Gå til innhold

Hvordan få opp motivasjonen for sykepleiestudiet?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er motivert og skal fokusere 100% på skolen, men alle forteller meg at sykepleien vil bli utrolig tøft og ekstremt mye jobbing. Føler mer og mer at jeg ikke vil få til skolen nå, har problemer med å sove om natten pga dette. Får følelsen av at studiet er nærmest uoverkommelig, spesielt om man har jobb ved siden av? 

Har tidligere gjort det ok i div helsefag, og fattet stor interesse for det, vil det si at det er håp for meg nå? 

Anonymkode: ede23...670

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Som alle andre studieretninger, er sykepleie et fagfelt som krever at du dedikerer deg. Første året er tøft og kan føles uoverkommelig. Men det er folk som klarer å jobbe ganske mye ved siden av for det. Jeg jobbet 3 av 4 helger (fredag ettermiddag, lørdag og søndag) stort sett hele de to første årene. Har hatt venner som jobbet bortimot 100%. Det hadde jeg aldri klart.

Man må gjerne legge inn litt ekstra jobb i forkant av praksis fordi man i praksisperiodene ikke kan jobbe like mye. 

Det kommer til å gå helt fint, ikke mist nattesøvnen. Du kommer inn i studiet gradvis og blir vant til mange oppgaver og praksis. 

Endret av Minitroll
AnonymBruker
Skrevet

Tror ikke du skal legge så mye i det.. mange som elsker å fortelle hvor krevende studiet deres er/var. Tror ikke sykepleie er mer krevende enn andre bachelor. Synes selv studielivet (bachelor) er lekestue, jeg har omsorg for små barn, er singel, pendlet to timer hver vei, jobb ca 30-40% og klarte allikevel å ta ekstra fag på en annen høgskole samtidig. 

Anonymkode: 58b25...8d2

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

I det yrket der går det sport i å sutre og klage mest mulig, så det er vel bare å bli vant til det.

Anonymkode: c6c78...735

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for at dere svarte meg :blomst: Har forresten ikke hørt noe til syting, er mer advarsler :) 

Skrevet
54 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er motivert og skal fokusere 100% på skolen, men alle forteller meg at sykepleien vil bli utrolig tøft og ekstremt mye jobbing. Føler mer og mer at jeg ikke vil få til skolen nå, har problemer med å sove om natten pga dette. Får følelsen av at studiet er nærmest uoverkommelig, spesielt om man har jobb ved siden av? 

Har tidligere gjort det ok i div helsefag, og fattet stor interesse for det, vil det si at det er håp for meg nå? 

Dette er vel ironisk ment? Sykepleien er jo kjent for å være blant de enkleste studiene hva høyere utdanning angår :)

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, JackIost skrev:

Dette er vel ironisk ment? Sykepleien er jo kjent for å være blant de enkleste studiene hva høyere utdanning angår :)

Vil vel tippe den vanskeligere delen av studiet ligger i mye obligatorisk (som f. eks. praksis som skal bestås), ikke nødvendigvis fagene i seg selv. Man skal nok være forsiktig med å beskrive andre studier som enkler før man har prøvd det selv. I tillegg har folk forskjellige egenskaper, så noe som er enkelt for en kan være vanskelig for andre. 

Anonymkode: 31c4c...88c

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror ikke det er noe vits i å bekymre seg så mye. Hvis du har mulighet begynn å lese allerede nå, spesielt på anatomien. Kjøp gjerne abbonement på SykepleiePluss og gjør ditt beste. At et studie er vanskelig og tøft er nok veldig relativt, men så lenge du er innstillt og har interessen så tror jeg dette kommer til å gå veldig fint! :) Starter selv på sykepleie deltid nå ved siden av 100% jobb, har satt i gang med lesingen og brukt videoene i SykepleiePluss en god del allerede, det virker veldig bra!

Anonymkode: 0730b...d0e

Gjest Anonymus Notarius
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vil vel tippe den vanskeligere delen av studiet ligger i mye obligatorisk (som f. eks. praksis som skal bestås), ikke nødvendigvis fagene i seg selv. Man skal nok være forsiktig med å beskrive andre studier som enkler før man har prøvd det selv. I tillegg har folk forskjellige egenskaper, så noe som er enkelt for en kan være vanskelig for andre. 

Anonymkode: 31c4c...88c

Jeg skulle til å skrive det samme.

På sykepleie er det mye obligatorisk arbeid, slik at man må regne med at studiet tar mye tid. Men for en normalt utrustet person vil ikke fagene være spesielt vanskelige.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes du bør ta slike uttalelser med en klype salt. Det er veldig mange som liker å ytre hvor vanskelig og krevende det de studerer er, men dette er altså ikke et fasitsvar. Jeg må ærlig talt innrømme at jeg himler litt med øynene når sykepleierstudenter sier at det teoretiske på studiet er SÅ vanskelig og krevende. Da tenker jeg at det mest har med disse enkeltindividene å gjøre som ikke er så sterke teoretisk. 

