linsejesus Skrevet 9. august 2017 #61 Del Skrevet 9. august 2017 Og her er grunnen til at de samme folka ikke rører en finger når et annet rovdyr vi har, skytes: 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. august 2017 #62 Del Skrevet 9. august 2017 Synes logikken til enkelte bønder er ganske morsom. Tenk at man lar dyr beite på ulvens område og deretter blir sur dersom ulven forsyner seg Er som å bli sint over å bli stukket dersom man stikker hånden inn i et vepsebol Anonymkode: a4548...1d2 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Christy89 Skrevet 9. august 2017 #63 Del Skrevet 9. august 2017 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Elsker ulven! Er det noen som utsletter dyreliv og menneskeliv så er det jo mennesket, ikke ulven. Vi bygger oss inn i naturen og ødelegger flora og fauna så dyr dør og det blir mindre mat til de andre dyra. Om noen hadde brutt seg inn hos deg og begynt å lage kake hadde du vel fått lyst til å smake du også. Anonymkode: c5a46...029 Enig Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. august 2017 #64 Del Skrevet 9. august 2017 Hvis jeg ikke låser døren hjemme, får jeg ingen forsikringsutbetaling hvis noen stjeler alt jeg eier. Slipper man derimot bufe ut i utmarken uten å passe på dem, skal man ha ful erstatning dersom rovvilt forsyner seg. Hvem faen får sånne forsikringsordninger??? Uten forsikringspremie, og med offentlig utbetaling...... Anonymkode: 63726...b79 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. august 2017 #65 Del Skrevet 9. august 2017 Faen, kosten ute er borte. Sikkert ulven det og. Anonymkode: 29a14...8d4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Villmark Skrevet 9. august 2017 Forfatter #66 Del Skrevet 9. august 2017 Dritten ble sett nå i kveld av nabogården, gikk rett igjennom eiendommen mellom huset og låven. Ingen kan si disse dyrene er redde! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. august 2017 #67 Del Skrevet 9. august 2017 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Her er grunnen til at folk vil ha ulv i norsk natur: Anonymkode: 1c0d5...b46 Hvordan kan dette være grunnen? Ulven er jo utelukkende pen på poster, om man legger godviljen til. At dyret er lite pent har igrunn liten relevans. Det er faktisk det som betyr minst. Anonymkode: 093b7...26c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. august 2017 #68 Del Skrevet 9. august 2017 11 timer siden, hocane skrev: Når bønder lar sauene sine gå fritt må de ta konsekvensene for det. En ulv vil gjøre det den kan for å overleve. Dersom alternativet er å jakte et raskt rådyr og en ubrukelig sau vil den gå for sauen. Jeg mener dårlgie sikkerhetstiltak hos bøndene har skylden her, ikke ulven. Du bør lese deg opp på norsk flora og fauna. Forsvinner norske beitedyr fra fjellet taper vi flerfoldige arter. Bøndene ber bare om om å kvitte seg med en art. I Norge har vi aldri gjetet dyrene våre. Vi har drevet med melkeproduksjon og kalt inn til kvelden, men aldri voktet. Ulven bryter med vårt naturlige levesett flerfoldige hundreår tilbake. Den hører ikke til her. Anonymkode: 093b7...26c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hocane Skrevet 9. august 2017 #69 Del Skrevet 9. august 2017 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du bør lese deg opp på norsk flora og fauna. Forsvinner norske beitedyr fra fjellet taper vi flerfoldige arter. Bøndene ber bare om om å kvitte seg med en art. I Norge har vi aldri gjetet dyrene våre. Vi har drevet med melkeproduksjon og kalt inn til kvelden, men aldri voktet. Ulven bryter med vårt naturlige levesett flerfoldige hundreår tilbake. Den hører ikke til her. Anonymkode: 093b7...26c Du hører ikke til her. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mari Y Skrevet 9. august 2017 #70 Del Skrevet 9. august 2017 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Her er grunnen til at folk vil ha ulv i norsk natur: Anonymkode: 1c0d5...b46 Nydelige dyr. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mari Y Skrevet 9. august 2017 #71 Del Skrevet 9. august 2017 33 minutter siden, Villmark skrev: Dritten ble sett nå i kveld av nabogården, gikk rett igjennom eiendommen mellom huset og låven. Ingen kan si disse dyrene er redde! Jo. Fordi du har sett én ulv nær offentlig bebyggelse, betyr ikke det at dette er en generell regel. Også interessant at du kaller dyr for søppel. Rovdyr er rovdyr, ikke monstere, men dyr som lever ut ifra sine naturlige instinkter. Vi hadde gjort akkurat det samme om vi hadde måttet overleve i naturen. Det er ikke noe her som gjør de til monstre, det er et naturlig instinkt å jakte både hos rovdyr og mennesker. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mari Y Skrevet 9. august 2017 #72 Del Skrevet 9. august 2017 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Synes logikken til enkelte bønder er ganske morsom. Tenk at man lar dyr beite på ulvens område og deretter blir sur dersom ulven forsyner seg Er som å bli sint over å bli stukket dersom man stikker hånden inn i et vepsebol Anonymkode: a4548...1d2 Driver man med dyr burde man i alle fall ha lært såpass at til og med de snilleste tamdyrene er territorielle. Isåfall er det ekstremt dårlig logikk å drive med dyr, og samtidig ikke skulle vite dette. Man vet vel egentlig dette om man har vært nok i kontakt med husdyr. Man ser det jo i tillegg også. Flokkdyr holder seg til sin egen flokk. Mao er det egentlig ganske logisk. Dessuten har jeg en viss anelse om at folk fra bygdene og bønder blir gjerne brukt som et argument. Jeg vet at det finnes sauebønder og folk fra bygda som er like mye for å ha ulv i norsk natur. Dessuten er det ikke SÅ stor forskjell. Oslo har mange marka- områder, og det er ikke langt fra Oslo til landsbygdene. Har da sett grevling i mitt eget nærområde, f eks, har også møtt på elg helt alene. Fjellrev inkludert. Som regel er nok disse mer redde for oss enn motsatt. Var i alle fall mitt inntrykk at de var ganske sky. På en annen side har jeg blitt jaget av en sau, bitt av hunder og kastet av hester. Skal jeg da si at en hest er et monster fordi jeg ble slengt av hesten? Såklart ikke. En hest tenker ikke lenger enn at den er redd eller sint. Og en ulv tenker mest sannsynlig ikke lenger enn det som ligger i deres sosiale instinkter. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mari Y Skrevet 9. august 2017 #73 Del Skrevet 9. august 2017 51 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du bør lese deg opp på norsk flora og fauna. Forsvinner norske beitedyr fra fjellet taper vi flerfoldige arter. Bøndene ber bare om om å kvitte seg med en art. I Norge har vi aldri gjetet dyrene våre. Vi har drevet med melkeproduksjon og kalt inn til kvelden, men aldri voktet. Ulven bryter med vårt naturlige levesett flerfoldige hundreår tilbake. Den hører ikke til her. Anonymkode: 093b7...26c Tviler på at de kommer til å forsvinne 'bare' pga et par ulv. Dessuten er det ikke bare ulv som jager sauer. Hunder kan også gå løs på sau. Var en sak om dette for ikke lenge siden. I tillegg misstenker jeg at en del sauer også dør i trafikken, men det er vel ikke like populært om som ulveangrep. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mari Y Skrevet 9. august 2017 #74 Del Skrevet 9. august 2017 4 timer siden, linsejesus skrev: Og her er grunnen til at de samme folka ikke rører en finger når et annet rovdyr vi har, skytes: Alt i alt synes jeg for mange mennesker behandler dyr som bruk/kast. Rovdyr ser ut til å være utrydningstruet på verdensbasis. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
linsejesus Skrevet 10. august 2017 #75 Del Skrevet 10. august 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvordan kan dette være grunnen? Ulven er jo utelukkende pen på poster, om man legger godviljen til. At dyret er lite pent har igrunn liten relevans. Det er faktisk det som betyr minst. Anonymkode: 093b7...26c Jo, det er i praksis det eneste som betyr noe for hylekoret som skal ha mest mulig ulv. Det er av samme grunn som at mange engasjerer seg for den søte pandaen, men gir blaffen i utrydningstruet gribb. Skyter en bonde en jerv, er det ingen som bryr seg. Det er jo ikke et problem i seg selv, men folk later som om det handler om artsmangfold og bla bla bla. My ass. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
linsejesus Skrevet 10. august 2017 #76 Del Skrevet 10. august 2017 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Synes logikken til enkelte bønder er ganske morsom. Tenk at man lar dyr beite på ulvens område og deretter blir sur dersom ulven forsyner seg Er som å bli sint over å bli stukket dersom man stikker hånden inn i et vepsebol Anonymkode: a4548...1d2 Det er ikke bøndene som blir sure over å miste en sau, det er ulveromantikerne som blir sure for at noen skyter det pene dyret. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. august 2017 #77 Del Skrevet 10. august 2017 1 time siden, hocane skrev: Du hører ikke til her. Fordi jeg ser det store bildet, og ikke bare den vakre ulven på t-skjortene til folk? Føre-var-prinsippet betyr alt i slike diskusjoner, og summert opp tjener naturen mest på at vi dropper ulv og prioriterer sau i utmark. Anonymkode: 093b7...26c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. august 2017 #78 Del Skrevet 10. august 2017 1 time siden, hocane skrev: Du hører ikke til her. Dette må forresten være det dummeste tilsvaret jeg noen gang har fått i denne diskusjonen. Når du er så lite reflektert bør du igrunn holde munn. KG har egentlig vist seg å være svært lite opplyst på naturforvaltning. Anonymkode: 093b7...26c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
RoH Skrevet 10. august 2017 #79 Del Skrevet 10. august 2017 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg vil ha de ut av Norge. Evt gjerde inn Oslo kommune og slippe de løs der. Anonymkode: 093b7...26c Vi har allerede en ulvestamme i Oslo. Denne danner grunnlaget for problemene bønnene har med ulv på blant annet Hadeland i år. Om du tror oslonære områder har lite husdyr og landbruk er du totalt på jordet og sneversynt så det holder. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
RoH Skrevet 10. august 2017 #80 Del Skrevet 10. august 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Du bør lese deg opp på norsk flora og fauna. Forsvinner norske beitedyr fra fjellet taper vi flerfoldige arter. Bøndene ber bare om om å kvitte seg med en art. I Norge har vi aldri gjetet dyrene våre. Vi har drevet med melkeproduksjon og kalt inn til kvelden, men aldri voktet. Ulven bryter med vårt naturlige levesett flerfoldige hundreår tilbake. Den hører ikke til her. Anonymkode: 093b7...26c Det har du ikke grunnlag for å mene. Omfanget de to mill. beitedyr har for den totale floraen er marginal. Det er helt andre faktorer som spiller inn. Lokalt rundt gamle setervoller, i kulturlandskapet, lokalt nære der dyr slippes har beitedyr en påvirkning. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå