Apple- Skrevet 9. august 2017 #1 Skrevet 9. august 2017 Min eldste skal nå begynne på videregående. Jeg har et stebarn som har gått fra før, men der ordnet moren alt, så jeg har ingen erfaring. Hva trenger man å kjøpe på forhånd, om noe i det hele tatt? Jeg husker at jeg måtte kjøpe litt skrivesaker og kladdebøker den gangen jeg skulle begynne, men det er nå mange herrens år siden. Så jeg føler meg ganske grønn Gutten selv har ikke peiling, og vil ikke spørre venner... Så, dere som har gjort det før, må jeg ut på handletur? Og hva må jeg i såfall kjøpe? Setter pris på alle svar
Gneis Skrevet 9. august 2017 #2 Skrevet 9. august 2017 Han trenger en bærbar pc, hvis han ikke har. Det er i alle fall praksis i dette fylket. - De pleier å hs gode tilbud på greie maskiner gjennom skolen, så ikke gå i gang på handel før dere har sjekket det. Skrivesaker ol. trenger han selvfølgelig. Skolebøkene får de låne på skolen.
Ulven Skrevet 9. august 2017 #3 Skrevet 9. august 2017 Skriveutstyr og spiralhefter(linjert og rutet). Resten kjøper dere når han har startet skolen og får beskjed om hvilket utstyr som trengs. Bla har visse fag krav til spesialkalkulator og da er det dumt å investere i feil. Skolepc og sekk får man i mange fylker utdelt fra skolen, så sjekk om dette gjelder deres fylke. (Betales med utstyrsstipendet.) 3
AnonymBruker Skrevet 9. august 2017 #4 Skrevet 9. august 2017 Han trengdr ikke mye, da sjilen sørger for omtrent alt. Han trenger skrivesaker og noe å skrive i/på (ferdighullet kladdebok der man river ut arkene) samt en perm med skilleark (eller tilsvarende) til å samle utdelte ark. En liten hullmaskin er også praktisk. Det er lurt å ha et skilleark til hvert fag, og sette utdelte ark og håndskrevne notater i permen fortløpende. Skolebøker får han låne på skolen. Bærbar datamaskin og tilhørende sekk lånes ut på de fleste skolene. Lykke til med skolestart! Anonymkode: 5e143...7ef 2
AnonymBruker Skrevet 9. august 2017 #5 Skrevet 9. august 2017 Jeg skal starte på videregående 3-året nå til høst. - OBS: Dette er vgs i Oslo!! Det jeg måtte kjøpe var: Skrivebøker Perm Penal Kalkulator Skrivesaker Sekk PC - fikk låne av skolen. Skolebøker - fikk låne av skolen. Anonymkode: 7d6be...614
AnonymBruker Skrevet 9. august 2017 #6 Skrevet 9. august 2017 Klarer ikke ungdommen noe selv lengre? Gutten skal begynne på videregående, og må ha mamma til å spørre på et dameforum om hva han trenger? Nei, TS, du må ikke på handletur. GUTTEN må på handletur. Din eneste jobb er å sende med ham penger. Anonymkode: 3e803...d0c 18
Apple- Skrevet 9. august 2017 Forfatter #7 Skrevet 9. august 2017 Tusen takk for gode svar! Sistemann kan ta seg en bolle, du vet ingenting om oss 5
AnonymBruker Skrevet 9. august 2017 #8 Skrevet 9. august 2017 Jeg får nok et inntrykk av dere av å lese tråden. Stebarnet og moren også, for den saks skyld. Ungdommen klarer jo ingenting selv lengre. Anonymkode: 3e803...d0c 2
Tibbie Skrevet 9. august 2017 #9 Skrevet 9. august 2017 Hvilken linje skal han gå? Det er ikke så mye annet enn skolebøker han trenger, med mindre han skal bo på hybel Det kan jo være greit med datamaskin, men det kommer jo an på hvordan han lærer best og hvor mange bokfag han har. Og treningstøy, om han har noe bevegelsesfag. Om han kommer rett fra ungdomsskola er sikkert dette på plass, da.
Husholdning1 Skrevet 9. august 2017 #10 Skrevet 9. august 2017 (endret) Hva skal han gå? Og hvorfor ordner ikke en halvvoksen gutt dette selv(med penger fra de foresatte)? I min tid la skolen ut en bok- og utstyrsliste, men ikke sikkert det er likt nå. Endret 9. august 2017 av Husholdning1 3
AnonymBruker Skrevet 9. august 2017 #11 Skrevet 9. august 2017 Han kan bruke det samme som på ungdomsskolen. Anonymkode: 52bbd...68e 1
Husholdning1 Skrevet 9. august 2017 #12 Skrevet 9. august 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Han kan bruke det samme som på ungdomsskolen. Anonymkode: 52bbd...68e F.eks den samme hjelmen og de samme verneskoene hvis han skal på tip?
