Gå til innhold

Noen her som har strøket på bachelor?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Det gjorde jeg, og jeg aner ikke hva jeg skal gjøre. Har ikke sagt det til noen. Jeg logget meg bare inn på studenweb og så at det sto "stryk" på bachelor. Jeg tok kontakt med skolen og spurte om jeg kunne klage og hva som skjedde videre nå. Det tok en stund før de svarte men da sa de bare at jeg kunne klage og at om jeg strøk igjen måtte jeg bare ta den på nytt, uten noe info. 

Det kom litt som et sjokk på meg da hele studiet har gått fint, har bare B'er og C'er og en D. Aldri strøket på noe før, så visste ikke helt hva jeg skulle gjøre med klaging og så videre. Etter mye om og med og mailer med diverse folk fikk jeg en mail om at ny sensur var registrert og det var igjen stryk. Jeg følte at bacheloroppgaven gikk greit, ikke superbra, men greit, forventet ikke noen toppkarakter men hadde aldri trodd jeg skulle stryke. Jeg spurte skolen om det var mulig å få noe tilbakemelding på hvorfor man strøk?? Og de sendte da det, begrunnelsen var veldig lite konkret og jeg forsto helt ærlig ikke hvorfor jeg strøk utfra det som sto forklart der. 

Er det noen andre som har opplevd dette? Hva kan man egentlig forvente av skolen i en slik situasjon? Er det virkelig vanlig at de ikke følger opp overhodet og ikke gir noen informasjon? Jeg vet ærlig talt ikke hva jeg skal gjøre ti høsten, jeg har begynt å skrive oppgaven på nytt, men vet ikke noe om innlevering osv. Burde de ikke gitt meg litt informasjon om dette? Virker jo ikke som de er noe interessert i å hjelpe i det hele tatt. Og jeg syntes det er litt pinlig at jeg igjen må sende mail eller ringe og nok en gang spørre, virker som de ikke ønsker å bruke tid på det og de svarer bare veldig kort. Er jo også litt rart at de ikke sa til meg at jeg kunne klage da jeg snakket med de første gangen. Det var nesten så jeg ikke rakk fristen for det, og det er vel ganske naturlig at man vil prøve å klage om det er noe sjans for at man da kan så og slippe og ta det opp? 

Hva gjør man når man stryker? Noen som vil fortelle litt som vet noe om dette? Har man noe rett på veileding fra skolen til skrivingen for eksempel? 

Anonymkode: 8704e...766

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Vil tro administrasjonen svarer kort, da de som regel ikke har faglig kompetanse til å svare utfyllende på hva som ikke var bra nok til å få en ståkarakter. Her ville jeg bedt om å gå gjennom tilbakemeldingen fra sensuren med faglærer når du tar den på nytt (enten nytt forsøk eller helt ny oppgave). Be om et møte med relevant faglærer, og ta det derfra, for det er de som kan tolke tilbakemeldingene sett i lys av oppgaven som ble gitt :)

Anonymkode: 430b8...9bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk du ikke noe varsel fra veilederen din om at oppgavene måtte forandres/gjøres om før du leverte inn? Jeg trodde de som veileder bachelor-skrivingen hadde god oversikt over hvordan en ligger an, og hva som bør med eller forandres.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Regner med du fikk sensuren tidlig i sommer (begynnelsen av juni?). Da kunne du rettet opp og levert inn ved 2.gangs innlevering som bruker å være til høsten slik at sensuren faller i september en gang.

Når er 2.gangsinnlevering hos deg? Har den vært?

Anonymkode: 3f25a...1aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
1 minutt siden, Regn skrev:

Burde ikke veiledet ledet deg i riktig retning?

En veileder kan veilede, men h*n kan ikke skrive oppgaven for studenten. Det er dessuten opp til studenten om vedkommende tar til seg veiledningen. Hvor god veiledningen blir, avhenger også i stor grad av hvor mye arbeid studenten har gjort i forkant av veiledningene. 

Anonymkode: 5ff6a...7a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

En veileder kan veilede, men h*n kan ikke skrive oppgaven for studenten. Det er dessuten opp til studenten om vedkommende tar til seg veiledningen. Hvor god veiledningen blir, avhenger også i stor grad av hvor mye arbeid studenten har gjort i forkant av veiledningene. 

Anonymkode: 5ff6a...7a3

Det vet jeg, Har selv veiledet. ;) men det er slik at veilederen kan velge å holde oppgaven tilbake, eller fortelle studenten at hun er på feil vei, etc. Å la en student levere når man vet vedkommende kan stryke uten varsel er ikke forsvarlig. Selv om ansvar for egen læring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 minutter siden, Regn skrev:

Det vet jeg, Har selv veiledet. ;) men det er slik at veilederen kan velge å holde oppgaven tilbake, eller fortelle studenten at hun er på feil vei, etc. Å la en student levere når man vet vedkommende kan stryke uten varsel er ikke forsvarlig. Selv om ansvar for egen læring.

Uansett så blir det på siden. HI har levert og hun har strøket. Det hun spør om er: "Hva gjør man når man stryker? Noen som vil fortelle litt som vet noe om dette? Har man noe rett på veileding fra skolen til skrivingen for eksempel?"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Uansett så blir det på siden. HI har levert og hun har strøket. Det hun spør om er: "Hva gjør man når man stryker? Noen som vil fortelle litt som vet noe om dette? Har man noe rett på veileding fra skolen til skrivingen for eksempel?"

Be om begrunnelse, i alle fall! Så kan hun vurdere om hun vil klage. Hva hun har krav på vet jeg ikke noe om , hadde jeg veiledet ville jeg ikke latt henne levere om jeg så stryk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg strøk på bachelor. Hadde gjennom studiet 2 A, 3 B, 3 C og 2 D, og lå stort sett over eller på snittet i klassen. At jeg strøk var egentlig ganske ventet, da jeg endte opp med en problemstilling jeg ikke var interessert i, benyttet tiden dårlig, ikke brukte veiledningen godt nok og var elendig på oppgaveskriving (vi hadde ingen andre individuelle oppgaver på studiet som skulle skrives akademisk). Så jobbet dårlig med den og fikk som fortjent. 

Fikk begrunnelse på karakter og fikk endre på oppgaven og forbedre den, og leverte vel ca 3 mnd etterpå på nytt, i 6. semester. Ble i alle fall ståkarakter. Ble litt lite prioritert da vi hadde praksis og 2 eksamener i samme periode.. angrer litt i ettertid, da det ikke er så stas med E på bachelor på vitnemålet, men den har så langt ikke hatt noen negativ påvirkning på karrieren. 

Anonymkode: 984cb...0f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Regner med du fikk sensuren tidlig i sommer (begynnelsen av juni?). Da kunne du rettet opp og levert inn ved 2.gangs innlevering som bruker å være til høsten slik at sensuren faller i september en gang.

Når er 2.gangsinnlevering hos deg? Har den vært?

Aldri hørt om 2.gangs innlevering, de hadde ikke vi i alle fall, og det var ingenting som het å korrigere oppgaven for å levere den på nytt. 

Ts jeg strøk på bacheloren pga av feil i referanselisten, veileder sa ingenting om det på veiledningen, så da antok jeg at det var gjort riktig. Fikk begrunnelse og klagde på karakteren, og det må du også gjøre hvis fristen ikke er gått ut. Opprettholdes strykkarakteren må du melde deg opp til ny innlevering av bacheloroppgaven, og vil da få tildelt ny veileder. Jeg måtte velge en helt ny problemstilling, korreksjon av den gamle oppgaven ble sett på som plagiat. Så klag, avvent svar, meld deg opp på nytt og snakk med veileder før du gjør masse arbeid på en oppgave du ikke får levere inn en gang til. 

Anonymkode: d6f84...1f2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Aldri hørt om 2.gangs innlevering, de hadde ikke vi i alle fall, og det var ingenting som het å korrigere oppgaven for å levere den på nytt. 

Ts jeg strøk på bacheloren pga av feil i referanselisten, veileder sa ingenting om det på veiledningen, så da antok jeg at det var gjort riktig. Fikk begrunnelse og klagde på karakteren, og det må du også gjøre hvis fristen ikke er gått ut. Opprettholdes strykkarakteren må du melde deg opp til ny innlevering av bacheloroppgaven, og vil da få tildelt ny veileder. Jeg måtte velge en helt ny problemstilling, korreksjon av den gamle oppgaven ble sett på som plagiat. Så klag, avvent svar, meld deg opp på nytt og snakk med veileder før du gjør masse arbeid på en oppgave du ikke får levere inn en gang til. 

Anonymkode: d6f84...1f2

Mulig det er ulik praksis på dette. Jeg studerte på UIT og gikk ut våren 2014. De som strøk på bachelor fikk 2.gangs innlevering til høsten samme år.

TS burde uansett undersøke dette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

https://lovdata.no/lov/2005-04-01-15/§5-3 Her står det om adgang til å klage, og det samme står på så godt som alle institusjoner sine hjemmesider. Jeg har iallefall ikke sett noen som ikke har dette oppført. 
Vi fikk utdelt info om dette allerede første skoledag, samtidig som vi skrev under på at vi godtok skolens regler og retningslinjer. 
Det er mange artikler hvert eneste år om klagerettigheter, både i aviser og i studentmedier. Man har som student selv plikt til å undersøke sine rettigheter. 

Jeg strøk på flere eksamener, og info fra skolen var "du strøk". 
Når det var mulighet for å ta på eksamener, når det var oppmeldingfrist og slikt fant jeg ut med å aktivt ta kontakt med faglærer. 
At administrasjonen ikke kan svare, kommer av at dette er kontormedarbeidere, som ikke har kjennskap til hvordan hver minste lille ting på institusjonen fungerer. For en dypere begrunnelse på karakterer tok jeg aktivt kontakt med faglærer. 

Anonymkode: c0dfc...3e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

TS har jo også skrevet at hun ba om en begrunnelse som ikke ga henne noe særlig og at hun ikke forstod hvorfor hun strøk ut ifra hva som var skrevet. Dette er jo ganske vesentlig. 

Når man stryker på en bachelor ved ordinær sensurering og ved klage tenker jeg at veileder ikke har gjort jobben sin godt når man ikke har varslet. 

Anonymkode: 3d15c...21b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...