Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja men hvor mange år på høyskole har man om man er bedriftsøkonom? Jeg googler det og får da for det meste opp årsstudium. Hvis det er kun årsstudium han har så vil jeg ikke si at lønna er helt urimelig, men den er som du sier forholdsvis lav ja. Har han en bachelorgrad er lønna hans svært lav. Lønna vår speiler jo ofte(bør iallefall) det vi produserer og tilfører bedriften av verdi. En høy lønn skal kunne forsvares med at man tilfører bedriften store inntekter gjennom jobben man gjør. Om bedriften sier at de ikke har økonomi til å gi han mer så vil det vel kanskje si at han ikke produserer for mer heller? Eller at han ikke er noen god forhandler. Å gå opp 1% i lønn på et år er veldig lite. I praksis har du da lavere lønn det året enn året før pga prisstigning ellers i samfunnet. 1 kr i fjor er mer enn 1 kr i år 

Anonymkode: 6b48f...adf

Mitt inntrykk er faktisk at mange tjener bedre enn de som har flere års høyskoleutdannelse, og man kan jo si at det er litt utrettferdig.. Han har gått 2 årig høgskole. Han jobber ikke med salg - kun saksbehandling innen avtalepensjon. 

Anonymkode: c6537...2ff

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan dere ikke sjekke stillingsannonser for tilsvarende jobb? Lønnstrinn blir jo ofte oppgitt der. Høres egentlig ut som at han blir forbigått..

Anonymkode: 6bdff...0ec

Har sjekket, men står sjelden lønnstrinn. Jeg har bedt han sjekke med fagforbundet. 

AnonymBruker
Skrevet
42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja men hvor mange år på høyskole har man om man er bedriftsøkonom? Jeg googler det og får da for det meste opp årsstudium. Hvis det er kun årsstudium han har så vil jeg ikke si at lønna er helt urimelig, men den er som du sier forholdsvis lav ja. Har han en bachelorgrad er lønna hans svært lav. Lønna vår speiler jo ofte(bør iallefall) det vi produserer og tilfører bedriften av verdi. En høy lønn skal kunne forsvares med at man tilfører bedriften store inntekter gjennom jobben man gjør. Om bedriften sier at de ikke har økonomi til å gi han mer så vil det vel kanskje si at han ikke produserer for mer heller? Eller at han ikke er noen god forhandler. Å gå opp 1% i lønn på et år er veldig lite. I praksis har du da lavere lønn det året enn året før pga prisstigning ellers i samfunnet. 1 kr i fjor er mer enn 1 kr i år 

Anonymkode: 6b48f...adf

Man går i minus da ja, når man ser hvor mye matvareprisene etc stiger.... Han er ikke selger..

AnonymBruker
Skrevet

Det eneste jeg kan lese ut fra denne tråden er - du har snakket med din mann om HANS yrke og HANS utdanning, og HAN sier til deg at det er normale lønninger i yrket han er i. Du tviler på han, selv om dette er din manns fagfelt og ikke ditt, så du velger å spørre på Kvinneguiden for å være sikker på at du har "rett". Høres rimelig slitsomt ut å være dere... 

Anonymkode: 6abd2...b6d

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man går i minus da ja, når man ser hvor mye matvareprisene etc stiger.... Han er ikke selger..

Nei, det gjør han ikke fordi han får det generelle lønnstillegget som forhandles frem av forbundet. I 2017 var dette tillegget 0,65 % av årslønnen eller minimum kr 3 200,- til alle.

Anonymkode: 3b7aa...fa1

Skrevet

Men TS, hvis han er fornøyd, synes jeg ikke du burde mase mer på ham. Jeg har også familiemedlemmer som synes jeg har lav lønn og maser på meg for å be om mer, og det er ganske slitsomt.

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, Harlekin skrev:

Men TS, hvis han er fornøyd, synes jeg ikke du burde mase mer på ham. Jeg har også familiemedlemmer som synes jeg har lav lønn og maser på meg for å be om mer, og det er ganske slitsomt.

Jeg synes bare at han ikke får lønn som fortjent, og mistenker at han blir lønnet litt for lavt siden ha ikke stiller krav. Lønn er selvsagt ikke alt, men med dagens priser på alt mulig bør man faktisk tjene litt greit. 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes bare at han ikke får lønn som fortjent, og mistenker at han blir lønnet litt for lavt siden ha ikke stiller krav. Lønn er selvsagt ikke alt, men med dagens priser på alt mulig bør man faktisk tjene litt greit. 

Joda, men jeg synes lønnen hans er bra jeg, med mindre dere har veldig høye utgifter og sliter på grunn av dette. Er det tilfelle? 

AnonymBruker
Skrevet

Lønnen er helt grei for en bedriftsøkonom, det er tross alt bare to års høyskoleutdanning. Ikke høres det ut som han har noe særlig ansvar på jobb heller, og kan sikkert rimelig enkelt erstattes?

Anonymkode: 87f77...365

• Liker 1
Skrevet

Syns det er ikke nødvendigvis lite for DENNE type stilling, men forstår du syns at ambisjonsnivå bør være høyere slik at han utvikler seg karrieremessig enten det betyr å kunne forhandle lønnen eller finne en bedre plass. 

Har kun 1 års med erfaring og tjener 420 000

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kautokeino eller i Oslo han jobber?

Anonymkode: f074e...ade

AnonymBruker
Skrevet

Forsikringsbransjen er vel ikke kjent for å være godt betalt? Det er jo en relativt enkel jobb med lite behov for spesiell kompetanse. De jeg kjenner som jobber der tjener i hvertfall 4-500.000. De har da forhandlet lønn ut fra hva deres bachelor eller mastergrader skal gi. 

Anonymkode: 3a89a...cc3

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Forsikringsbransjen er vel ikke kjent for å være godt betalt? Det er jo en relativt enkel jobb med lite behov for spesiell kompetanse. De jeg kjenner som jobber der tjener i hvertfall 4-500.000. De har da forhandlet lønn ut fra hva deres bachelor eller mastergrader skal gi. 

Anonymkode: 3a89a...cc3

Kommer an på hvilken stilling man har. Kjenner mange i den bransjen med lønn rundt en million eller mer.

Anonymkode: fa076...866

• Liker 1
Skrevet

Som saksbehandler innen pensjon er dette en brukbar lønn.

Kjenner flere som jobber med det samme og har under 400 000,- i året,

men de er nyutdannet og har tatt jobben for å få en fot innenfor en bransje med utviklingsmuligheter.

Ville nok heller ha tatt opp om det ikke er på tide å komme seg videre. 10 år er ganske lenge i en slik stilling,

men dersom han trives og dere har god økonomi er vel dette det viktigste.

Anonymkode: e6ff7...9c9

Skrevet
På 9.8.2017 den 19.31, AnonymBruker skrev:

Kautokeino eller i Oslo han jobber?

Anonymkode: f074e...ade

Oslo.....

Skrevet
På 9.8.2017 den 19.20, Harlekin skrev:

Joda, men jeg synes lønnen hans er bra jeg, med mindre dere har veldig høye utgifter og sliter på grunn av dette. Er det tilfelle? 

Vi har nettopp kjøpt ny bolig og vil få en del høyere lån enn før, vi klarer oss bra, men kan nok ikke dra til Syden hvert år......

Gjest making.a.mess
Skrevet

Jeg kjenner en som irriterte seg over lønna lenge (et par år), før nok ble nok, så sjefen i øynene og krevde 150000 mer. Det fikk hun og ble glad selvsagt, men hun sitter likevel igjen med tanken: hadde jeg bare gjort dette før så hadde jeg sluppet å telle på krona de siste årene..  

Skrevet (endret)
På 8/10/2017 den 20.50, Mrs.Purdey skrev:

Jeg kjenner en som irriterte seg over lønna lenge (et par år), før nok ble nok, så sjefen i øynene og krevde 150000 mer. Det fikk hun og ble glad selvsagt, men hun sitter likevel igjen med tanken: hadde jeg bare gjort dette før så hadde jeg sluppet å telle på krona de siste årene..  

Endret av Hilli74
Skrevet
På 9.8.2017 den 13.10, AnonymBruker skrev:

Mannen min tjener 470 000,- i året. Har jobbet i samme firma i 10 år (forsikringsbrasnjen, privat) og har ca 15 års arbeidserfaring. Han er 41 år. Jeg mener at han har lav lønn og burde ha "krevd" mer der han jobber, men han er av den beskjedne typen som ikke krever stort.. Han har høyskoleutdannelse innen bedriftsøkonomi. Han mener at dette er "normallønn" innen hans bransje, men jeg er uenig. Hva tenker dere? 

Høres ut som normallønn i bransjen og ift utdanningen. 

Anonymkode: e60eb...212

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...