Gå til innhold

Jehovas Vitner og juleforberedelser i skolen

Anbefalte innlegg

Jeg ønsker forslag til løsninger:

På skolen vår har vi en gutt hvis mor er JV. Han får derfor ikke lov hjemmefra til å være med på klassens juleforberedelser. Men han vil jo så gjerne!

Her om dagen skulle de andre lage julehjerter. Han måtte male... Gutten var lei seg og gråt litt.

Hva skal man egentlig gjøre? Kunne han laget hjerter sammen med de andre, bare at det ikke ble kalt JULEhjerter?

På forhånd takk for svarene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Bellatrix

Jeg tror han kunne laget hjerter hvis dere hadde kalt det noe annet enn julehjerter. Men det ville jeg snakket med foreldrene hans om.

Stebarna mine er JV og de får lov til å lage pepperkaker hvis det ikke kalles julekaker og de får lov til å ta i mot gaver rett før og etter jul bare det ikke kalles julegaver. Men det kan hende de er forskjellige på sånne ting fra familie til familie.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:evil:

Det er helt forferdelig at foreldre skal få lov til å la sine barn bli stigmatisert fordi de sjøl er opphengt i en eller annen dustete overtro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg kan ikke tenke meg at guttens foreldre vil tillate at han blir med på noe som kan forbindes med Jul. Min erfaring tilsier at JV er meget strenge på dette med Jul og alt som kan knyttes opp mot Jul.

Men dere kan sammen med foreldrene snakke om hva dere kan gjøre for at han ikke skal føle seg utenfor. Andre aktiviteter som gutten kan gjøre i klassen når de andre lager julepynt, kan han feks. lage noe annet?

Jeg er skuffet over foreldrene som tydeligvis ikke har forberedt gutten på denne med Jul og at andre mennesker feirer den. Å bli holdt utenfor uansett aktivitet kan medføre store problemer hos små barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror han kunne laget hjerter hvis dere hadde kalt det noe annet enn julehjerter. Men det ville jeg snakket med foreldrene hans om.

Stebarna mine er JV og de får lov til å lage pepperkaker hvis det ikke kalles julekaker og de får lov til å ta i mot gaver rett før og etter jul bare det ikke kalles julegaver. Men det kan hende de er forskjellige på sånne ting fra familie til familie.

:evil: Dette er det dumeste jeg har hørt. man skal ikke tillate barna å være med på forberedelser fordi det kalles julkaker eller julepynt?

Men vist de kalles pepperkaker så får de lov??????

Kakene er de samme og sånn er det med alt som har med julen å gjøre enten man vil kalle det andre ting eller ikke. Ærlig talt.

Sier bare stakkars barn av slike foreldre som lar SIN tro i betydelig grad påvirke barna.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nattsol
Jeg kan ikke tenke meg at guttens foreldre vil tillate at han blir med på noe som kan forbindes med Jul. Min erfaring tilsier at JV er meget strenge på dette med Jul og alt som kan knyttes opp mot Jul.

Det er viktig å huske at det er store forskjeller innad i JV. Noen er liberale, mens andre er veldig konservative. Jeg har en venninne som fint kan drikke julebrus og spise julegodteri. Men hun ønsker selvfølgelig ikke å synge julesanger og slike ting. Og det har jeg full forståelse for - religionen deres tatt i betraktning.

Problemet er jo at barna indoktrineres til en fiendlig holdning ovenfor "denne jordens" feiringer og tradisjoner. Det er utgitt veldig mye litteratur fra JV angående dette, og jeg vil absolutt anbefale lærere/barnehagearbeider etc. som har JV i sitt kull om å lese denne litteraturen for å forstå hva det er snakk om. Det får du helt sikkert av foreldrene hvis dere spør!

Ellers finner det også mye kritisk litteratur. Eksempelvis "Gud bor i Brooklyn", men den blir kanskje litt utenfor dette temaet.

Fant en informativ og objektiv side her: http://smk.ans.hive.no/jehova.pdf

Hvis juleforberedelsene er livssynsnøytrale, så skal JV-barn normalt få lov til å være med - med mindre foreldrene er veldig konservative.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...