Gå til innhold

Har du eller har du erfaring med reptiler? Tips ønskes!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kjæresten min er veldig glad i dyr og har interesse for reptiler. Han har tidligere hatt slange og edderkopp. Selv er jeg ikke glad i de to nevnte og er superglad for at han ikke hadde de da vi møttes :fnise:

Han fyller snart 30år og jeg har lyst å gi han noe spesielt. Har da tenkt på en reptil. Han har interesse og jeg vil også lese meg godt opp, siden det faktisk innebærer et stort ansvar. Fra før av har jeg hund, så jeg ønsker at reptilen ikke skal være giftig. Den er jo selvfølgelig i bur/akvarium el., men det er jo ok å være helt sikker. 

Er det noen her som har erfaring? Trenger tips om type reptil, utstyr +++. Vil selvfølgelig høre i en dyrebutikk også, men et er jo kjekt å høre deres erfaringer :) Har tenkt litt på skilpadde da de er rolig og ikke farlig, selv om de sikkert krever sitt de også. Ønsker også tips dersom noen reptiler liker å leve med flere (vil jo ikke de skal bli ensom). 

Priser hadde også vært artig å vite om. 

Anonymkode: 2c0b3...64d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Pytonslanger blir etterhvert så store at du ikke kan holde dem. Da må de avlives. Dette må du være forberedet på, både følelsesmessig og økonomisk. Du kan ikke bare sette dem på gata.

Anonymkode: 4b7d4...fc2

AnonymBruker
Skrevet

Hva med en sånn bearded dragon, relativt langt unna både slanger og edderkopper (og ganske kule), og de er i grunn ganske sosiale. Du har også dvergvaran, som ser ut som en firfisle. Disse kan blir ganske gamle da, opp til 20 år liksom, så du må være klar over at dette er en gave for livet - er han beredt på dette? Og så har du ulike typer skilpadder, gekkoer og frosker da. Det er noen reptiler du kan lese deg opp på. Bare å Google, så finner du lister over hva som er tillatt og ikke. Jeg gidder ikke ramse det opp her, fordi lista er ganske lang.

Anonymkode: 5cdcb...a12

• Liker 2
Skrevet

Synes ikke dyr er gave, uansett. Ta ham heller med til en oppdretter som overraskelse, så kan han velge selv. 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Det er litt risikabelt å kjøpe dyr som gave. Husker fortsatt da jeg var på finn og så to fugler som var kjøpt dagen før, som ble solgt fordi "gaven ikke hadde falt helt i smak"

Anonymkode: cc771...61f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Dyr er ikke gaver! 

Så med mindre dette er noe dere har snakket om, og at han skal være med på kjøp (være med å velge ut dyr osv) evt at du er klar for mange år med et reptil så noooo! 

Anonymkode: 45fdf...57b

• Liker 4
Skrevet (endret)

Som sagt før her, aldri kjøp dyr som gaver. Reptiler er krevende dyr å ha, for de har veldig spesifike krav til kosthold, temperatur, substrat etc. Det er absolutt ikke dyr du skaffer deg uten å ha gjort research på reptilen du ønsker å skaffe deg, og å spørre rundt på forum og i dyrebutikker er ikke godt nok, for der kan du få mye rar informasjon.

Endret av nurcos
skrivefeil
  • Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...