kjempefin middelalderby, som også har masse vikinghistorie. Det burde være midt i blinken for barna dine.
Shoegal Skrevet 14. januar 2005 #7 Skrevet 14. januar 2005 kom på en ting til. da jeg var tolv var familien på bilferie i england, hvor vi bla besøkte Nottingham-området - Robin Hood-skogen mm. Det var kanongøy!
Bokalven Skrevet 15. januar 2005 #8 Skrevet 15. januar 2005 Hvis dere legger turen til nydelige York, anbefaler jeg i samme slengen å ta turen til Whitby, en utrolig nydelig kystby. Det er forøvrig den byen hvor Dracula kom i land da han kom til England. De har noen fantastisk vakre abbeyruiner der som også er verdt å få med seg!
Lilletrollet Skrevet 19. januar 2005 #9 Skrevet 19. januar 2005 Hvis dere legger turen til nydelige York' date=' anbefaler jeg i samme slengen å ta turen til Whitby, en utrolig nydelig kystby. Det er forøvrig den byen hvor Dracula kom i land da han kom til England. De har noen fantastisk vakre abbeyruiner der som også er verdt å få med seg![/quote'] Og ikke langt fra Whitby,så har du stedet Goatland,hvor serien "med hjarte på rette staden" er spilt inn. Altså Aidensfeald(?)! Det var litt morsomt å se! Edinburgh er selvfølgelig et kjempe MUST! Ble litt skuffet over Glasgow. Fort Wiliams og Loch Ness er kjempe fine steder å dra til!
Gjest lmari Skrevet 21. januar 2005 #11 Skrevet 21. januar 2005 Jeg liker Edinburgh godt jeg, det er utrolig vakkert der og mange fantastiske bygninger. Glasgow er ikke like vakkert, men også der er det mange fine bygninger. Men Glasgow har mer liv og sjarm, synes jeg. ... og så har de et shoppingtilbud som slår det aller meste ned i støvlene!! (tenk mini-London, bare billigere og mer samlet på ett sted)
:-) anna Skrevet 21. januar 2005 #12 Skrevet 21. januar 2005 tok denne turen for noen år siden. Lindisfarne/holy island ligger mellom Newcastle og skotskegrensa... veien til øya blir oversvømt av tidevannet, ute på øya ligger et kloster som ble røvet av vikinger i sin tid. Langs kysten ligger det dessuten flere fine strender der det er fint å bade. - utenfor Newcastle ligger et av verdens største kjøpesentre, Metro senter. like stort som 18 fotballbaner. innvendig tivoli blant annet. - utenfor Newcastle ligger også et veldig bra badeland med masse vannsklier. Hiusker ikke helt hvor, men var ganske lett å finne. - Edinburgh er fantastisk, slottet krever gode skor men er en opplevelse. Om dere kjører fra Edinburg til Inverness kjører dere forbi et skilt med wildlife-park. Kan anbefales. Loch Ness kan anbefales!!!! overnatting er sjelden noe problem, (b&b) men kan anbefale å kjøpe en årbok med registrerte b&b som selges på de fleste bensinstasjoner. Utgitt av det britiske automobilforbundet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå