AnonymBruker Skrevet 9. august 2017 #1 Skrevet 9. august 2017 Hadde en diskusjon med en kompis som er sånn typisk "folk (les:jenter) er så pysete på trening og tar ikke i hardt nok". Han påstår at han trener så hardt at han blir kvalm og nesten spyr hver eneste gang. Jeg trener selv til svetten siler og jeg hiver etter pusten når jeg tar intervalløkter på mølla, men har kun opplevd å bli kvalm én gang. Da hadde jeg makspuls og følte at intensiteten var for høy. Føler intuitivt at det ikke er en så god ide å kjøre deg helt ut, men kanskje han har et poeng og at jeg faktisk er litt for pysete når det kommer til styrketrening og intervaller? Anonymkode: feb7b...2ac
Gjest Ingenting2 Skrevet 9. august 2017 #2 Skrevet 9. august 2017 Jeg trener meg ofte kvalm på styrketrening. Gjerne i de øvelsene der jeg tar mest, som benpress og markløft og knebøy. Det har hendt at jeg har gulpet litt Jeg blir veldig svimmel også. Svetter som et uvær alltid...
AnonymBruker Skrevet 9. august 2017 #3 Skrevet 9. august 2017 Syns du høres mye mer fornuftig ut enn kompisen din! Tror ikke f.eks toppidrettsutøvere trener til de spyr, da hadde de ikke klart å trene nok. Kroppen må jo få en sjanse til å ta seg inn mellom øktene, og hvis du går i kjelleren hver gang, kan du ikke trene så ofte. Anonymkode: a361f...25a 4
Wiggins Skrevet 9. august 2017 #4 Skrevet 9. august 2017 Å skulle trene til man er kvalm hver gang er en svært dum innstilling hvis målet er å komme i god form og ha god framgang. Hvis man trener utholdenhet med puls langt over syreterskel hele tida vil man bli veldig sliten, og man vil trenge lang tid for å restituere seg til neste økt. Hvis man trener lettere vil man raskere bli restituert og kan orke flere økter. Dessuten: For å forbedre utholdenheten må man bygge ut de små kapilærene i musklene for å bedre oksygentransporten. Det gjøres ved å trene under syreterskel. For å flytte syreterskelen derimot, slik at man kan ligge på høyere intensistet og likevel være under syreterskel, trengs det noen intervaller. Poenget er at man uansett bør ha det meste av utholdenhetstreninga under syreterskel. Det har de siste åra blitt populært å trene mer eller mindre bare intervaller. Det gir rask framgang, men også rask stagnering. For å få godt utbytte av intrevalltrening må man ha et godt grunnlag av rolig langkjøring. Hvor mye du svetter er heller ikke noe godt mål på hvor godt utbytte du har av treningen. Hvis jeg sykler på en spinningsykkel innendør med masse klær får jeg null vindmotstand og produserer mye varme. Da vil jeg svette som bare det, men jeg har mye bedre treningsutbytte av en tur på racersykkelen ute på landeveien med passelig med klær. Da skal det være over 24 grader før jeg svetter noe særlig. Det samme gjelder styrketrening. Ved å ta seg heeelt ut bruker man lengre tid på å restituere seg, og får høyere risiko for belastningsskader. I verste fall kan man få rabdomyolyse, som gjør at man kan ødelegge nyrene og trenge en nyretransplantasjon. I takt med at det har blitt populært å trene styrke har det vært noen tilfeller de siste åra der amatører (ikke eliteutøvere) har klart å trene på seg rabdomyolyse. Vibeke Skofterud klarte det også, hun skulle være like tøff som gutta. Så lenge man kommer på sykehus i tide får man sannsynligvis berget nyrene, og slipper transplantasjon. Det er lang kø for nyretransplantasjon i Norge. 6
AnonymBruker Skrevet 9. august 2017 #5 Skrevet 9. august 2017 2 minutter siden, Wiggins skrev: ... Bra og informativt innlegg. Skal slå i bordet med rabdo neste gang han krangler med meg Jeg vet forresten at det meste av utholdenhetstreningen bør foregå i de lavere pulssonene, og jeg er mest glad i langturer. Sikter mest til intervalltrening og styrke. Anonymkode: feb7b...2ac 1
AnonymBruker Skrevet 9. august 2017 #6 Skrevet 9. august 2017 Jeg trener til jeg blir kvalm veldig sjelden og har i grunn mye muskler og bra fremgang hele tiden, så jeg gjør i alle fall noe riktig. Kroppen må få tid til å hvile mellom øktene og man trenger ikke trene til man kaster opp. Anonymkode: 70422...ed6
