Gjest Housewife Skrevet 12. januar 2005 #1 Skrevet 12. januar 2005 Mener at min 6åring(snart syv)burde klare å holde rommet sitt ryddig selv,men det gjør hun absolutt ikke. Det ser ikke ut der :o Jeg har latt det skure og gå noen uker nå. men nå må jeg nok gjøre jobben selv. Ingen kan bo slik!! Når jeg rydder og vasker tar det en dag,så er det like ille ille igjen.Å her snakker vi ille. Alt av leker,bøker,klær,mat og drikke(som hun har smuglet inn på rommet sitt)flyter overalt. Kanskje jeg har forventet for mye av min lille håpefulle. Og burde stå for å holde rommet hennes i orden selv? Når mener dere at et barn fint skulle klare å holde orden på rommet sitt ?
org Skrevet 12. januar 2005 #2 Skrevet 12. januar 2005 Ja, jeg har lurt på det samme! Mine håpefulle på 5 1/2 og snart 8 klarer det iallefall ikke.
Amanja Skrevet 12. januar 2005 #3 Skrevet 12. januar 2005 hmm.. hva med "ingen rydding, ingen middag" ? Stå i døra og se på at barnet rydder, om nødvendig ta tak i hånden til barnet og la h*n plukke opp en og en leke. Og ikke gi deg før rommet er ryddig. Det kan kanskje ta tid, men barn må jo lære å rydde selv. Hvem er sjefen, du eller barnet? I dette tilfellet høres det ut som om det er barnet. Og det er FEIL. Lykke til :-)
Gjest læring Skrevet 12. januar 2005 #4 Skrevet 12. januar 2005 For at de skal lære seg å rydde så må du være med på ryddingen selv en stund. Etter hvert vil de da lære hvor de forskjellige tingene skal ligge. Unger synes det er helt greit med rot, de har et uprobematisk forhold til rot. Og hvis du rydder alene så vil de aldri lære seg å rydde, men regn med at du allikevel må være nødt til å si ifra om at nå er det på tide med rydding. Men etter hvert holder det med å si fra, mine barn er iallfall flinke til å rydde når de først setter igang, men å holde det ryddig er en helt annen sak.
Gjest Gjesta Skrevet 12. januar 2005 #5 Skrevet 12. januar 2005 Mat skal aldri brukes som hverken belønning eller straff, så den er jeg helt uenig i. Når det er sagt har mine begynt å rydde rommene sine selv fra fem års alderen, og ingen rydding, ingen godterier på lørdagskvelden Og nå som min største er elleve - ingen rydding ingen lommepenger - som får stooore konsekvenser for en som fex har kontantkort på mobilen
Gjest lilletroll Skrevet 12. januar 2005 #6 Skrevet 12. januar 2005 Når mener dere at et barn fint skulle klare å holde orden på rommet sitt ? Jeg mener at min datter som blir 3,5 i mars skal begynne å holde litt orden på rommet sitt. Hun har bestemte kasser til alle lekene sine, og da mener jeg at hun fint er stor nok til å legge de på rett plass når kvelden er der.
stefi Skrevet 12. januar 2005 #7 Skrevet 12. januar 2005 tror nok mor må være med på ryddingen en stund til. barn har ofte en litt annen oppfatning av hva som er ryddig en oss mammaer, å de skjønner ikke helt hvorfor vi maser slik. det ser jo greit ut for de. når det er sagt ,om barna går i b.hage eller skole så må de bære med der og rydde, så hvorfor ikke hjemme å har jeg spurt mange ganger i vårt hjem. det kan helt klart settes krav til de, men tror det må være tilrettelagt slik at de har mulighet for å klare det. men det er lurt å la de prøve seg, det styrker selvtiliten og mestre ting. å for all del skryt av de når de gjør en god jobb. min 10 åring har begynnt å rydde litt alene nå, å da skryter jeg veldig og sier. for en utrolig hyggelig overraskelse, nå ble jeg så glad. også får jeg bedre tid til å gjøre noe hyggelig med henne det ser ut til å funke hær. men viktig å huske at alle er forskjellige, og utvikles i ulike tempo. å for all del bruk IKKE mat som straff som en annen sa hær!lykke til
Gjest Gjesta Skrevet 12. januar 2005 #8 Skrevet 12. januar 2005 min 10 åring har begynnt å rydde litt alene nå Unnskyld meg men det var jaggu på tide........
Snabelsnuppa Skrevet 12. januar 2005 #9 Skrevet 12. januar 2005 Må si at noen av dere venter jaggu til ungene blir store før de må begynne å rydde selv. :o Jeg begynte med min på 2,5 for noen måneder siden, og det går faktisk overraskende bra. Han har et veldig lite rom, og bare noen kasser å legge tingene sine i, og han får selvsagt hjelp, men han er veldig flink og står i når jeg har bestemt at nå skal det ryddes! Som regel, i alle fall... Han ble ivrigere etter at han begynte i barnehagen. Der blir vel alle satt til å hjelpe til innimellom, vil jeg tro. Kanskje han har arvet noen gener fra "gamlingene" sine? Både faren og jeg var ekstreme ordensmennesker da vi var små (det er verre med gubben nå... ). Jeg forventer selvfølgelig ikke at han skal holde det strøkent til enhver tid, men siden han har så stor glede av å tømme alle kassene utover på golvet for så bare å gå fra det, synes jeg han godt kan være med og plukke opp etter seg.
sommerfuglene Skrevet 12. januar 2005 #10 Skrevet 12. januar 2005 5 åringen er kjempe flink til å rydde rommet og har holdt orden der siden 4.5 års alderen! Klart at i perioder ser det bomba ut, men da gir jeg beskjed og ryddig blir det!
