Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

En mannlig kollega er supertynn og han spiser sjelden lunch på jobb.

Han virker sykelig tynn. Han fryser hele tiden..

Hvordan kan verneombudet ordne opp? 

Anonymkode: c0afa...d4f

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan vet du at han har diagnosen anoreksi? Har du innsikt i hans journal? Et fåtall med spiseforstyrrelser har anorexia nervosa. 

Anonymkode: 1d3f3...42c

• Liker 22
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

En mannlig kollega er supertynn og han spiser sjelden lunch på jobb.

Han virker sykelig tynn. Han fryser hele tiden..

Hvordan kan verneombudet ordne opp? 

Anonymkode: c0afa...d4f

Dette er hans privatliv og du kan nok ikke gjøre noe med det, med mindre det går utover arbeidet i alvorlig grad. (Om han besvimer ofte ol)  

Og det du beskriver over kunne hvert hvem som helst. Folk med anoreksi er ikke nødvendigvis kjempe tynne, og folk som er super tynne har ikke alltid anoreksi. 

Ikke alle har tid og ork til lunsj. Ikke uvanlig. 

Anonymkode: 1c411...9b1

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet

Hadde du reagert på samme måte om han var smellfeit?

Anonymkode: ee77f...456

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Anoreksi er en diagnose, ikke noe du slenger rundt fordi noen er tynne og fryser. Ikke bland deg inn i det. 

Anonymkode: 5a096...99a

• Liker 15
Gjest Margit Spat
Skrevet

Greit at du er bekymret for helsa til kollegaen din, men jeg kan ikke på noen måte se at det er noen verneombudsak. 

AnonymBruker
Skrevet

Kanskje han har sukkersyke og ikke vil risikere føling eller blir dårlig av mat pga matintoleranser og ikke vil spise på jobben?
Kanskje er det bindevevssykdom, Ehlers-Danlos syndrom  ?
Det er for dumt å spekulere i om folk har spise forstyrrelser!

Anonymkode: fb1a7...42d

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er hans privatliv og du kan nok ikke gjøre noe med det, med mindre det går utover arbeidet i alvorlig grad. (Om han besvimer ofte ol)  

Og det du beskriver over kunne hvert hvem som helst. Folk med anoreksi er ikke nødvendigvis kjempe tynne, og folk som er super tynne har ikke alltid anoreksi. 

Ikke alle har tid og ork til lunsj. Ikke uvanlig. 

Hvis alle tenker de ikke har noe med privatlivet til mennesker som viser tegn på psykisk sykdom vil disse menneskene aldri få hjelp. En slik holdning (som er typisk norsk forøvrig) er en dårlig holdning. 

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Siden du sier han nekter for å ha anorexia så har du vel allerede tatt dette opp med han antar jeg? Du kan ikke tvinge han til å spise og det er (dessverre) en privatsak helt til det går ut over jobben. 

Anonymkode: 2dfd9...890

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis alle tenker de ikke har noe med privatlivet til mennesker som viser tegn på psykisk sykdom vil disse menneskene aldri få hjelp. En slik holdning (som er typisk norsk forøvrig) er en dårlig holdning. 

Enig! Går an å vise medmenneskelighet. Å bare bry seg og sitt er så kaldt og kynisk. 

Anonymkode: c11e3...99b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Pass dine egne saker

Anonymkode: 99eab...411

• Liker 6
Skrevet

Herregud, pass dine egne saker:

• Liker 4
Gjest Catalina Culès
Skrevet (endret)

Alle som er tynne trenger ikke ha anorexia. Du burde passe dine egne saker.

Endret av Catalina Culès
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det sier du, men jeg du er dere ser etter feil symptomer. 

Selv var lærere etter meg hele vgs. Klassekamerater og foreldre reagerte også, da jeg ikke hadde spiseforstyrrelser men bare er tynn! Jeg elsker mat, alltid spist som en hest. 2000 kalc minst hver dag. 

Men skolen brukte så mye tid på å snakke med meg at de to med spiseforstyrrelser ikke ble sett. Ei heller hun som idag veier nesten 200 kg. 

Velkommen til norske holdninger.

• Liker 6
Skrevet

Maser du for mye så kan det gå utover psyken hans så mye at snart sykemelder seg. Kan også hende,(hvis han har spiseforstyrrelser ) at han jobber med det og. La han være, med mindre det ikke går utover jobben. 

• Liker 1
Gjest NotNaomi
Skrevet

Hvis du har tatt det opp med ham og han nekter,så er det lite å gjøre med.

Kan også hende at han skiller privatliv og jobb,og OM det er noe i veien med ham,så er det mulig at han får hjelp/behandling privat uten at han vil dele med dere.

Til dere som ber folk passe sine egne saker. Er enig til et visst punkt,men det har reddet folk også,at noen endelig så! Det er greit å bry seg om. Men en må vurdere.

AnonymBruker
Skrevet
14 minutter siden, NotNaomi skrev:

Hvis du har tatt det opp med ham og han nekter,så er det lite å gjøre med.

Kan også hende at han skiller privatliv og jobb,og OM det er noe i veien med ham,så er det mulig at han får hjelp/behandling privat uten at han vil dele med dere.

Til dere som ber folk passe sine egne saker. Er enig til et visst punkt,men det har reddet folk også,at noen endelig så! Det er greit å bry seg om. Men en må vurdere.

Jeg kan bare snakke for meg selv, men det at folk, som ikke hadde noe med det, begynte å spørre meg ut og fortelle hvor bekymret de var, resulterte bare i at jeg ble sykere

• Liker 2
Gjest NotNaomi
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg kan bare snakke for meg selv, men det at folk, som ikke hadde noe med det, begynte å spørre meg ut og fortelle hvor bekymret de var, resulterte bare i at jeg ble sykere

En trenger da ikke drive utspørring! En kan bare spørre om alt er ok? Blikk og holdning sammen med det spørsmålet kan ofte være nok det.

En skal ikke invadere.

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det sier du, men jeg du er dere ser etter feil symptomer. 

Selv var lærere etter meg hele vgs. Klassekamerater og foreldre reagerte også, da jeg ikke hadde spiseforstyrrelser men bare er tynn! Jeg elsker mat, alltid spist som en hest. 2000 kalc minst hver dag. 

Men skolen brukte så mye tid på å snakke med meg at de to med spiseforstyrrelser ikke ble sett. Ei heller hun som idag veier nesten 200 kg. 

Velkommen til norske holdninger.

Hva har dine opplevelser med denne saken å gjøre? Hvordan kan du vite at mannen det er snakk om ikke har spiseforstyrrelser? Og nå er det ikke slik at 2000 kcal er mye ;) Jeg veier 56 kilo og vedlikeholder på 2500 kcal. Man er ikke bare tynn. Enten har du for eksempel en stoffskiftesykdom eller så spiser du ikke nok til å legge på deg. Jeg regner med sistnevnte siden du tror 2000 kcal er enorme mengder mat. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva har dine opplevelser med denne saken å gjøre? Hvordan kan du vite at mannen det er snakk om ikke har spiseforstyrrelser? Og nå er det ikke slik at 2000 kcal er mye ;) Jeg veier 56 kilo og vedlikeholder på 2500 kcal. Man er ikke bare tynn. Enten har du for eksempel en stoffskiftesykdom eller så spiser du ikke nok til å legge på deg. Jeg regner med sistnevnte siden du tror 2000 kcal er enorme mengder mat. 

Ingenting i Hi tilsier at han har spiseforstyrrelser. Derfor er det ulogisk å konkludere med at han er det. Enkelt og greit. Mine opplevelser var et svar til ab over, ang holdninger. 

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...