OPIgirl Skrevet 10. august 2017 #7 Skrevet 10. august 2017 16 timer siden, canacas skrev: Jeg trener meg ofte kvalm på styrketrening. Gjerne i de øvelsene der jeg tar mest, som benpress og markløft og knebøy. Det har hendt at jeg har gulpet litt Jeg blir veldig svimmel også. Svetter som et uvær alltid... Det har ingen hensikt å trene så hardt at du blir kvalm og uvel. Hva vil du oppnå med det? 1
OPIgirl Skrevet 10. august 2017 #8 Skrevet 10. august 2017 15 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg trener til jeg blir kvalm veldig sjelden og har i grunn mye muskler og bra fremgang hele tiden, så jeg gjør i alle fall noe riktig. Kroppen må få tid til å hvile mellom øktene og man trenger ikke trene til man kaster opp. Anonymkode: 70422...ed6 Man trenger ikke trene til man blir kvalm heller. Mange misforstår dette med at man man må trene til man blir kvalm. De tror at hvis man ikke trener til man blir kvalm, har man ikke trent hardt nok. De er bullshit. 1
Aesthetics Skrevet 10. august 2017 #9 Skrevet 10. august 2017 Å løpe intervaller til man brekker ser jeg ikke så mye hensikt i, avhengig av hva målet er. Er det økt vo2 max, kanskje det fungerer, men er det å forbrenne fett er det hensiktsløst. Skal du bygge muskler, derimot, er det et stort pluss om du klarer å presse deg så langt at du blir fysisk uvel i etterkant. Muskelhypertrofi skjer enkelt forklart når en muskel utsettes for større stress enn den er vant til. Se for deg at du er en neandertaler som bor i et tre: Første gangen du klatrer opp, er det så uhyre tungt at du så vidt kommer deg opp. Du vil få mange mikrorift i muskelfibrene som repareres og blir litt sterkere enn de var. Neste gang er det litt lettere å klatre opp i treet. Når du har klatret mange nok ganger, er ikke stresset på muskelfibrene nok til å forårsake betydelig skade på musklene, så du blir ikke sterkere, med mindre du selv blir tyngre eller klatrer lengre. Dette er i praksis det mange gjør på treningssenteret. De setter seg ved et apparat, gjør 8 reps fordi de har lest på nettet at det er så mange de skal ta, men gjør ikke nevneverdig skade på muskelfibrene, og gjør dermed ingen fremgang til neste gang. Kjører man seg helt ut til man kjenner det brenner skikkelig og det er fysisk umulig å gjøre en til repetisjon (fysisk, ikke psykisk; en felle mange faller i), vil du simulere en tyngre og mer fysisk krevende oppgave, og kroppen vil tilpasse seg etter det. De fleste klarer ikke å trene på seg rhabdo såfremt de har god teknikk og ikke trener crossfit (dårlig teknikk + dårlige øvelser gjør det langt lettere å trene på seg rhabdo), så det ville jeg ikke tenkt på. En enkel måte å forsikre seg mot dette på, er å gradvis øke treningsintensiteten for hver gang man trener. Dvs., hvis man er helt nybegynner/ikke har pleid å presse seg nevneverdig, ikke press deg til armene dine faller av. Vis litt skjønn. Proteininntak spiller naturligvis en essensiell rolle i det hele, så pass på å få tilstrekkelig med proteiner hvis du ønsker å legge på deg betydelig muskelmasse. 2g per kg kroppsvekt per dag er en fin pekepinn. 1
AnonymBruker Skrevet 10. august 2017 #10 Skrevet 10. august 2017 Om jeg blir kvalm på trening så tar jeg det som et varsku på at jeg har gjort noe feil, som å ha spist feil før trening eller vært for sliten før økta. Han kompisen din prøver bare å føle seg barsk (haha) ved å påstå han er bedre enn andre. Ikke hør på han. Anonymkode: 55534...39b 1
sofie777 Skrevet 10. august 2017 #11 Skrevet 10. august 2017 Tråden er ryddet for brukerdebatt og svar på dette sofie777, mod
AnonymBruker Skrevet 10. august 2017 #12 Skrevet 10. august 2017 Jeg "trener" hver dag med å enten gå lange turer eller å være på treningssenteret. Kun 2-3 ganger i uka jeg bli klissvåt av svette og så vidt kommer meg ned trappene. Målet med trening er å holde seg i fysisk aktivitet, ikke å skade kroppen Anonymkode: 27076...682
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå