Gå til innhold

Har dere aktivitetsarmbånd?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Ser at slike aktivitetsarmbånd (eller klokke, vet ikke om det er noen forskjell?) er veldig i vinden for tiden. Har dere en? Isåfall hvilken, og er dere fornøyd?

Vurderer å kjøpe en, da det virker motiverende å ha full oversikt over aktivitetsnivå, søvn og kalorier. Jeg skal ned i vekt, og sliter med at hvis jeg først skeier ut en gang skeier jeg ut mye, i tillegg til at jeg ikke tror jeg er aktiv nok. Er det slik at klokken viser nøyaktig hvor mye kalorier du forbrenner hver dag, slik at du kan passe på kostholdet etter det? Eller får man kun opp antall kalorier forbrent ved trening?

Anonymkode: c051c...cde

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, jeg har fitbit.

Den viser totalt forbrent i løpet av dagen avhengig av aktivitetsnivå.

Skrevet

Jeg har en fitbit blaze og er strålende fornøyd med den. Og jeg bruker den slik du tenker! For å se aktivitet, hvor mye jeg spiser i forhold til kalorier brent, hvor jeg har gått turer (er GPS om jeg kobler den opp mot mobilen) og hvor mye og hvordan jeg sover.

Skrevet

Jeg har Fitbit Charge 2, og er veldig fornøyd med den. Den viser totalt forbrente kalorier i løpet av dagen. Jeg har brukt den i kombinasjon med Lifesum, hvor den syncer forbrente kalorier dit hvor jeg fører inn hva jeg spiser. Kaloriforbrenning på aktivitetsklokker er ofte ikke 100% nøyaktig, men jeg har i hvert fall oppnådd de målene jeg har ønsker ved å bruke den på den måten :) 

Skrevet

Jeg har en sånn charge hr. Den kalorimengden fitbit sier du forbrenner er som oftest 200-400kcal for høy, bare så alle her får det med seg og ikke føler seg lurt 😊

Bruker den stort sett til stoppeklokke på kjøkkenet og som skritteller. Samt at jeg synes det er interessant å se hva pulsen min ligger på i løpet av dagen.

Skrevet

Jeg har Polar Loop 2 og er fornøyd med den. Den ser dessuten mer ut som et armbånd.

Den viser klokka, skritt pr dag, antall kalorier pr dag og viser hvor en ligger an i forhold til hvor mye aktivitet en hele tiden har gjort den dagen. (Den stilles inn på hvor aktiv en vil være)

Den kan kobles opp mot dataen/mobilen hvor du kan se mer bla søvn

AnonymBruker
Skrevet

Vær obs på at det kaloritallet klokken/armbåndet viser, er vilt misvisende. Du må ikke finne på å bruke dette som en fasit, og innta kalorier basert på dette (yey, jeg har brukt 3000 kcal i dag, da kan jeg unne meg en bolle. NEI). Det er vist gang på gang at de viser horribelt og latterlig feil. 

Anonymkode: f0476...46e

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg har en veldig billig en - Mi Band (kostet 20 euro). Trenger bare for å sjekke heart rate, siden jeg har el-sykkel og da er det vanskelig å beregne kcal når man bruker batteri. Også fungerer den veldig fint som alarmklokke, den bare vibrerer så vekker ikke hele huset når jeg må sto kl. 5.30 :)

Ellers så bruker jeg en annen app, hvor registrere jeg hva jeg spiser og hva jeg brenner.

Endret av evelynn
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, evelynn skrev:

Jeg har en veldig billig en - Mi Band (kostet 20 euro). Trenger bare for å sjekke heart rate, siden jeg har el-sykkel og da er det vanskelig å beregne kcal når man bruker batteri. Også fungerer den veldig fint som alarmklokke, den bare vibrerer så vekker ikke hele huset når jeg må sto kl. 5.30 :)

Ellers så bruker jeg en annen app, hvor registrere jeg hva jeg spiser og hva jeg brenner.

Hvor har du kjøpt Mi Band?

Anonymkode: 003f6...06b

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har fitbit charge 2 og er kjempefornøyd! Jeg er et skikkelig konkurransemenneske og prøver derfor å klare flere skritt/trapper/kalorier osv hver dag. Har blitt mye mer aktiv etter jeg fikk klokken og får en god oversikt over hvor mange kalorier som går inn og ut :)  Absolutt å anbefale 

Anonymkode: da420...55d

Skrevet

Ja, har Fitbit Blaze og er veldig fornøyd!

Skrevet

Jeg har brukt aktivitetsarmbånd siden begynnelsen av 2014.

Akkurat nå har jeg Fitbit Charge 2, en klokke jeg er veldig fornøyd med. :)
Min erfaring er at aktivitetsarmbånd ikke gir fasitsvar, men de gir en indikasjon på aktivitetsnivå, forbrente kalorier, søvn og søvnkvalitet, og det er verdifullt for meg, som har en lei tendens til å bli raskt overbelastet i hverdagen. 