Apple- Skrevet 9. august 2017 Forfatter #13 Skrevet 9. august 2017 Han skal gå på studiespesialisering, vi bor i Oslo-området. Jeg vet de får tilbud om å kjøpe PC gjennom skolen, så det ordner vi. Så ser det ut som det blir skrivesaker fra ungdomsskolen (har jo sekk og pennal) med litt nytt, og skrivebøker. Til dere som lurer på hvorfor han ikke gjør dette selv: Kanskje gjør han det. Han er en kjekk og grei gutt, men kan til tider bli veldig usikker. Nettopp derfor vil han ikke spørre venner, for da viser han hvor usikker han er. Jeg kunne spurt en av de andre mammaene, men det vet jeg han ville syns var flaut, så da gjør jeg ikke det. Jeg spør heller det allvitende KG, der alle er så behjelpelige, snille og forståelsesfulle Igjen, tusen takk for gode råd 8
Husholdning1 Skrevet 11. august 2017 #14 Skrevet 11. august 2017 På 8/9/2017 den 23.59, Apple- skrev: Han skal gå på studiespesialisering, vi bor i Oslo-området. Jeg vet de får tilbud om å kjøpe PC gjennom skolen, så det ordner vi. Så ser det ut som det blir skrivesaker fra ungdomsskolen (har jo sekk og pennal) med litt nytt, og skrivebøker. Til dere som lurer på hvorfor han ikke gjør dette selv: Kanskje gjør han det. Han er en kjekk og grei gutt, men kan til tider bli veldig usikker. Nettopp derfor vil han ikke spørre venner, for da viser han hvor usikker han er. Jeg kunne spurt en av de andre mammaene, men det vet jeg han ville syns var flaut, så da gjør jeg ikke det. Jeg spør heller det allvitende KG, der alle er så behjelpelige, snille og forståelsesfulle Igjen, tusen takk for gode råd Søkte opp listen for en tilfeldig VGS : http://www.vestby.vgs.no/for-elever/praktisk-informasjon/utstyrsliste/#E1 Du finner nok en lignende liste for din sønns skole på deres sider.
AnonymBruker Skrevet 12. august 2017 #15 Skrevet 12. august 2017 Skrivesaker, blokk, pennal, sekk. Hva slags kalkulator han trenger vil nok skolen informere om, PC leies og betales med utstyrsstipend, og bøker lånes av skolen. Så trenger han gymtøy, da. Anonymkode: f9742...253
AnonymBruker Skrevet 12. august 2017 #16 Skrevet 12. august 2017 På min skole får elevene låne kalkulator som er godkjent til den linjen dem skal gå på. Elever må selv sørge for skrivesaker. Det er derfor man får utstyrsstipend. Anonymkode: faecf...051
reiseglad Skrevet 13. august 2017 #17 Skrevet 13. august 2017 Husk en god kalkulator! Det holder ikke med en enkel type.
AnonymBruker Skrevet 13. august 2017 #18 Skrevet 13. august 2017 Da ser det ut som han trenger en perm hvor han kan sortere ark, engelsk-norsk ordbok ( eller får de disse nå? Jeg husker vi kjøpte de) Kalkulator ( en god en, kjøp brukt ) Gym klær, drikkeflaske, såpe, godlukt ( kjøp på salg nå om dagen ) Bøker får dere nok lånt på skolen! Har dere sjekket itslearning? Kansje det står noe der? Anonymkode: 7d614...1c8
*Stjerne*støv* Skrevet 13. august 2017 #19 Skrevet 13. august 2017 På 8/9/2017 den 23.59, Apple- skrev: Han skal gå på studiespesialisering, vi bor i Oslo-området. Jeg vet de får tilbud om å kjøpe PC gjennom skolen, så det ordner vi. Så ser det ut som det blir skrivesaker fra ungdomsskolen (har jo sekk og pennal) med litt nytt, og skrivebøker. Til dere som lurer på hvorfor han ikke gjør dette selv: Kanskje gjør han det. Han er en kjekk og grei gutt, men kan til tider bli veldig usikker. Nettopp derfor vil han ikke spørre venner, for da viser han hvor usikker han er. Jeg kunne spurt en av de andre mammaene, men det vet jeg han ville syns var flaut, så da gjør jeg ikke det. Jeg spør heller det allvitende KG, der alle er så behjelpelige, snille og forståelsesfulle Igjen, tusen takk for gode råd Så fint at han er en grei gutt, han settter sikkert stor pris på at du hjelper han! men.. han er på vei inn i den "voksne" verden, på VGs er det ingen kjære mor Det at han syntes det er flaut at du spør de andre mødrene (Allså situasjoner der det ingenting å være flau over) og du tar stilling til det. Mener jeg blir feil. Han er ikke 14 år, det å dille med han på denne måten er en bjørnetjeneste. Husk at verden kommer til å stille krav, være urettferdig, det er konsekvenser for handlinger. (På godt og vont) Det er noe han må stå i for å bli voksen, men han komme til å slite med dette "kultursjokket" når alt du gjør er å puse med han. Bare noe å ta til ettertanke, jeg forstår selvfølgelig at du ønsker det beste for han 2
AnonymBruker Skrevet 13. august 2017 #20 Skrevet 13. august 2017 1 time siden, reiseglad skrev: Husk en god kalkulator! Det holder ikke med en enkel type. Jepp, skolen har gjerne egne retningslinjer til hva slags kalkulator man "skal" kjøpe. Som regel er det Texas eller Casio, men finnes unntak Anonymkode: 0f64c...dbf
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå