Gå til innhold

Hva gjør/gjorde dere med barnetrygd? Spare eller bruke

Barnetrygd - spare eller bruke?  

74 stemmer

1. 1. Spare eller bruke

• Vi sparer alt (langsiktig framtid)
      23
    • Vi sparer det meste (langsiktig framtid)
      6
    • Vi sparer noe (langsiktig framtid)
      7
    • Vi sparer alt til både langsiktig framtid og og (barnas) fornøyelser
      5
    • Vi sparer det meste til både langsiktig framtid og og (barnas) fornøyelser
      1
    • Vi sparer noe til både langsiktig framtid og og (barnas) fornøyelser
      1
    • Vi ønsker å spare, men har ikke økonomi, så den hjelper til med faste utgifter
      23
    • Vi bruker den til kortsiktige fornøyelser
      3
    • Vi burde spare, men... eeeeeeeeeeeeeeeeeeh
      6

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg sitter med inntrykket av at mange foreldre er opptatt av sparing for å hjelpe barna med å kjøpe viktige ting når de blir store, som bolig. Derfor settes barnetrygd inn på konto som et ledd i sparings-kjeden. Som yngre hørte jeg også at noen fikk barnetrygda omtrent i hånda månedlig av foreldre, fordi det var jo "deres" penger.

Dette har aldri skjedd i min familie. Da jeg spurte mora mi om ikke jeg også kunne få barntrygd (jeg husker ikke om det var i hånda, eller å spare den på egen konto) fikk jeg et kontant "NEI!" fordi denne går med på å betale strøm og mat. Vi har aldri vært opptatt av sparing, og jeg har vokst opp med ei økonomisk uansvarlig mor, som ikke kunne avse 200 kr til mat til broren min ei helg, før hun litt etter dette skrøyt av å ha brukt 5000 kroner i Sverige på mat. Brev forblir uåpna. Ja, den typen

Likevel, hva gjør dere? Ønsker dere å lære barna ansvar gjennom sparing, har dere ikke økonomi til det, eller er sparing og alt sånt litt... kjedelig?

Prøver også å slenge opp en meningsmåling!

Med (barnas) førnøyelser menes fritidsaktiviteter, eller noe for hele familien, enten ferie eller kosedag som kino

Endre: dere som ikke lengre får barnetrygd kan selvfølgelig også svare!

Endre 2: "DU MANGLER SVARALTERNATIVER!" Ja, jeg vet det - nå! Liten omgangskrets, mye KG, snakk om sparing på KG, snakk om å alltid ville barnas beste på KG = det blir slik.

Det er ikke meninga at noen skal føle seg mindre verdt eller noe i den duren fordi de ikke har mulighet for å spare, og heller må bruke penger på faste utgifter

Endret av Ginavn
  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vi sparer barnetrygden for å bruke den på barnet. F.eks tannregulering, konfirmasjon, sykkel, nye vinterklær etc. Vi har for øyeblikket ikke behov for å bruke de pengene på regninger, men ville gjort det hvis behov. Sparer en liten sum utenom i mnd som barnet vil få når vi syns han er moden nok. Husker jeg fikk barnetrygden i månedslønn når jeg gikk på ungdomsskolen

Anonymkode: 89906...a52

• Liker 2
Skrevet (endret)

Du mangler alternativer for avstemningen her. Du antyder at man enten sparer pengene eller at man bør gjøre det. Hva om man bruker barnetrygden med god samvittighet, slik den er ment for? 

Endret av kvinneguide
  • Liker 15
Skrevet
1 time siden, Ginavn skrev:

Jeg sitter med inntrykket av at mange foreldre er opptatt av sparing for å hjelpe barna med å kjøpe viktige ting når de blir store, som bolig. Derfor settes barnetrygd inn på konto som et ledd i sparings-kjeden. Som yngre hørte jeg også at noen fikk barnetrygda omtrent i hånda månedlig av foreldre, fordi det var jo "deres" penger.

Dette har aldri skjedd i min familie. Da jeg spurte mora mi om ikke jeg også kunne få barntrygd (jeg husker ikke om det var i hånda, eller å spare den på egen konto) fikk jeg et kontant "NEI!" fordi denne går med på å betale strøm og mat. Vi har aldri vært opptatt av sparing, og jeg har vokst opp med ei økonomisk uansvarlig mor, som ikke kunne avse 200 kr til mat til broren min ei helg, før hun litt etter dette skrøyt av å ha brukt 5000 kroner i Sverige på mat. Brev forblir uåpna. Ja, den typen

Likevel, hva gjør dere? Ønsker dere å lære barna ansvar gjennom sparing, har dere ikke økonomi til det, eller er sparing og alt sånt litt... kjedelig?

Prøver også å slenge opp en meningsmåling!

Med (barnas) førnøyelser menes fritidsaktiviteter, eller noe for hele familien, enten ferie eller kosedag som kino

Endre: dere som ikke lengre får barnetrygd kan selvfølgelig også svare!