Anonymkode: 98e76...831

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det går heeelt fint, slapp av :) pensum kan se vanskelig ut men eksamenene går ikke dypt i alt heller, bare de viktigste tema. Det er en del obligatorisk men det går og helt greit, og mye av det er i grupper så du kan samarbeide med andre og dere hjelper hverandre. Ikke stress og prøv å lese alt, jobb heller med eksamensoppgaver og hør på hvilke tema foreleser trekker frem som viktige. 

Anonymkode: 17c42...3bb

AnonymBruker
Skrevet

Anatomien forresten så er det er veldig bra pensum beskrivelse, print det ut som et hefte som beskriver alt man skal kunne for nasjonal eksamen, bare pugg etter den og kryss ut hver ting du har lært, så får du en god karakter! 

AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Anatomien forresten så er det er veldig bra pensum beskrivelse, print det ut som et hefte som beskriver alt man skal kunne for nasjonal eksamen, bare pugg etter den og kryss ut hver ting du har lært, så får du en god karakter! 

Dette var en lur idé! :) Jeg starter også på sykepleien nå i høst, og har gått igjennom cellens oppbygging på Sykepleiepluss.no, og har så vidt begynt på nervesystemet.

Anonymkode: 4d216...c6f

AnonymBruker
Skrevet
53 minutter siden, JackIost skrev:

Kanskje det kan være psykisk krevende på et helt annet nivå? Teoretisk er det ikke vanskelig sammenlignet med en del andre studier, men kan likevel være vanskelig alt etter forutsetningene man har. Man kan si at fordypning i kjemi, matte og fysikk uansett vil være mye mer krevende, men kanskje det også kan være krevende å møte og følge mennesker i sorg, smerter og sykdom? Det er nok ikke for alle hjerner å jobbe med tall, men det er nok heller ikke for alle å gi omsorg til et døende menneske?  

Anonymkode: 499b4...2d3

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for gode tips og tanker, dette hjalp :) 

AnonymBruker
Skrevet

Grunnen til at så mange sykepleiestudenter syter er fordi de ikke er faglig sterke i utgangspunktet. Mange har heller aldri hatt en jobb, så derfor opplever de praksisen som tøff.

Sannheten er at sykepleiestudiet er svært enkelt. Jeg er selv sykepleier :)

Anonymkode: c5a31...1c1

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det kommer jo helt an på hvor lett du lærer og hvor interessert du er. Det blir fullstendig feil både å si at det er vanskelig og å si at det er enkelt. For noen er det ufattelig krevende, for andre er det plankekjøring. 

Sykepleie er ikke hverken enklere eller vanskeligere enn bachelor. Jeg leste meg til det meste selv, jobbet 50 % og restaurerte hus mens jeg studerte, og jeg fikk toppkarakterer. Andre i klassen min strøk og strøk og strøk selv om de leste fire ganger så mye som meg. Folk er forskjellige! Eneste på sykepleien som er krevende er hektiske praksisperioder hvor alt er obligatorisk, og man må levere oppgaver og lese ved siden av fulltidsjobb. Jobber man ved siden av blir det ekstra hektisk. Men selve skolen er ikke spesielt vanskelig - men heller ikke spesielt enkelt. Det er helt midt på treet som en vanlig bachelor. Noen synes det er vanskelig, andre synes det er superlett. 

Anonymkode: 7fc4d...289

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, JackIost skrev:

Nei det er det ikke, og det er veldig høyt snitt i forhold til masse annet. Gikk selv jus før, det vare en LEK i forhold til sykepleie. 

Anonymkode: 678fd...322

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Grunnen til at så mange sykepleiestudenter syter er fordi de ikke er faglig sterke i utgangspunktet. Mange har heller aldri hatt en jobb, så derfor opplever de praksisen som tøff.

Sannheten er at sykepleiestudiet er svært enkelt. Jeg er selv sykepleier :)

Og der har vi det. Det er min opplevelse med sykelpeierstudiet også. Da jeg gikk første året, ble jeg overrasket av hvor enkelt eksamen var...det er mye pensum, som i de fleste BA, men eksamensspørsmålene var så overfladiske at jeg nesten måtte le. 

Anonymkode: 69497...1e9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei det er det ikke, og det er veldig høyt snitt i forhold til masse annet. Gikk selv jus før, det vare en LEK i forhold til sykepleie. 

Anonymkode: 678fd...322

Dette tror jeg ikke på i det hele tatt. Jussen er ikke en lek kontra sykepleien. Jeg tok første avdeling juss før jeg ble sykepleier, så noe sammenligningsgrunnlag har jeg.

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...