Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Mannen og jeg har funnet ut at vi skal begynne å spare 8000kr i mnd til sammen. Men vi er litt usikre på hva som er smarteste sparemåten. 

Vi har to små barn. Billån på ca.150 000kr og boliglån på ca. 1,2 mill. Har bufferkonto med tilsammen rundt 70-80 000. 

Sparer 2000kr i mnd i indeksfond. 

Hva ville dere gjort? Betale ned på billånet? Boliglånet? Sette av mer i fondet? Større buffer?

Vi venter barn nr.3 og vil måtte kjøpe ny bil i løpet av året. Vi ønsker også å kjøpe en større bolig i løpet av de beste 1-2 årene.

Anonymkode: 2619e...2df

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Da ville jeg regnet på det med renter osv. Hva du sparer mest på. Vil tro du sparer mest på å nedbetale billånet. 

Anonymkode: b9b96...8b9

• Liker 1
Skrevet

Hadde først betalt ned billånet. Renten er vel høyere på det lånet. :)

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar. Billånet har høyest rente, ja. Sikkert et dumt spørsmål, men kan vi bare overføre penger til lånekontoen, eller må vi avtale det med banken? Har lån i DnB.

TS

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Takk for svar. Billånet har høyest rente, ja. Sikkert et dumt spørsmål, men kan vi bare overføre penger til lånekontoen, eller må vi avtale det med banken? Har lån i DnB.

TS

Jeg har alltid bare overført når jeg har hatt ekstra penger og vil betale ned ekstra på huslånet. Regner med at det fungerer på samme måte med billån (har aldri hatt billån, alle biler jeg har hatt har jeg betalt kontant). 

Anonymkode: 34188...9bc

Skrevet (endret)
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS

Normalt er det bare å overføre til lånekontoen ja.

når man skal spare langsiktig tar man alltid lån først. Høyest rente først. Dog det finnes et lån man ikke betaler ekstra på, studielån. Dette lånet er veldig gunstig i å med at det kan slettes om man blir ufør og ved død. Ingen arver et studielån.

Personlig ville jeg tatt litt av pengene de ekstra sparepengene inn på bufferkonto men ikke alt, kanskje 2000 til denne er passert 100.000,- 

Edit: har dere fastrente ikke betal ekstra på lånet siden bankene da tar et gedigent gebyr for ekstra nedbetaling.

Endret av Slarti
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk😊

Vi har ikke fastrente. Da prøver vi å betale på billånet og sette litt mer på buffer.

TS

Skrevet (endret)

Om mulig ville jeg økt boliglånet og kvittet meg med billånet. Som sagt, om mulig, vet jo ikke hvor mye dere har anledning til å låne på boligen :)

Endret av JackIost
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du skal betale ned ekstra på boliglånet må du si at du da skal ha kortere låneperiode. Slik at de ikke tar lånet på like lang tid.  Da blir det mer renter om de bare drar lånet ut over like lang tid. 😁 

Anonymkode: dc08d...583

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...