Gå til innhold

Kjøp og salg av brukte pensumbøker: Hvorfor er det alltid JEG som må dra land og strand for å hente/levere?!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er student, og er nettopp ferdig med bacheloren min. Har flyttet til Oslo og skal begynne på masteren min nå. Driver derfor med både salg og kjøp av brukte pensumbøker. Benytter meg av Finn, siden jeg ikke har fått noe respons på Facebook. 

Har til nå både solgt og kjøpt en del bøker, og det slår meg at hver eneste gang, er det JEG som må reise til gokk der vedkommende bor for å selge eller kjøpe. Fordi personen "ikke har mulighet" til å møte meg i sentrum. Å sende i posten er forståelig nok sjeldent et alternativ, verken når andre kjøper av meg eller jeg er kjøper selv, dersom en skal ha noe vinning av å kjøpe bruktbøker. Men hvorfor i alle dager er det sånn at folk hver eneste gang ikke har mulighet til å møte meg på halvveien, i sentrum? Dette har til nå sikkert tatt meg 3 timer til sammen. Tid jeg har behov for å bruke på andre ting. 

Dette har jeg kun opplevd her i Oslo.

Noen som har en forklaring? 

Anonymkode: 51d8e...7c8

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

De utnytter deg. Prøv å si at "det kan ikke jeg heller", og se om de greier å ordne noe da. Om du er selger, selvsagt. 

Anonymkode: 85a05...f24

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De utnytter deg. Prøv å si at "det kan ikke jeg heller", og se om de greier å ordne noe da. Om du er selger, selvsagt. 

Anonymkode: 85a05...f24

Dersom jeg er kjøper, er det i prinsippet forventet at jeg skal reise 50 min med kollektivtrafikk? Eller bør man kunne møtes på halvveien? Jeg trodde at et boksalg var til vinning for både kjøper og selger..

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dersom jeg er kjøper, er det i prinsippet forventet at jeg skal reise 50 min med kollektivtrafikk? Eller bør man kunne møtes på halvveien? Jeg trodde at et boksalg var til vinning for både kjøper og selger..

Kjøper henter.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

I prinsippet er det vel kjøper som bør komme til selger, men tenker at man som selger også kan være litt fleksibel, men innenfor rimelighetens grenser. Jeg har f.eks. møtt kjøper i byen siden jeg uansett skulle til byen. Men det er jo ikke verre enn å skrive i utlysningsteksten at kjøper selv må hente det som kjøpes.

Anonymkode: 88ff2...487

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

I prinsippet er det vel kjøper som bør komme til selger, men tenker at man som selger også kan være litt fleksibel, men innenfor rimelighetens grenser. Jeg har f.eks. møtt kjøper i byen siden jeg uansett skulle til byen. Men det er jo ikke verre enn å skrive i utlysningsteksten at kjøper selv må hente det som kjøpes.

Anonymkode: 88ff2...487

Jeg tenkte også at de fleste er jo innom sentrum en eller annen gang, og at vedkommende da kan møte meg der. 

Den jeg skulle avtale med nå har ikke skrevet noe sted at det er kjøper som må hente. Skjønner at det kanskje ligger et slags prinsipp i det likevel, men om man uansett skal innom sentrum som sagt... 50 min én vei er jo nesten 2 timer bare for å hente ei bok! 

Skrevet

Nå har jeg nesten bare kjøpt brukte bøker, sjelden solgt (er glad i bøkene mine), men jeg er vant til at man møtes på et passende sted. I de fleste tilfeller har dette vært Blindern, fordi begge har studert der, men da jeg kjøpte førsteårspensum møttes vi i sentrum. Den eneste gangen jeg selv solgte bøker, så kom personen og hentet hos meg, men da bodde jeg ganske sentralt. Tror du må ha hatt fryktelig uflaks hvis dette er noe du opplever jevnlig.

Men... Kan du ikke bare si nei, og heller selge til noen andre? Eller skrive i annonsen at kjøper enten må hente hos deg eller møtes i sentrum?

Skrevet

Min erfaring er at man møtes på midten. Både når jeg har kjøpt og solgt har vi møttes i sentrum eller annet eget sted, litt ut ifra hvor folk bor. Det som har vært enklest for begge parter. Det er jo tross alt en vinn/vinn situasjon for begge parter. Den ene blir kvitt bøker den ikke trenger og får tilbake litt av pengene han brukte på bøker og den andre får billigere pensumbøker.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Takk for innspill! Kom gjerne med flere. 

