AnonymBruker Skrevet 9. august 2017 #1 Skrevet 9. august 2017 Kom på jobb i dag tidlig og fikk beskjed om å komme inn på kontoret til sjefen. Jeg jobbet i går kveld og han tok opp en hendelse fra da. Jeg jobber på et eldrehjem og det hadde seg slik at jeg ikke hadde tatt på bleie på en av beboerne som egentlig skulle hatt det. Vi pleier å ha lister med litt informasjon om beboerne (om de bruker bleie, har kateter, bruker briller, rullator ++). Jeg burde selvfølgelig sjekket denne listen litt bedre, men beboeren sa at han ikke brukte bleie (jobber på dementavdeling, så forstår jo at de ikke alltid snakker sant). Selvfølgelig hadde han klart å både tisse og bæsje i sengen. Nattevaktene måtte tidlig på natten utføre fult sengeskift, dusj av beboer, samt vaske gulv da pasienten griste rundt (mye demente kan finne på å gjøre...). Jeg forstår at dette var frustrerende for de og tok mye av tiden deres. Jeg fikk ikke direkte skjeft, men jeg merket flere så litt surt/oppgitt på meg etter hendelsen. Nå gruer jeg meg til å gå på jobb igjen, føler at jeg er blitt den som ikke behandler beboerne godt nok og ikke er "nøye" nok. Har jobbet der siden mai, så jeg forstår jo de også tenker jeg burde vite at han brukte bleie. Synes det er så kjip situasjon Er det noe jeg kan gjøre for å ordne opp igjen? Vil ikke kollegaene skal tenke at jeg ikke er flink og ikke gjør jobben min skikkelig. Anonymkode: 59e0c...198
AnonymBruker Skrevet 9. august 2017 #2 Skrevet 9. august 2017 Alle kollegene dine har gjort feil. Alle. De lærte av det, gjentok ikke feilen og fortsatte å gjøre jobben etter beste evne. Anonymkode: f73ff...eb4 19
AnonymBruker Skrevet 9. august 2017 #3 Skrevet 9. august 2017 Jeg hadde nok unnskyldt meg overfor nattevaktene som måtte ordne opp den natta og lovet at det ikke skal skje igjen Anonymkode: c907a...733 10
Gjest C.Tramell Skrevet 9. august 2017 #4 Skrevet 9. august 2017 Bare legg deg flat, så blir du nok tilgitt og tatt inn i varmen igjen. Innrøm at du gjorde en feil, ta ansvar og forsikre dem om at du skal være ekstra påpasselig med å sjekke slike ting heretter. Alle gjør feil. Det som betyr noe er om man lærer av det eller ikke.
Apekatten Skrevet 9. august 2017 #5 Skrevet 9. august 2017 Bare legg det flat og si at du beklager. Alle gjør en feil i blant. 2
AnonymBruker Skrevet 9. august 2017 #6 Skrevet 9. august 2017 Her er det bare å unnskylde og være litt ydmyk, dersom det var du som leste feil på listen (var det ikke skrevet opp hadde det selvfølgelig vært noe helt annet). Si beklager og at du skal være nøyere neste gang, en unnskyldning til vasketeamet kan nok også være på sin plass Alle feiler iblant, men lær heller av det. Og vær også litt glad for at dette faktisk ble sjekket opp, for tro meg - det er i lengden mye verre med arbeidsplasser som ikke har rutiner og lar ting skure og gå, slik at alle er usikre på om man gjør riktig eller ikke (been there done that). At dette faktisk ble tatt opp dagen etter tyder jo på at det er en arbeidsplass som fungerer (Og det er særdeles viktig når man jobber med mennesker og der feil kan gå utover menneskeliv) Anonymkode: c76bc...c75 8
Antoinette Skrevet 9. august 2017 #7 Skrevet 9. august 2017 Be de som måtte ordne opp i griseriet direkte om unnskyldning, ta gjerne med noe godt de kan kose seg med til kaffen. Også går du videre med jobben og livet ditt. Alle gjør feil. 4
AnonymBruker Skrevet 9. august 2017 #8 Skrevet 9. august 2017 Der jeg jobber er dette hverdags. Nattevaktene pleier å ha det meget avslappende i forhold til dagvaktene, så det at de måtte skifte på og vaske er ikke verdens krise. Bare si unnskyld også legger du det bak deg. Du glemmer hvertfall ikke dette igjen Det er mennesklig å gjøre feil, samt at bæsj og tiss er en stor del av jobben, så nattevaktene burde ikke ta så hardt på dette. Der jeg jobber opplever jeg ofte å komme på jobb på morgenen, der nattevakta sier beboerne har vært på do nylig. Når jeg finner de ligger de med bæsj som er størknet, og DET er mye verre enn glippen du gjorde, det er rein ignoranse og en tankegang om at "dagvakta kommer om noen timer, jeg lar de ordne det". Anonymkode: 8a04b...501 6
AnonymBruker Skrevet 9. august 2017 #9 Skrevet 9. august 2017 Feil skjer, og selv om dette nok var frustrerende for de ansatte (og pasienten selv) er ikke dette en alvorlig feil. Beklag deg og gå videre. Dette er ikke noe å gnage på, men det er viktig at du fikk beskjed og at du tar det til deg (noe som du gjør). Anonymkode: 228b6...4aa 1
AnonymBruker Skrevet 9. august 2017 #10 Skrevet 9. august 2017 Tipper de ikke er så irriterte lenger når det har gått noen dager. Det er nok mest irriterende der og da Anonymkode: 25bb8...3e8 2