Hvis jeg skal finne noe negativt, må det være at et aktivitetsarmbånd er et nyttig hjelpemiddel i hverdagen, men den er ikke en sportsklokke.  For min del er den totalt unyttig for å logge trening.
Mitt aktivitetsarmbånd er veldig unøyaktig på puls når jeg trener.  Pulsmålingen fyker opp i makspuls etter 2 minutter, og der bir den i opptil 6-7 minutter, før den faller til korrekt nivå igjen.
Derfor bruker jeg en pulsklokke når jeg trener, for å få en mer riktig vurdering av treningsbelastning.

Jeg ser at noen sier at estimert kaloriforbrenning er sterkt misvisende, men den er ikke så ille for meg.
En Inbody-test viste at jeg har en estimert forbrenning på 1793 kcal pr dag (hvileforbrenning 1164), mens Fitbit estimerer en gjennomsnittlig forbrenning på 1736 kcal pr dag. 
Det er temmelig likt, men det viktigste er at jeg holder vekten ved å spise ca 1700-1800 kcal pr dag, og at begge hjelpemidlene har vist seg å beregne kaloriforbruk ganske korrekt for min del.

Anonymkode: e444c...0f7

• Liker 1
Skrevet

Ja, har fitbit charge 2. Kjøpte for et par uker siden, og elsker den! Ville ha skritteller, hjerterytme, stoppeklokke og distanse(for løping etc). 
Kjempeenkel i bruk, jeg har blitt mye mer aktiv med 10.000 skritt hver dag (og klar over hvor mye stillesittende jeg har vært!!), bruker stoppeklokke på trening osv. Kaloriforbrenningen tar jeg med en stor klype salt, da jeg spiser hva jeg vil (proteinrikt og 80% sunt, 20% hva jeg vil) og teller ikke kcal. Trener styrke 4x i uka. 

Anonymkode: 13bf2...e8d

Skrevet
På 9.8.2017 den 12.03, Kragebein skrev:

Jeg har Fitbit Charge 2, og er veldig fornøyd med den. Den viser totalt forbrente kalorier i løpet av dagen. Jeg har brukt den i kombinasjon med Lifesum, hvor den syncer forbrente kalorier dit hvor jeg fører inn hva jeg spiser. Kaloriforbrenning på aktivitetsklokker er ofte ikke 100% nøyaktig, men jeg har i hvert fall oppnådd de målene jeg har ønsker ved å bruke den på den måten :) 

Jeg har fitbit blaze og bruker lifesum, men jeg har ikke sett at de kan synces sammen - hvordan gjør du det? Må man ha lifesum premium kanskje? :)

Skrevet
25 minutter siden, Nicky B skrev:

Jeg har fitbit blaze og bruker lifesum, men jeg har ikke sett at de kan synces sammen - hvordan gjør du det? Må man ha lifesum premium kanskje? :)

Mener det skal være mulig uten premium, men er ikke 100% sikker da jeg hadde premium mens jeg brukte den. Gå på me - settings, og scroll til "automatic tracking", så skal Fitbit være en av appene du kan synce med. Merk at du kun kan synce info fra Fitbit til Lifesum, ikke andre veien :)

Skrevet

Har Polar M400 og er kjempefornøyd. Hadde Polar loop tidligere, men den kan ikke måle seg med M400. Ser at det skrives at man for all del ikke må tro på antall forbrente kcal på noen måte med slike målere, men for min del så stemmer det veldig godt. Den måler nøyaktig like mye som f.eks elipsemaskinen viser, så for meg så fungerer dette optimalt.Totalt forbrente kalorier i løpet av et døgn stemmer også godt med det som forventes ut fra min alder, kjønn og vekt selv de dagene jeg er lite aktiv. 

Dersom du vurderer å kjøpe en aktivitetsmåler så bør du sette egenskaper opp mot pris. De færreste av oss trenger målere på elitenivå, men en aktivitetsmåler som er grovt unøyaktig er man jo heller ikke tjent med dersom man virkelig skal ha nytte av en.

Skrevet
På 11.8.2017 den 17.48, Kragebein skrev:

Mener det skal være mulig uten premium, men er ikke 100% sikker da jeg hadde premium mens jeg brukte den. Gå på me - settings, og scroll til "automatic tracking", så skal Fitbit være en av appene du kan synce med. Merk at du kun kan synce info fra Fitbit til Lifesum, ikke andre veien :)

Tusen takk :D Fant det men Fitbitoppkobling var listet som en premium funksjon.. Får se om jeg har mye til overs en måned - jeg vet ikke helt om jeg trenger premium funksjonen ;-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...