Gjest boblebrist
Skrevet

Jeg bor i Trondheim, og pleier å møte folk i sentrum, eller på campus om det passer seg slik. Hvis folk blir kravstore eller vanskelige avbryter jeg handelen. Jeg går gjerne glipp av 200,- for å understreke et poeng. 

Gjest ISeeYouCreep
Skrevet (endret)

w

Endret av Nasse Nøff ❤
Skrevet

Kjøper henter, evt kjøper betaler for å få bøkene sendt hjem

Gjest Coolaid
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er student, og er nettopp ferdig med bacheloren min. Har flyttet til Oslo og skal begynne på masteren min nå. Driver derfor med både salg og kjøp av brukte pensumbøker. Benytter meg av Finn, siden jeg ikke har fått noe respons på Facebook. 

Har til nå både solgt og kjøpt en del bøker, og det slår meg at hver eneste gang, er det JEG som må reise til gokk der vedkommende bor for å selge eller kjøpe. Fordi personen "ikke har mulighet" til å møte meg i sentrum. Å sende i posten er forståelig nok sjeldent et alternativ, verken når andre kjøper av meg eller jeg er kjøper selv, dersom en skal ha noe vinning av å kjøpe bruktbøker. Men hvorfor i alle dager er det sånn at folk hver eneste gang ikke har mulighet til å møte meg på halvveien, i sentrum? Dette har til nå sikkert tatt meg 3 timer til sammen. Tid jeg har behov for å bruke på andre ting. 

Dette har jeg kun opplevd her i Oslo.

Noen som har en forklaring? 

De gjør dette fordi de kan. 

Når du selger bøker eller andre ting: Skriv i annonsen " Kjøper betaler proto eller henter selv. Kan eventuelt møtes i sentrum"... osv. 

Har både kjøpt og solgt en del på Finn.no. Det er en selvfølge at kjøper henter - sånn har det vært i 100% av tilfellene. Skal man ut å kjøpe melk eller en hårfarge så stikker man til den butikken som har det, eventuelt kjøper på nett. Ts, ikke gå med på noe annet dersom det ikke også passer for deg. 

• 3 uker senere...
Skrevet

TS her.

Nå satte jeg nettopp ned foten for ei som skulle kjøpe en bok av meg, som nærmest forventet at jeg skulle komme til HENNES studiested for å selge henne boka. Og hun syntes det ble for langt å reise 20 min med kollektivtransport én vei til sentrum, når det er HUN som bor langt unna. Hadde skjønt det hvis vi bodde like langt unna sentrum men det blir jo helt feil at JEG må reise langt når det ikke er jeg som har lang reisevei. 

Skrevet

Et sentralt møtested eller felles studiested er det som har vært vanlig for meg. Ikke søren om jeg setter meg på en buss eller bruker mye tid av dagen til å levere en bok. Da selger jeg den heller til noen andre. 

Dersom du skriver at det ikke passer og at du da heller kommer til å være åpen for andre interesserte vil du nok se en endring hos mange av dem. Plutselig kan de komme til sentrum likevel. 

Anonymkode: 02d2d...26c

Skrevet

Kjøper henter hos selger, eller så avtaler man normalt at man møtes på studiestedet. Dette er normalt i 95% av tilfellene. Som selger har jeg ALDRI opplevd at en kjøper har forlanget at jeg skal levere boken på døren.

Forøvrig bør du ta en titt på ibok.no, mye bedre og mer oversiktlig enn finn på pensumbøker.

Anonymkode: 36ef9...7f4

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes det enkleste (og tryggeste) er å møtes utenfor f.eks. Nasjonaltheateret eller et annet offentlig sted. Leste en gang en annonse hvor det var listet opp datoer og klokkeslett som passet for selger à la "kan hentes på Majorstua t-banestasjon torsdag klokken 17 eller utenfor Storo senter fredag klokken 19". Synes det var lurt for da sparer man tid på å sende meldinger frem og tilbake for å avtale tid og sted.  

Anonymkode: ab41f...c7e

• Liker 1
Skrevet

Jeg har kjøpt en del brukte bøker den siste uka, og solgt en del fra tidligere semester.

