Gå til innhold

Hva betyr egentlig "støtte fra Lånekassen" på privat skole?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har tatt en pause i studier men forstått det sånn at de som går på universitetet slipper å betale tilbake studielånet om de består? Er det riktig? 

Jeg er nå interessert i en ett års studie på det jeg antar er privat skole, hudpleie, hvor de skriver at man får støtte fra Lånekassen, er det samme her at så lenge man består gjøres lånet om til stipend og man slipper å betale tilbake noe? Eller har jeg misforstått helt? 

Anonymkode: a394c...d1e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei oss på universitet og høgskole må betale tilbake 60(eller 70?? nå stod det stille) av lånet hvis vi klarer å bestå i alle fag. Resten er stipend. 

Hvis det er privat så kan lånekassen låne deg opp til 60K i skolepenger, hvis skolen din koster 30K i halvåret, så får du utbetalt 51K nå ca, og 30 av disse går til skolepenger. 

• Liker 1
Skrevet

60% av lånesummen er lån, 40% er stipend om du består alle eksamener. Dette gjelder basisstøtten. 

Skolepengelånet er et rent lån og blir ikke gjort om til stipend etter bestått utdanning. Dette kommer da i tillegg. 

AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, Svartedauden skrev:

Nei oss på universitet og høgskole må betale tilbake 60(eller 70?? nå stod det stille) av lånet hvis vi klarer å bestå i alle fag. Resten er stipend. 

Hvis det er privat så kan lånekassen låne deg opp til 60K i skolepenger, hvis skolen din koster 30K i halvåret, så får du utbetalt 51K nå ca, og 30 av disse går til skolepenger. 

Hva hvis skolen koster over 100.000 i året da?
De skriver på nettsiden at man får støtte fra Lånekassen. Hvor mye får man da? Og hvor mye må man tilbakebetale siden det er privat skole?

52 minutter siden, n0mdeplume skrev:

60% av lånesummen er lån, 40% er stipend om du består alle eksamener. Dette gjelder basisstøtten. 

Skolepengelånet er et rent lån og blir ikke gjort om til stipend etter bestått utdanning. Dette kommer da i tillegg. 

Ok gjelder dette også privatskole, at man betaler bare 60% av summen om man består studiet?

Det du skriver på linje 2, siden du skriver at det IKKE blir gjort om til stipend ( i motsetning til de 40% du nevner i øverste linje) , er da skolepenge lån noe annet enn lånekassen? Kommer i tillegg til hva?

Beklager kan ingenting om dette

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva hvis skolen koster over 100.000 i året da?
De skriver på nettsiden at man får støtte fra Lånekassen. Hvor mye får man da? Og hvor mye må man tilbakebetale siden det er privat skole?

Du får "bare" opptil 66K i skolepenger. Lånekassen har en støttekalkultator. Dette fikk jeg:

Skolepengelån 63 070,00

Ordinært lån66 994,00

Omgjøringslån (lån som kan bli til stipend)44 663,00

Sum174 727,00

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Svartedauden skrev:

Du får "bare" opptil 66K i skolepenger. Lånekassen har en støttekalkultator. Dette fikk jeg:

Skolepengelån 63 070,00

Ordinært lån66 994,00

Omgjøringslån (lån som kan bli til stipend)44 663,00

Sum174 727,00

Dette skjønner jeg ingenting av :S
Hva er forskjell på skolepengelån, ordinærtlån og omgjøringslån?
Får man automatisk alle tre når man søker Lånekassen?

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Dette skjønner jeg ingenting av :S
Hva er forskjell på skolepengelån, ordinærtlån og omgjøringslån?
Får man automatisk alle tre når man søker Lånekassen?

Du må søke fullt lån og stipend, og skrive inn summen av skolepengene dine når du søker. 

Det står fullt og helt hva du får til lån over. 

Skolepengelån: Dette er hva du får låne til skolepenger 

Ordinærtlån: Dette er hva mange bruker til å leve av, bolig osv.

Så får du et tredje lån, på 44K, og dette er et lån, men hvis du består alle fagene, blir det et stipend(du får de pengene)

Så tilsammen tar du opp et lån på 174K. som tidligere skrevet, hvis du består alle fagene dine, så kan du trekke de 44K vekk.

174K-44K=130K

Så du får ca 130K i studiegjeld når du er ferdig med ett år. 

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, Svartedauden skrev:

Du må søke fullt lån og stipend, og skrive inn summen av skolepengene dine når du søker. 

Det står fullt og helt hva du får til lån over. 

Skolepengelån: Dette er hva du får låne til skolepenger 

Ordinærtlån: Dette er hva mange bruker til å leve av, bolig osv.

Så får du et tredje lån, på 44K, og dette er et lån, men hvis du består alle fagene, blir det et stipend(du får de pengene)

Så tilsammen tar du opp et lån på 174K. som tidligere skrevet, hvis du består alle fagene dine, så kan du trekke de 44K vekk.

174K-44K=130K

Så du får ca 130K i studiegjeld når du er ferdig med ett år. 

Ok, takk for at du tok deg tid til å forklare!  :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...