Gjest Madam Felle Skrevet 12. januar 2005 #11 Skrevet 12. januar 2005 hmm.. hva med "ingen rydding, ingen middag" ? Stå i døra og se på at barnet rydder, om nødvendig ta tak i hånden til barnet og la h*n plukke opp en og en leke. Og ikke gi deg før rommet er ryddig. Det kan kanskje ta tid, men barn må jo lære å rydde selv. Hvem er sjefen, du eller barnet? I dette tilfellet høres det ut som om det er barnet. Og det er FEIL. Lykke til :-) Så du mener det er helt riktig å la et barn sulte, fordi rommet skal ryddes? Tro meg, et barn kan gå lenge uten mat, og ser faktisk ikke på mat som like viktig som vi voksne gjør. Derfor blir det helt feil, å bruke mat som pressmiddel. Å ta i fra barnet leker, spill, tv-tid ol er jeg helt enig i, men IKKE mat. Det er noe som er nødvendig, og som virkelig ikke bør anses som en gode. Og for det andre, det er ingen som er sjefen i en familie. Men foreldrene bestemmer, men de er ikke sjefer. Sjefer fungerer ute i arbeid, ikke i hjemmet. Gjensisid respekt er en fin ting.
Gjest Anonymous Skrevet 13. januar 2005 #12 Skrevet 13. januar 2005 De kan faktisk starte veldig tidlig med det om ryddingen helt i starten blir som en lek og om mamma eller pappa er med og rydder og gir masse skryt om hvor flink ungen er osv. i 2 årsalderen går greit,ihvertfall hos oss. vi må jo hjelpe til enda selv om de er endel år eldre enn 2 og 3,men de er flinke og ivrige og liker selv å ha det greit rundt seg,men som sagt så kan det bli en stor jobb å gjøre alt alene. Og plutselig noen dager så gjør de det selv uten beskjed,rydder litt i stua,legger klær i skittentøyskurven osv. Da er det viktig å si hvor glad du er for all hjelp,hvor flinke de er og at du hadde ikke klart det uten dem. Da vokser de masse på det og blir stolte og glade.
~sikka~ Skrevet 13. januar 2005 #13 Skrevet 13. januar 2005 Jeg fikk ukelønn hvis jeg ryddet rommet mitt når jeg var liten. Funket det... hvis jeg syntes jeg trengte penger så ryddet jeg, hvis ikke lot jeg det være. Som regel ble det jo ryddet da.
Maya22 Skrevet 13. januar 2005 #14 Skrevet 13. januar 2005 Jeg har prøvd å være bevisst på det med rydding hele tiden. Jeg har alltid sagt til sønnen min når han har f.eks helt ut noe på gulvet,at nå må vi rydde opp igjen ol. Jeg synes han er relativt flink til å bare være to år,men jeg tror det kan hjelpe litt med hva man venner dem til. Men jeg tror nok at alle barn kommer inn i en periode der de syns det er helt forferdelig å rydde...jeg må bare nyte det mens min fortsatt synes det er gøy! Men jeg synes likevel at en seks-syvåring kan fint klare å rydde selv. Man må bare være flinke til å gi dem ros når de først gjør det,for da blir det sikkert litt stas å gjøre det igjen.
Fakse Skrevet 13. januar 2005 #15 Skrevet 13. januar 2005 Ingen er plutselig store nok til å rydde, det er noe som må komme gradvis. Lille niese på ett år og to måneder klarer fint å putte lekene tilbake i kassen når vi er ferdige med dem. Om et barn får beskjed om at "fra nå skal du holde rommet ryddig selv" vil de ikke ane hva de skal gjøre, rydding må læres som alle andre ferdigheter. Man må starte i det små, sørge for at de ikke har så mye å holde orden på(sett bort noen av lekene og finn dem heller frem senere når noe annet legges bort), og fokusere på å legge en ting på plass før man finner frem noe annet. Man kan godt rydde sammen med barna, og man må være et godt eksempel med å rydde etter seg selv.
Gjest Xavia Skrevet 14. januar 2005 #16 Skrevet 14. januar 2005 Mener at min 6åring(snart syv)burde klare å holde rommet sitt ryddig selv,men det gjør hun absolutt ikke. Det ser ikke ut der :o Har du LÆRT ham å rydde da? Jeg har brukt lang tid på å lære min 8 åring å rydde, og først nå de siste ett/to årene klarer hun å rydde rommet sitt fint på egenhånd. Før den tid måtte jeg hjelpe henne med igangsettingen. Og før den tid igjen, ryddet vi rommet hennes i sammen. Man kan da ikke forvente at barn klarer å holde et tom ryddig, uten å ha lært det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå