Gå til innhold

Lønn

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Mannen min tjener 470 000,- i året. Har jobbet i samme firma i 10 år (forsikringsbrasnjen, privat) og har ca 15 års arbeidserfaring. Han er 41 år. Jeg mener at han har lav lønn og burde ha "krevd" mer der han jobber, men han er av den beskjedne typen som ikke krever stort.. Han har høyskoleutdannelse innen bedriftsøkonomi. Han mener at dette er "normallønn" innen hans bransje, men jeg er uenig. Hva tenker dere? 

Anonymkode: c6537...2ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Du skriver høyskoleutdannelse, men ingen annen utdyping, bachelor eller? 

Anonymkode: 6b48f...adf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg synes det hørtes ganske lite ut og at han burde kreve mer ja. Googlet raskt og fant denne statistikken fra 2016: https://www.finansforbundet.no/lonn/lonnsstatistikk/ Kommer selvfølgelig an på hvilken stilling han har som det blir nevnt over her, men gjennomsnittslønn for heltidsansatte i bank- og forsikring i hans aldersgruppe lå på 55700,- pr. mnd i Oslo og 48700,- pr måneden i landet ellers i 2016. Hva med om han forhører seg med hva andre i hans stilling tjener? 

Anonymkode: 08340...177

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes det hørtes ganske lite ut og at han burde kreve mer ja. Googlet raskt og fant denne statistikken fra 2016: https://www.finansforbundet.no/lonn/lonnsstatistikk/ Kommer selvfølgelig an på hvilken stilling han har som det blir nevnt over her, men gjennomsnittslønn for heltidsansatte i bank- og forsikring i hans aldersgruppe lå på 55700,- pr. mnd i Oslo og 48700,- pr måneden i landet ellers i 2016. Hva med om han forhører seg med hva andre i hans stilling tjener? 

Anonymkode: 08340...177

Men der er jo alle medregnet, også folk med medansvar, lederansvar og mastergrader. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mannen min tjener 470 000,- i året. Har jobbet i samme firma i 10 år (forsikringsbrasnjen, privat) og har ca 15 års arbeidserfaring. Han er 41 år. Jeg mener at han har lav lønn og burde ha "krevd" mer der han jobber, men han er av den beskjedne typen som ikke krever stort.. Han har høyskoleutdannelse innen bedriftsøkonomi. Han mener at dette er "normallønn" innen hans bransje, men jeg er uenig. Hva tenker dere? 

Det spiller jo ingen rolle hva som er normallønn: den som ikke krever får ikke. Og mannen må jo pent manne seg opp og enten be om høyere lønn eller finne seg bedre betalt arbeid. Gitt, altså, at han er ok flink til jobben sin. Som er det absolutt viktigste kriteriet for lønn. Verken utdannelse eller fartstid sier noe om han er en arbeider av stor verdi for firmaet..

Anonymkode: 05e75...2e1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva jobber han med? Hva har hans innsats å si for lønnsomheten? Om han skulle slutte, er det vanskelig å erstatte ham? Slike ting er relevante :)

Jeg jobber også innen forsikring og tjener dobbelt så mye, men det har jo med ovennevnte punkter å gjøre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det virker lavt.  Det er noen år siden jeg jobbet i forsikringsbransjen, og det er en god betalt bransje.  Så sant han ikke bare er en kontormedarbeider som gjør "sekretær"jobber for andre så er han lavt lønnet.

Anonymkode: 7fb04...0b5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvilke andre goder har de på jobben, da? Har de sommertid? Ekstra feriedager? Fri mellom jul og nyttår/hele påskeuken?

Jeg jobbet i mange år i en bedrift med 4 mnd sommertid (0,5 timer kortere arbeidsdag), samt fri hele påskeuken OG romjulen, i tillegg til to ekstra fridager, samt trenings i arbeidstiden og gode rabatter diverse steder. Da lå årslønnen et godt stykke under snittlønnen i bransjen, men om man regnet all den ekstra fritiden med, så hadde jeg faktisk helt gjenomsnittlig timeslønn. 

Anonymkode: b7c82...05e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det virker lavt.  Det er noen år siden jeg jobbet i forsikringsbransjen, og det er en god betalt bransje.  Så sant han ikke bare er en kontormedarbeider som gjør "sekretær"jobber for andre så er han lavt lønnet.

Eller om han er saksbehandler, fører regnskap uten noe særlig ansvar. Er svært mange som tjener 4-500.000 i denne bransjen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg tenker at utdannelsesnivå er helt essensielt for å kunne svare på dette- men Ts svarer jo ikke.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, JackIost skrev:

Eller om han er saksbehandler, fører regnskap uten noe særlig ansvar. Er svært mange som tjener 4-500.000 i denne bransjen :)

Han er saksbehandler. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
2 timer siden, JackIost skrev:

Hva jobber han med? Hva har hans innsats å si for lønnsomheten? Om han skulle slutte, er det vanskelig å erstatte ham? Slike ting er relevante :)

Jeg jobber også innen forsikring og tjener dobbelt så mye, men det har jo med ovennevnte punkter å gjøre :)

Han jobber med avtalepensjon, er forsikringsrådgiver. Sier det er stressende og mye tidspress. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det spiller jo ingen rolle hva som er normallønn: den som ikke krever får ikke. Og mannen må jo pent manne seg opp og enten be om høyere lønn eller finne seg bedre betalt arbeid. Gitt, altså, at han er ok flink til jobben sin. Som er det absolutt viktigste kriteriet for lønn. Verken utdannelse eller fartstid sier noe om han er en arbeider av stor verdi for firmaet..

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker at utdannelsesnivå er helt essensielt for å kunne svare på dette- men Ts svarer jo ikke.. 

Han er bedriftsøkonom. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Han sier han har bedt om høyere lønn, men at de sier at de har så dårlig økonomi så de kan ikke gi mer... Han gikk vel opp 1 % i fjor... Jeg mistenker at kollegaene som roper høyere har fått mesteparten av potten... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Ja men hvor mange år på høyskole har man om man er bedriftsøkonom? Jeg googler det og får da for det meste opp årsstudium. Hvis det er kun årsstudium han har så vil jeg ikke si at lønna er helt urimelig, men den er som du sier forholdsvis lav ja. Har han en bachelorgrad er lønna hans svært lav. Lønna vår speiler jo ofte(bør iallefall) det vi produserer og tilfører bedriften av verdi. En høy lønn skal kunne forsvares med at man tilfører bedriften store inntekter gjennom jobben man gjør. Om bedriften sier at de ikke har økonomi til å gi han mer så vil det vel kanskje si at han ikke produserer for mer heller? Eller at han ikke er noen god forhandler. Å gå opp 1% i lønn på et år er veldig lite. I praksis har du da lavere lønn det året enn året før pga prisstigning ellers i samfunnet. 1 kr i fjor er mer enn 1 kr i år 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kan dere ikke sjekke stillingsannonser for tilsvarende jobb? Lønnstrinn blir jo ofte oppgitt der. Høres egentlig ut som at han blir forbigått..

Anonymkode: 6bdff...0ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er helt normal lønn som saksbehandler det altså.

Forresten; Det blir helt feil å se på gjennomsnittslønn i finansbransjen, fordi det er helt vanvittige variasjoner. Finansbransjen er for vid, for der har du med alle meglere; valutameglere, aksjemeglere etc og de tjener masse penger.

Anonymkode: 3b7aa...fa1

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er helt normal lønn som saksbehandler det altså.

Forresten; Det blir helt feil å se på gjennomsnittslønn i finansbransjen, fordi det er helt vanvittige variasjoner. Finansbransjen er for vid, for der har du med alle meglere; valutameglere, aksjemeglere etc og de tjener masse penger.

Anonymkode: 3b7aa...fa1

Ja han er jo ikke selger. Er vel de som drar opp gjennomsnittet.. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...