De fleste som skal kjøpe har fått adressen, og kommet hit for å hente. Da ber jeg de sende melding 10-15 min før de er her så jeg kan legge til bøkene og komme ut med de. En studerer på samme sted, så da vippset han penger med en gang og vi avtalte at jeg skulle ta med boken uka etter til samme sted så vi kunne møtes i kantina (første mann til mølla, men siden det var samme studiested og han betalte med en gang var det helt greit for meg).

Jeg kan også sende om kjøper betaler porto, da tar jeg 100 kr for det og vippser tilbake om det blir billigere. Blir det litt dyrere er det mitt tap, som er helt ok da de fleste bøkene koster 300-500 kr brukt.

Har blitt spurt om å møtes i sentrum for å hente bøker jeg vil kjøpe, men jeg er aldri i sentrum, hverken bor, handler eller studerer der. Så da har vi funnet andre løsninger, jeg kjører og henter på kveldstid der de bor, får de sendt med posten eller så finner vi et sted hvor vi begge skal være på ca samme tidspunkt. Har aldri opplevd det som noe problem at vi sender litt meldinger fram og tilbake om hva som passer best for oss begge.

Tror du bare må gi bedre uttrykk for hvordan du vil ha det, f.eks "Bor I Oslo så bøkene kan hentes på Bygdøy, sendes med posten om kjøper betaler frakt eller hentes på x studiested om vi avtaler tid på forhånd".

Anonymkode: f2544...c0f

Skrevet
29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har kjøpt en del brukte bøker den siste uka, og solgt en del fra tidligere semester.

De fleste som skal kjøpe har fått adressen, og kommet hit for å hente. Da ber jeg de sende melding 10-15 min før de er her så jeg kan legge til bøkene og komme ut med de. En studerer på samme sted, så da vippset han penger med en gang og vi avtalte at jeg skulle ta med boken uka etter til samme sted så vi kunne møtes i kantina (første mann til mølla, men siden det var samme studiested og han betalte med en gang var det helt greit for meg).

Jeg kan også sende om kjøper betaler porto, da tar jeg 100 kr for det og vippser tilbake om det blir billigere. Blir det litt dyrere er det mitt tap, som er helt ok da de fleste bøkene koster 300-500 kr brukt.

Har blitt spurt om å møtes i sentrum for å hente bøker jeg vil kjøpe, men jeg er aldri i sentrum, hverken bor, handler eller studerer der. Så da har vi funnet andre løsninger, jeg kjører og henter på kveldstid der de bor, får de sendt med posten eller så finner vi et sted hvor vi begge skal være på ca samme tidspunkt. Har aldri opplevd det som noe problem at vi sender litt meldinger fram og tilbake om hva som passer best for oss begge.

Tror du bare må gi bedre uttrykk for hvordan du vil ha det, f.eks "Bor I Oslo så bøkene kan hentes på Bygdøy, sendes med posten om kjøper betaler frakt eller hentes på x studiested om vi avtaler tid på forhånd".

Anonymkode: f2544...c0f

Tror du har rett i dette. Jeg har for lett for å føye meg med det samme fordi jeg blir lettet over at jeg "endelig" får kjøpt eller solgt ei bok. Og så finner jeg ut etterpå at det kreves ulogisk mye mer fra meg enn den andre part. Har nå rotet frem og tilbake med ei som skulle kjøpe ei bok av meg, fordi jeg var for "snill" først og sa at jeg kunne møte henne langt unna her jeg bor osv. når det egentlig ikke passer for meg. Men bryr meg ikke så hardt, det er verst for henne som først ville at jeg skulle reise til hennes studiested som jeg selv aldri er innom (lol). 

- TS 

Skrevet

Den som har valgt å bosette seg mest utilgjengelig må påregne å være mest fleksibel, men man prøver å finne en løsning som gavner begge. Kjøper har størst ansvar for å forflytte seg, siden det er de som ønsker tingen til den gitte prisen. Som selger kan du alltid si at "nei, det blir for mye bry". Sett krav, si "jeg er på x sted til y tid" og la kjøper finne ut hva som passer best. Selv bor jeg i utkanten av Oslo, på et sted som er lite tilgjengelig kollektivt, men jeg jobber sentralt, så da pleier førstevalget å være at jeg tar det med på jobb, med mindre de bor i samme retning som meg og har bil. 

Anonymkode: 7f275...edc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...