Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Til dere som har peiling på bil:

Er det virkelig "livsfarlig" for motoren å kjøre med en lufttrykksmåler som er gåen? (Da mener jeg å kjøre et par km til et annet verksted f eks, ikke å kjøre langt.)

Og er 6000,- en vanlig pris for å få fikset den? (4000,- for måleren og 2000,- i arbeid skal de ha gitt :evil: )

Videoannonse
Annonse
Gjest Kaffegjesten
Skrevet

Lufttrykket måler du vanligvis i dekkene og har ingenting med motoren å gjøre. Derfor lurer jeg på hva du egentlig mener - f eks oljetrykket? Det har absolutt med motoren å gjøre.

Men hvis du mener fortsatt lufftrykket i motoren aner ikke jeg hva du snakker om.

Skrevet

:oops: :oops: :oops: Jeg oppfattet visst litt feil i ørska i morges da gubben ringte... Det var luftMENGDEmåleren som var gåen...!

Jeg har null snøring på bil - som dere sikkert har fått med dere - men at man måler lufttrykk i dekkene vet til og med jeg! :wink:

Gjest Kaffegjesten
Skrevet

At luftmengdemåleren er gåen (gjelder vel dieselbil dette) så er min erfaring at det ikke har så mye å si for motorens "vel og vel". Verste som skjer er at bilen/motoren stopper helt. Ved de fleste nyere dieselbiler går motorens turtall ned på et "nødturtall" når luftmengdemåleren ikke virker og du kan klare å komme deg til verksted. Ofte - hvis måleren ikke er helt defekt kan du redde deg ved å stoppe motoren, la den være avslått litt, for så å starte igjen. Da går ofte bilen som vanlig igjen. Slik har jeg reddet meg noen ganger, men ikke gjort at jeg har sluppet å bytte måleren. Hva en slik koster aner jeg dessverre ikke.

Tror at luftmengedemåleren sitter istedet for forgasser og sørger for at motoren får riktig blandingsforhold mellom luft, dieselinnsprøytning og turtall.

Skrevet

Takk for svar Kaffegjesten! :P

Det er bensinbil vi har, men opplegget er kanskje det samme? Sambo var på verksted da det ble oppdaget, og de sa at måleren var helt ferdig (uten at han har hatt merkbare problemer på forhånd). Jaja, det er fikset nå, så det er ikke noe å gjøre med uansett, men fytti så dyrt det er å ha bil!! :veldigsur:

Gjest Kaffegjesten
Skrevet

Jeg har bare hatt problemer med luftmengdemåler på nyere dieselbiler - og jeg viste faktisk ikke at slikt fantes på bensinbiler. Det gjør det tyudeligvis og kan iallefall tenke meg at det er på biler med innsprøytningsmotor. Selv om jeg er både interessert i teknikk, jobber med det og kan ganske så mye om det har jeg null interesse av det som sitter under panseret på en bil. "Min" bil skal gå, helst uten problemer og med så lave kostnader som mulig - og så skal den være praktisk, veldig praktisk. Da er jeg fornøyd.

Skrevet
"Min" bil skal gå' date=' helst uten problemer og med så lave kostnader som mulig - og så skal den være praktisk, veldig praktisk. Da er jeg fornøyd.[/quote']

Enig med du, men nå er det bare sambo som har sertifikat her i huset, og han bruker bilen hele dagen i jobben, så jeg unner ham selvsagt en som han trives med. Men jeg skulle virkelig ønske at den var billigere i drift... :wink:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...