Har ikke økonomi til å spare, så her blir barnetrygden brukt til klær osv som barnet trenger. 

• Liker 4
Skrevet

Vi bruker den til klær til barna, mat og alt annet de måtte behøve iløpet av måneden. Sparer ett sted mellom 150-250 kr avhengig av hva som er til overs.

Skrevet (endret)

Jeg har aldri forstått det spørsmålet der...

Spørsmålet er i realiteten om man sparer 1000 kroner til barnet, eller ikke. Barnetrygden får man for å utjevne forskjeller og dermed sørge for at selv de barna som kommer fra økonomiske svake familier også har penger til et minimum av utstyr.

Folk må gjerne spare 1000 eller 8000 i måneden til barna, men kall en spade for en spade.

Ved å formulere det slik så antyder man at dette er noe man burde gjøre og at man er økonomisk svak, eller egoistisk, dersom man ikke gjør det.

Endret av Rotemor
skrivefeil
  • Liker 11
Skrevet

For øvrig synes jeg ikke dette spørsmålet egner seg under "barn/familie", men under "forbruker".

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Rotemor skrev:

Spørsmålet er i realiteten o man sparer 1000 kroner til barnet, eller ikke. Barnetrygden får man får å utjevne forskjeller og dermed sørge for at selv de barna som kommer fra økonomiske svake familier også har penger til et minimum av utstyr.

Folk må gjerne spare 1000 elllr 8000 i måneden til barna, men kall en spade for en spade.

Ved å formulere det slik så antyder man at dette er noe man burde gjøre og at man er økonomisk svak, eller egoistisk, dersom man ikke gjør det.

Jeg syns ikke spørsmålet er så rart.

Man kan snu det opp-ned: Hadde du fått barn(eller valgt å beholde det) hvis det ikke var for barnetrygden?

Vil tro de fleste svarer ja. Man hadde jo klart seg hvis det ikke var for den ekstra tusenlappen, så sånn sett syns jeg det er høyst naturlig at den spares. 

Jeg blir overrasket over å se at det er såmange økonomisk vanskeligste barnefamilier - det må jo det jo tydelig være hvis den tusenlappen er det som gjør at budsjettet går i null.

Anonymkode: b0e53...8c5

Skrevet
5 minutter siden, Rotemor skrev:

Spørsmålet er i realiteten om man sparer 1000 kroner til barnet, eller ikke. Barnetrygden får man for å utjevne forskjeller og dermed sørge for at selv de barna som kommer fra økonomiske svake familier også har penger til et minimum av utstyr.

Folk må gjerne spare 1000 eller 8000 i måneden til barna, men kall en spade for en spade.

Vi setter av til ungene fordi vi har muligheten til det men jeg vil på ingen måte si at de som ikke har den friheten er økonomisk svak eller egoistisk, hvis du kjenner på de følelsene er du sikker på det er utenfra? 

Som forelder i dag syns jeg det å tenke på barnets økonomiske fremtid er like viktig som å tenke på andre behov barnet har.

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Man kan snu det opp-ned: Hadde du fått barn(eller valgt å beholde det) hvis det ikke var for barnetrygden?

Vil tro de fleste svarer ja. Man hadde jo klart seg hvis det ikke var for den ekstra tusenlappen, så sånn sett syns jeg det er høyst naturlig at den spares. 

Jeg blir overrasket over å se at det er såmange økonomisk vanskeligste barnefamilier - det må jo det jo tydelig være hvis den tusenlappen er det som gjør at budsjettet går i null.

Er det og snu på spørsmålet?? Jeg tror ikke du finner et menneske som får barn, eller lar være å få barn grunnet barnetrygden. Jeg forstår ikke tankegangen der overhode. Dette ble lavt..

Dersom samfunnstrenden var slik at en tusenlapp fra eller til ikke betydde noe for noen så ville barnetrygden forsvunnet. Som sagt så er det for å utjevne forskjeller - det er sosialdemokratiske vurderinger som ligger til grunn.

• Liker 4
Skrevet
1 minutt siden, Carrot skrev:

Vi setter av til ungene fordi vi har muligheten til det men jeg vil på ingen måte si at de som ikke har den friheten er økonomisk svak eller egoistisk, hvis du kjenner på de følelsene er du sikker på det er utenfra? 

Som forelder i dag syns jeg det å tenke på barnets økonomiske fremtid er like viktig som å tenke på andre behov barnet har.

Jeez. Det er utrolig at man ikke kan dele et sosialdemokratisk tankesett uten at dette skal handle om meg personlig. Det er vel ganske tydelig at det er mitt politiske standpunkt...

Jeg er mer enn rik nok og likevel opptatt av relativ fattigdom. Sprøtt?!?