AnonymBruker Skrevet 9. august 2017 #11 Skrevet 9. august 2017 51 minutes ago, Antoinette said: Be de som måtte ordne opp i griseriet direkte om unnskyldning, ta gjerne med noe godt de kan kose seg med til kaffen. Også går du videre med jobben og livet ditt. Alle gjør feil. Greit å beklage at man gjorde en feil, men krype for andre og please dem med kaker trenger man ikke. Tipper de har gjort feil selv en gang. Anonymkode: 6e034...54a 9
Antoinette Skrevet 9. august 2017 #12 Skrevet 9. august 2017 (endret) 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Greit å beklage at man gjorde en feil, men krype for andre og please dem med kaker trenger man ikke. Tipper de har gjort feil selv en gang. Anonymkode: 6e034...54a Jepp, da går du for den løsningen.... tipper du er godt likt på din arbeidsplass Endret 9. august 2017 av Antoinette
AnonymBruker Skrevet 9. august 2017 #13 Skrevet 9. august 2017 8 minutes ago, Antoinette said: Jepp, da går du for den løsningen.... tipper du er godt likt på din arbeidsplass Å ta ansvar for feilen man gjorde og beklage er godt nok. Man får ikke nødvendigvis mer respekt, godvilje eller "tilgivelse" selv om man prøver å kjøpe seg fri. Folk ser igjenom det. Å ta med kake fordi man gjorde en feil blir litt for over the top. Kjipt å måtte rydde opp i rotet, men de er betalt for å gjøre jobben. Anonymkode: 6e034...54a 7
AnonymBruker Skrevet 9. august 2017 #14 Skrevet 9. august 2017 48 minutter siden, Antoinette skrev: Jepp, da går du for den løsningen.... tipper du er godt likt på din arbeidsplass Heldigvis trenger man ikke å komme med kaker etter å ha gjort en feil for å bli likt på de fleste arbeidsplasser. Anonymkode: 228b6...4aa 2
AnonymBruker Skrevet 9. august 2017 #15 Skrevet 9. august 2017 Det er jo fasinerende at du tar av en pasient bleie uten å ha logisk sans nok til å forstå at da må det på en ny bleie.... Anonymkode: d589f...9b9
lillsunshine Skrevet 9. august 2017 #16 Skrevet 9. august 2017 Min erfaring fra pleie- og omsorg er at det ikke alltid hjelper om brukeren har på seg bleie om natta. Noen river av seg bleier om natta og kan finne på å grise, som her. I tillegg bruker det å være et sånn laken under (kommer ikke på navnet) som skal hindre at man slipper å skifte på hele sengen dersom uhellet er ute, her må det ha kommet mye og brukeren må griset noe veldig. Det hjelper selvfølgelig mye med bleie men jeg bare lurer på om nattevaktene hauser opp hendelsen mer enn nødvendig. Dersom det kommer mye avføring så vil ikke alltid bleie være tilstrekkelig, den vil i mange tilfeller f.eks. legge seg opp i ryggen, gjennom klær og på sengtøy. Spørsmålet jeg stiller er om brukeren ville ha latt være å grise med avføring om vedkommende hadde hatt bleie på seg? Hos oss har noen brukere griset ut hele sengen og måtte hatt full sengeskift og dusjing selv med bleie. Altså, bleie er faktisk ingen garanti, så det er ikke sikkert at arbeidet ville blitt så mye annerledes for nattevaktene om det hadde vært bleie. Jeg lurer på hvorfor hendelsen var så "alvorlig" at det ble formidlet til sjefen? Dette er en feil som alle kan gjøre. Kunne ikke nattevaktene bare tatt det direkte opp mot deg når du kom på tidligvakt? Uansett, jeg ville bedt nattevaktene om unnskyldning, si at det ikke skal skje igjen, så legg hendelsen bak deg. Jeg synest ikke det er så ille og jeg håper ikke du føler at du har gjort en grov feil og at folk bruker det i mot deg. Isåfall er det en giftig arbeidsplass. 1
lillsunshine Skrevet 9. august 2017 #17 Skrevet 9. august 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det er jo fasinerende at du tar av en pasient bleie uten å ha logisk sans nok til å forstå at da må det på en ny bleie.... Anonymkode: d589f...9b9 Slettes ikke sikkert at vedkommende går med bleie hele tiden. Finnes da brukere som bare har bleie om natten. Siden det er snakk om dement kan det være tilfelle. På dagtid kan det være en ordning at en passer på at vedkommende går på do ofte, og kanskje har en liten innleggstruse eller noe. Bleier er dyrt, så med mindre det er helt tvingende nødvendig å ha det hele tiden så vil man prøve å begrense bruken. 2
AnonymBruker Skrevet 9. august 2017 #18 Skrevet 9. august 2017 Er nesten litt fascinert over at dette var nødvendig av sjefen din å ta opp? Tror de fleste av oss som har jobbet innen omsorgstjensten har gjort noe tilsvarende. Glemt å legge kladd i senga, glemt å legge løftekladd, stresset rundt fra do til do og glemt å hjelpe på med ny bleie, osv osv...Og jeg ble ikke innkalt på teppet.... Anonymkode: f0a8a...bca 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå