Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal begynne på jus i Tromsø, og de har lagt ut pensumliste med oppdatert pensum på nettet. På lista er det 12 bøker. Er det virkelig nødvendig å kjøpe alle? 

Jeg vet at mange anbefaler å vente med å høre hva forelesere anbefaler, og å kjøpe brukt, men på en sånn introduksjonsvideo så sier de at vi bør ha lest en del i den første boka allerede før første forelesning, og den har jeg allerede 1 uke etter skolestart. I tillegg har jeg jo forelesninger allerede første uka i fag som exphil. Burde jeg ha kjøpt de bøkene også? 

Hva burde jeg gjøre? 

Anonymkode: bb4cd...926

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ikke kjøp. Lån heller fra biblioteket i starten så du får lest det du må lese, og kjøp bøkene etter at du har fått vite av professorene hvilke du virkelig trenger.

Anonymkode: 95bc8...d87

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ikke kjøp. Lån heller fra biblioteket i starten så du får lest det du må lese, og kjøp bøkene etter at du har fått vite av professorene hvilke du virkelig trenger.

Det er vel ikke noen ledige bøker hvis alle skal låne? 

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er vel ikke noen ledige bøker hvis alle skal låne? 

Det må du jo sjekke. Søk opp bøkene du trenger på sidene til både universitetsbiblioteket og ditt lokale bibliotek.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjøpte alle hovedlitteratur-bøkene da jeg studerte jus i Oslo. De var delt i hovedlitteratur, alternativ litteratur og støttelitteratur. Godt å ha hovedbøkene til å streke og skrible i synes jeg. 

Anonymkode: 3290d...210

AnonymBruker
Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kjøpte alle hovedlitteratur-bøkene da jeg studerte jus i Oslo. De var delt i hovedlitteratur, alternativ litteratur og støttelitteratur. Godt å ha hovedbøkene til å streke og skrible i synes jeg. 

Anonymkode: 3290d...210

Er så vidt jeg kan se ikke inndelt i det i Tromsø.

Skrevet

Jeg begynner på fjerdeåret nå og har hatt bruk for alt pensum til nå. Det meste har jeg kjøpt, noe har jeg lånt på biblioteket. Du trenger imidlertid ikke å kjøpe alt nå, du kan vente til du har det aktuelle faget. Fagrekkefølgen finner du på fronter, men regner med dere starter med barnerett. Exphil bør du også skaffe deg, du får "leselekse" under forelesningene.

AnonymBruker
Skrevet
53 minutter siden, Sarah Dee skrev:

Jeg begynner på fjerdeåret nå og har hatt bruk for alt pensum til nå. Det meste har jeg kjøpt, noe har jeg lånt på biblioteket. Du trenger imidlertid ikke å kjøpe alt nå, du kan vente til du har det aktuelle faget. Fagrekkefølgen finner du på fronter, men regner med dere starter med barnerett. Exphil bør du også skaffe deg, du får "leselekse" under forelesningene.

Blir ikke det utrolig dyrt? Nesten 10.000 på bøker i året (hvis hvert år krever like mange bøker da)

Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Blir ikke det utrolig dyrt? Nesten 10.000 på bøker i året (hvis hvert år krever like mange bøker da)

Pensumbøker er dyrt, ja. Du kan spare en del på å kjøpe på nett eller brukt, ark har for eksempel 20% rabatt på pensum som er utkommet før 2017, men en del penger går til pensum. I år koster den ene boka mi 1800 kr. Noen velger å ikke kjøpe pensum, men det hadde ikke jeg turt. 

Gjest Linaria
Skrevet (endret)

Kjøp brukt og selg dem når du er ferdig med dem. Da trenger du bare kjøpe noen få av de som er helt nye på pensumlista

Endret av Linaria
Skrevet

Adlibris er som regel billigst, og de har studentilbud på 10% om man kjøper for over 1000 kr nå og et par uker framover. I mitt fag er de bare 10kr dyrere enn f.eks amazon så da lønner det seg om man ikke skal kjøpe brukt.

Anonymkode: 9b196...cb7

Gjest Linaria
Skrevet

Om bøkene er på engelsk, lønner det seg også å kjøpe dem på nettet. Mye billigere, og mange sider har gratis frakt. Er heller ikke toll på bøker. Book depository f,.eks. er bra. 

Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Da jeg studerte jus kjøpte jeg de viktigste bøkene nye, fordi jeg regnet med å ha dem i mange år, mens mindre viktige bøker kjøpte jeg brukt og solgte igjen etterpå. Nå studerer jeg noe annet, og kjøpte bøker for over 10 000 i fjor, men innkjøp av pensumlitteratur er jo en av grunnene til at du får stort stipend i august, ikke for å shoppe de opp på Ikea. 

Anonymkode: 9f03f...b7b

• Liker 1
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da jeg studerte jus kjøpte jeg de viktigste bøkene nye, fordi jeg regnet med å ha dem i mange år, mens mindre viktige bøker kjøpte jeg brukt og solgte igjen etterpå. Nå studerer jeg noe annet, og kjøpte bøker for over 10 000 i fjor, men innkjøp av pensumlitteratur er jo en av grunnene til at du får stort stipend i august, ikke for å shoppe de opp på Ikea. 

Anonymkode: 9f03f...b7b

Nei jeg tenkte ikke å shoppe de opp. Jeg tenkte å spare så mye som mulig i tilfelle en eller annen krise eller noe sånt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...