AnonymBruker Skrevet 9. august 2017 #21 Skrevet 9. august 2017 35 minutter siden, AnonymBruker skrev: Elsker ulven! Er det noen som utsletter dyreliv og menneskeliv så er det jo mennesket, ikke ulven. Vi bygger oss inn i naturen og ødelegger flora og fauna så dyr dør og det blir mindre mat til de andre dyra. Om noen hadde brutt seg inn hos deg og begynt å lage kake hadde du vel fått lyst til å smake du også. Anonymkode: c5a46...029 Ulven tilhører ikke vår fauna. Du gir uttrykk for at du bryr deg om flora og. Hva er dine tanker alle artene som er utrydningstruet pga mindre beitedyr i skog og fjell? Vi har et svært sterkt kulturlandskap i Norge. Forsvinner sauen fra fjellet er det et større tap for flora og fauna enn ulven. Den er tross alt bare en art. Anonymkode: 093b7...26c 3
Villmark Skrevet 9. august 2017 Forfatter #22 Skrevet 9. august 2017 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er flertall for å beholde en mengde ulv i Norge selv blant hedmarkinger. Man kan ikke bare rope "Oslos feil!" hver gang man er misfornøyd med noe. Det var forøvrig ulv i Østmarka i Oslo for noen år siden, og da husker jeg mange sauebønder satt og gned seg i hendene og ventet på at opinionen i Oslo skulle snu, men så syntes alle osloborgere det bare var koselig at den var kommet til marka deres også. Forøvrig har ikke jeg personlig så veldig sterke følelser rundt ulvesaken, men den tar jo en forsvinnende liten andel av sauen som forsvinner på beite. Statistikken viser at ulven i 2015 tok 1700 av 120 000 sau som ble borte på beite, altså snaut halvannen prosent. Hva med de resterende 98,5 %? Det er meget mulig antallet sauer som tas av ulv er noe underdrevet i slik statistikk, fordi man ikke dokumenterer enhver rovdyrskade, men det er likevel på det rene at ulven står for en svært, svært liten prosentandel av forsvunnen sau. Søknader om rovvilterstatning har forøvrig gått ned (og det er ikke akkurat fordi de ikke innvilges). Jeg forstår at det for sauebønder er surt at det ryker enda flere sau enn de titusener eller hundretusener som dør av helt andre ting på beite, men jeg kan ikke skjønne hvorfor man skal begynne med å utrydde truede arter i naturen vår for å få redusert antall sau de dreper med så lite at det knapt vil merkes i statistikken. Anonymkode: 53583...d7f Er det virkelig noen som tror på den meningsmålingen? Jeg har ikke sakt min mening på den! Viste ikke at det var meningsmåling i Hedmark før jeg så den på østlendingen, kan garantere om alle i Hedmark hadde stemt hadde tallet sett helt annerledes ut, 7 av 10 er mot ulv. Det er vel kun spurt i de største byene, ikke på landet der ulven herjer! Byer generelt har liten forståelse på landbruk. Den statistikken på ulvedrepte sau er også latterlig lav, kan hvertfall 20-30 gange tallet. Det er dokumentert tapt, hva tror du skjer i en saueflokk når de blir angrepet av ulv? Mange kan dø av redsel og sjokk, noen løper utfor stup osv. SNO vil heller ikke godta sanne tall, de er for rovdyr, ikke for landbruk! 3
AnonymBruker Skrevet 9. august 2017 #23 Skrevet 9. august 2017 24 minutter siden, prt90 skrev: Vil ha ulv og bjørn både i Nordmarka og andre steder. Fordi? Anonymkode: 1c0d5...b46 1
AnonymBruker Skrevet 9. august 2017 #24 Skrevet 9. august 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Fordi? Anonymkode: 1c0d5...b46 Mest sannsynlig fordi hun bare sitter inne uansett. Anonymkode: 093b7...26c 3
Villmark Skrevet 9. august 2017 Forfatter #26 Skrevet 9. august 2017 8 minutter siden, hocane skrev: Når bønder lar sauene sine gå fritt må de ta konsekvensene for det. En ulv vil gjøre det den kan for å overleve. Dersom alternativet er å jakte et raskt rådyr og en ubrukelig sau vil den gå for sauen. Jeg mener dårlgie sikkerhetstiltak hos bøndene har skylden her, ikke ulven. Ulven i Skandinavia er dyreparkulver som er ulovlig satt ut på 70 og 80 tallet. Ulven hører ikke til her i norsk natur! 2