• Liker 4
Skrevet
Akkurat nå, Rotemor skrev:

Jeez. Det er utrolig at man ikke kan dele et sosialdemokratisk tankesett uten at dette skal handle om meg personlig. Det er vel ganske tydelig at det er mitt politiske standpunkt...

Jeg er mer enn rik nok og likevel opptatt av relativ fattigdom. Sprøtt?!?

Så fint! Men jeg tror at de som kjenner på dette ofte gjør det innenfra og ikke fordi andre mener de gjør noe galt. 

AnonymBruker
Skrevet

Og ikke si at foreldre ikke hadde spart den tusenlappen hvis de hadde økonomisk frihet - fordi de underforstått vet at det er det riktige (moralsk, økonomisk og omsorgsmessig sett) å gjøre.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg sparer ikke barnetrygda, her trekkes det en sum ved lønning til langsiktig sparing til barna. Det er én felles konto og en sum til de to barna felles, og jeg kommer til å bruke av denne til store planlagte utgifter,  som for eksempel konfirmasjon. 

Jeg sparer såpass at de vil nok også få et ganske greit bidrag til egenkapital når den dag kommer. 

Men jeg kommer kanskje ikke til å nevne disse pengene engang før barna passerer tjue. De skal ikke være en hvilepute. De har kontoer i egne navn hvor sparebøssa tømmes inn på. Her kan de selv tjene og spare inn ukelønn. 

Min mor lærte meg å betale regnibger, ha god oversikt og passe på betalignsfrister, hun messet om fordelene til BSU og jeg fikk ikke lov til å bruke av pengene mine med mindre det var veloverveid og hun og pappa var enig. Som eksempel, stereoanlegg når jeg var 14 år. Det fikk jeg, etter at pappa fikk være med å velge et fornuftig et. 

Men minidisc, personsøker og endel andre diller som var in når jeg var tenåring, fikk jeg ikke. Selv om jeg hadde råd til det. 

Jeg kommer til å spare til barna mine, og spare mye. Fordi jeg ønsker å gi dem en god start på voksenlivet, og hjelpe gi mine fremtidige (og mulige) barnebarn gode hjem. Samtidig drille inn lærdom til mine egne. De får værsågod spare til store ting. Det lærer man mye av. 

Anonymkode: 88f10...739

• Liker 2
Skrevet
18 minutter siden, Carrot skrev:

Så fint! Men jeg tror at de som kjenner på dette ofte gjør det innenfra og ikke fordi andre mener de gjør noe galt. 

Galt? Merkelig tolkning av mitt innlegg.

Politkk er visst ikke noe for deg.

• Liker 3
Skrevet

Jeg er gravid nå og ønsker å spare en månedlig sum tilsvarende barnetrygd eller litt mer når barnet kommer. Som et utgangspunkt tenker jeg langsiktig sparing, både til større ting som konfirmasjon og sertifikat, men også egenkapital til bolig. Har ikke tenkt å fortelle ungen om dette før den er voksen. 

Skrevet
29 minutter siden, Carrot skrev:

Det virker ikke som om du forstår hva hun skriver... Hun skriver ikke at det er galt å spare til barna sine.

Skrevet
13 minutter siden, MapleSirup skrev:

Det virker ikke som om du forstår hva hun skriver... Hun skriver ikke at det er galt å spare til barna sine.

Nei, hun skriver at de som sparer gir de som ikke sparer dårlig samvittighet fordi de føler de burde spart - men det er ikke noen som sier "du er økonomisk svar som ikke sparer" det er heller ingen som sier "så egoistisk av deg" som jeg forsøker få frem. Jeg tror at de som kjenner på dette gjør det uten at noen sier det til dem.

AnonymBruker
Skrevet

Har aldri tenkt på barnetrygd som "barnas penger" eller noe som tilhører dem overhodet. Pengene har gått inn i vanlig drift av Familien A/S, og det har jeg også vært klar på når barna har blitt større. De vet at de har ansvar for å spare selv. Og i pperioder med dårlig råd har den vært helt nødvendig for å få det økonomiske til å gå rundt.

At jeg ønsket å hjelpe til med EK til bolig er en helt annen sak. Det kan jeg gjøre uansett med nedbetalt stor enebolig i Oslo, som jeg vil ha (takket vært bla barnetrygden) før de flytter ut.

Anonymkode: 03a17...b19

• Liker 7
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Kan bare snakke for meg selv, men jeg har tre barn og barnetrygden på nesten 3000kr utgjør selvfølgelig noe i budsjettet vårt. Det betyr at vi kan gjøre det vi har lyst til og kjøpe det vi vil (innenfor rimelige grenser selvfølgelig). 

Vi har også valgt å leve med mindre inntekt (jeg jobber lite), for å slippe sfo og lange dager i Bhg. Men jeg vil absolutt ikke kalle oss økonomisk vanskeligstilte av den grunn. Det går rundt hver mnd, det er det viktigste. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...