Gå til innhold

Hvilken stillingsprosent bør jeg jobbe? Hjemme lenger med barn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vurderer å utsette bhg.start for 2åringen. Dette er fordi økonomien vil være ca lik det året om jeg jobber 80-90% eller 40%. (Pga det vi vil spare fra bhg/SFo og den lokale kontantstøtten.)

Barnet er hos farmor to dager i uka og kan fortsette med dette om vi ønsker det. Mannen min sier at det er opp til meg, da det ikke vil påvirke økonomi el. for resten av familien. Regnestykket blir ca likt, skiller ca en tusenlapp i mnd. Er usikker på om jeg kommer dårlig ut av det mtp pensjon, men det er jo bare snakk om et år jeg vil jobbe såpass redusert

Barnet på sfo vil fortsatt gå der de to dagene i uka jeg jobber. Bhg har ikke deltidsplasser (på bygda...) og vi må betale for full plass der uansett hvor mye vi bruker den.

Noen tanker fra dere? Vil det være en ulempe for barnet å ikke begynne i bhg før 3årsalder? Har ikke forstått det slik mtp faglitteratur.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kommer vel an på barnet også? Noen barn trenger mye stimuli og sosialisering, andre er mer hjemmekjære og trenger fortsatt tryggheten hjemme i større grad. Hvordan har barnet det hjemme, da? Leker barnet med jevnaldrede barn innimellom, eller blir det stort sett voksne og storesøsken?

Sannsynligvis er det hipp som happ. Barna har det supert i barnehagen, de aller fleste trives bra og er gjørmete og lykkelige når dagen er omme. Jeg selv tror at en 2-åring har godt av mer action og alderstilpasset lek enn det blir hjemme sammen med mor. Jeg husker jo selv at jeg ikke orket ubegrenset med lek og herjing med mine barn, og de kjedet seg fort når jeg måtte gjøre voksen-ting.

Skrevet

Du nevner pensjon. Det kan dere ev dekke opp ved pensjonssparing. Et større risikomoment er sykdom. Hvis du blir syk før du har begynt å jobbe fullt igjenrisikerer du å få mindre sykepenger. (Jeg er ikke sikker på hvordan sykepengene regnes ut, men det er absolutt noe du bør sjekke.) Du kan også risikere å bli ufør, og hvis du da ikke har jobbet de siste årene sitter du igjen med liten inntekt.

Hvordan er det med jobben din? Har du mulighet for permisjon eller må du søke ny jobb hvis du venter et år til?

Et alternativ er jo at du begynner å jobbe nå, men at farmor har barnet to dager i uka. Da blir ikke starten i barnehagen så voldsom.

Som nevnt over er et veldig viktig moment hvor mye barnet har mulighet til å leke med jevnaldrende/andre barn. Hva med det eldste barnet, har det gode muligheter til å være sammen med jevnaldrende hvis det bare er på sfo to dager i uka?

Og til slutt, hvordan trives du i jobben?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har jobbet redusert det siste halvåret, 60%, ellers 100% i alle år. Hvor kan jeg finne ut risiko mtp uførhet?

Eldste trives med å ha sfo to dager i uka, går hjem eller til farmor og farfar de andre dagene om ikke vi er hjemme. Liker å leke litt i fred og ro før småsøsknene kommer hjem. (Har også ei på 5 som går i bhg, og som skal fortsette med å gå hver dag da hun trives godt der.)

Jeg trives med jobben min, men trives enda bedre hjemme med de små da... Er fint å kunne jobbe noen dager pr. uke, usikker på om jeg hadde trivdes med å være hjemme 100% (tror ikke det).

2åringen er glad i aktivitet, og det er jeg også. Vi er mye ute. Tenkte også å evt. starte i åpen bhg. en dag i uka som er her.

Tror det jeg er mest usikker på er dette med å evt. gjøre et dårlig valg for fremtiden mtp pensjon ol. Har privat forsikring for uførhet, men er usikker på om den henger sammen med den stillingsprosenten jeg jobber til enhver tid. Regner jo ikke med å bli syk/ufør ila dette året, er frisk til vanlig og har ingen arvelige sykdommer. (Men hvem regner vel med å bli syk...)

Anonymkode: 7182c...245

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg har jobbet redusert det siste halvåret, 60%, ellers 100% i alle år. Hvor kan jeg finne ut risiko mtp uførhet?

Eldste trives med å ha sfo to dager i uka, går hjem eller til farmor og farfar de andre dagene om ikke vi er hjemme. Liker å leke litt i fred og ro før småsøsknene kommer hjem. (Har også ei på 5 som går i bhg, og som skal fortsette med å gå hver dag da hun trives godt der.)

Jeg trives med jobben min, men trives enda bedre hjemme med de små da... Er fint å kunne jobbe noen dager pr. uke, usikker på om jeg hadde trivdes med å være hjemme 100% (tror ikke det).

2åringen er glad i aktivitet, og det er jeg også. Vi er mye ute. Tenkte også å evt. starte i åpen bhg. en dag i uka som er her.

Tror det jeg er mest usikker på er dette med å evt. gjøre et dårlig valg for fremtiden mtp pensjon ol. Har privat forsikring for uførhet, men er usikker på om den henger sammen med den stillingsprosenten jeg jobber til enhver tid. Regner jo ikke med å bli syk/ufør ila dette året, er frisk til vanlig og har ingen arvelige sykdommer. (Men hvem regner vel med å bli syk...)

Anonymkode: 7182c...245

Ble feil, dette er TS

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...