AnonymBruker Skrevet 9. august 2017 #27 Skrevet 9. august 2017 1 minutt siden, Villmark skrev: Er det virkelig noen som tror på den meningsmålingen? Jeg har ikke sakt min mening på den! Viste ikke at det var meningsmåling i Hedmark før jeg så den på østlendingen, kan garantere om alle i Hedmark hadde stemt hadde tallet sett helt annerledes ut, 7 av 10 er mot ulv. Det er vel kun spurt i de største byene, ikke på landet der ulven herjer! Byer generelt har liten forståelse på landbruk. Den statistikken på ulvedrepte sau er også latterlig lav, kan hvertfall 20-30 gange tallet. Det er dokumentert tapt, hva tror du skjer i en saueflokk når de blir angrepet av ulv? Mange kan dø av redsel og sjokk, noen løper utfor stup osv. SNO vil heller ikke godta sanne tall, de er for rovdyr, ikke for landbruk! Haha, argumenterer du virkelig mot en meningsmåling ved å si at "Jeg ble ikke spurt, så det teller ikke!"? Eller er det ment som en liten spøk, særlig når du bare ut av luften trekker tallet "7 av 10 er mot ulv"? Det er i hvert fall ikke slik at meningsmålinger utføres ved at man åpent inviterer alt og alle til å svare på dem. Man spør et representativt utvalg og vekter i ettertid resultatene. Meningsmålinger utføres heller ikke ved at man står på Karl Johan i Oslo og spør tilfeldige forbipasserende om ulvesaken til man har 1000 som har svart. Du får gjerne gå løs på metoden man har brukt, hvis du har noe å komme med der, men "Jeg ble ikke spurt, så dette stemmer ikke" som et argument mot opinionsmålinger er så ubegripelig komisk at jeg ikke vet hvor jeg skal begynne. Meningsmålinger der alle som vil er med har vi hvert annet år, og vi kaller dem valg. Du må også gjerne bestride statistikken over sau som tapes på beite hvert år, men å si "kan hvertfall 20-30 gange tallet" uten å begrunne det med noe som helst er ikke et argument for eller imot noe som helst. At du mener at over halvparten av sauen som dør på beite gjør det i sjokk over å se en annen sau bli angrepet av ulv er fornøyelig, om ikke annet. Vi kan gjerne diskutere dette, det har jeg ingen problemer med, men da ville jeg dempet konspiranoiaen et par hakk og kommet noe som helst som underbygget påstandene mine fremfor å bare gjette på hvilke tall som egentlig stemmer når man har håndfaste tall som sier det diametralt motsatte. Anonymkode: 53583...d7f 3
AnonymBruker Skrevet 9. august 2017 #28 Skrevet 9. august 2017 58 minutter siden, Villmark skrev: Hva er deres syn på lystmorderen ulven? Synes dere det er greit at den skal herje og utrydde alt av vilt i den skjønne norske og svenske naturen? her i Trysil er det så og si ikke en eneste elg igjen, er nesten kun ulv her i øst. Jeg mener absolutt at all skandinavisk ulv skulle blitt utryddet da dette er dyreparkulver som er sluppet ut på 70 og 80 tallet. de er ikke skye lenger engang, går rett utenfor husveggen, setter seg på trappen, tar bikkjer 5 meter fra huset og ikke minst dreper masse sau. Tja: hva mener du om lystmorderen mennesket? Som er det dyret på kloden som tar livet av flest individer.. Og som uten å blunke tar livet både av hverandre, hele artsgrupper og til og med har utryddet nesten alle typer sau og ku som faktisk er levedyktige utenfor en løe. Det blir liksom for dumt å tillegge en hel art onde hensikter for å oppføre seg som en ulv og samtidig overse at problemet her er deg og meg og at vi oppfører oss som ... folk. Anonymkode: cb588...608 3
hocane Skrevet 9. august 2017 #29 Skrevet 9. august 2017 40 minutter siden, Villmark skrev: Ulven i Skandinavia er dyreparkulver som er ulovlig satt ut på 70 og 80 tallet. Ulven hører ikke til her i norsk natur! Det gir oss ikke rett til å utrydde dem.
Villmark Skrevet 9. august 2017 Forfatter #30 Skrevet 9. august 2017 Akkurat nå, hocane skrev: Det gir oss ikke rett til å utrydde dem. Ulven er ikke utrydningstruet, bare sjekk Russland og Canada/Alaska. Er det et dyr som ikke er utrydningstruet er det ulven 2
hocane Skrevet 9. august 2017 #31 Skrevet 9. august 2017 4 minutter siden, Villmark skrev: Ulven er ikke utrydningstruet, bare sjekk Russland og Canada/Alaska. Er det et dyr som ikke er utrydningstruet er det ulven I Norge er den utrydningstruet jo. 2
Villmark Skrevet 9. august 2017 Forfatter #32 Skrevet 9. august 2017 10 minutter siden, hocane skrev: I Norge er den utrydningstruet jo. Ulv er ulv, er det ikke?? 2
AnonymBruker Skrevet 9. august 2017 #33 Skrevet 9. august 2017 skyt ned faenskapet Anonymkode: 90291...ff5
hocane Skrevet 9. august 2017 #34 Skrevet 9. august 2017 Akkurat nå, Villmark skrev: Ulv er ulv, er det ikke?? Vi trenger et mangfold av rovdyr i Norge. De er viktige for økosystemet vårt. Ulven er viktig akkurat som jerv, gaupe og rev. Hvis vi skulle drepe alt av rovdyr fordi de dreper noen sauer årlig ødelegger vi balansen i naturen. 3
Villmark Skrevet 9. august 2017 Forfatter #35 Skrevet 9. august 2017 1 minutt siden, hocane skrev: Vi trenger et mangfold av rovdyr i Norge. De er viktige for økosystemet vårt. Ulven er viktig akkurat som jerv, gaupe og rev. Hvis vi skulle drepe alt av rovdyr fordi de dreper noen sauer årlig ødelegger vi balansen i naturen. Sier du det samme den dagen du ikke får kjøtt på bordet? Jeg mener da at dere ikke skal ete kjøtt når det såvidt ikke er kjøtt å få tak i. Dere får da ta straffen for deres yndlingsdyr i norsk natur 1
AnonymBruker Skrevet 9. august 2017 #36 Skrevet 9. august 2017 Ulven hører ikke hjemme i Norge, få den bort Anonymkode: a541e...773 1
hocane Skrevet 9. august 2017 #37 Skrevet 9. august 2017 1 minutt siden, Villmark skrev: Sier du det samme den dagen du ikke får kjøtt på bordet? Jeg mener da at dere ikke skal ete kjøtt når det såvidt ikke er kjøtt å få tak i. Dere får da ta straffen for deres yndlingsdyr i norsk natur Jeg er Pescetarianer
AnonymBruker Skrevet 9. august 2017 #38 Skrevet 9. august 2017 Når man ruker begrep som "lystmorderen ulven" får man ikke noen saklig debatt. Skjerp stilen din, og dokumenter påstandene dine. Anonymkode: 63726...b79 3
Epiphany Skrevet 9. august 2017 #39 Skrevet 9. august 2017 Greit å ønske ulven bort fra Norge, men synes det er bekymringsverdig å se så mye mangel på empati her. Ulven lever etter instinkter, den har ikke intelligens nok til å tenke over gjerningene sine. Å være så hevnlysten ovenfor et dyr som bare følger instinkter er rimelig merkelig, må jeg si. Håper ingen som ønsker å drepe ulvene har katt som husdyr, da disse også er såkalte "lystmordere" og dreper tusenvis av smådyr pga instinkter. 2
AnonymBruker Skrevet 9. august 2017 #40 Skrevet 9. august 2017 3 timer siden, Villmark skrev: Dyreparkulv som ble Ulovlig satt ut på 70 og 80 tallet Link til kildene dine takk! Siden det har vært ulv i Norge siden 1800-tallet hadde det vært interessant om du kan bevise påstandene dine. Anonymkode: 079ea...844 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå