Villmark Skrevet 9. august 2017 #1 Skrevet 9. august 2017 Hva er deres syn på lystmorderen ulven? Synes dere det er greit at den skal herje og utrydde alt av vilt i den skjønne norske og svenske naturen? her i Trysil er det så og si ikke en eneste elg igjen, er nesten kun ulv her i øst. Jeg mener absolutt at all skandinavisk ulv skulle blitt utryddet da dette er dyreparkulver som er sluppet ut på 70 og 80 tallet. de er ikke skye lenger engang, går rett utenfor husveggen, setter seg på trappen, tar bikkjer 5 meter fra huset og ikke minst dreper masse sau. 5
AnonymBruker Skrevet 9. august 2017 #2 Skrevet 9. august 2017 Jeg vil ha de ut av Norge. Evt gjerde inn Oslo kommune og slippe de løs der. Anonymkode: 093b7...26c 8
AnonymBruker Skrevet 9. august 2017 #3 Skrevet 9. august 2017 Det er et fint dyr, men de burde ha egne områder som for eksempel natur reservat. Anonymkode: 2a34e...869 4
AnonymBruker Skrevet 9. august 2017 #4 Skrevet 9. august 2017 Ulven er snill som et lam. Anonymkode: ca9b8...fde
AnonymBruker Skrevet 9. august 2017 #5 Skrevet 9. august 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg vil ha de ut av Norge. Evt gjerde inn Oslo kommune og slippe de løs der. Anonymkode: 093b7...26c Hvorfor Oslo? Anonymkode: 2a34e...869
AnonymBruker Skrevet 9. august 2017 #6 Skrevet 9. august 2017 Elsker ulven! Er det noen som utsletter dyreliv og menneskeliv så er det jo mennesket, ikke ulven. Vi bygger oss inn i naturen og ødelegger flora og fauna så dyr dør og det blir mindre mat til de andre dyra. Om noen hadde brutt seg inn hos deg og begynt å lage kake hadde du vel fått lyst til å smake du også. Anonymkode: c5a46...029 31
Villmark Skrevet 9. august 2017 Forfatter #7 Skrevet 9. august 2017 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg vil ha de ut av Norge. Evt gjerde inn Oslo kommune og slippe de løs der. Anonymkode: 093b7...26c Der er jeg helt enig 😀 da hadde nok ikke Helgesen turt å gå ut av rommet sitt. 2
AnonymBruker Skrevet 9. august 2017 #8 Skrevet 9. august 2017 Jeg er for ulv, men bestanden må kontrolleres og problemulv må lukes ut. Men vi mennesker må tolerere at det finnes rovdyr i Norge, de er en del av vår fauna og vi trenger de. Anonymkode: 079ea...844 10
Villmark Skrevet 9. august 2017 Forfatter #9 Skrevet 9. august 2017 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor Oslo? Anonymkode: 2a34e...869 For det er de oslofolkene som absolutt vil ha den hersens ulven. De vil ha ulven fordi de ikke vet eller bryr seg om hvordan de som lever med den har det. Ser jo oslofolk begynner å klage på ulven i Østmarka, den er vist for tett opptil mennesker så de vil ha den vekk. Oslofolk kan ikke noe om ulv 6
AnonymBruker Skrevet 9. august 2017 #10 Skrevet 9. august 2017 At ulven ikke er sky for mennesker er vår egen feil, for de lærer seg ikke å bli redd mennesker slik de ble før. I dag jaktes ulv med helikoptere og slik, ikke med gevær i skogen. Anonymkode: da958...06a 2
Gjest NotNaomi Skrevet 9. august 2017 #11 Skrevet 9. august 2017 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Elsker ulven! Er det noen som utsletter dyreliv og menneskeliv så er det jo mennesket, ikke ulven. Vi bygger oss inn i naturen og ødelegger flora og fauna så dyr dør og det blir mindre mat til de andre dyra. Om noen hadde brutt seg inn hos deg og begynt å lage kake hadde du vel fått lyst til å smake du også. Anonymkode: c5a46...029 Du elsker ulven på avstand ikke sant?
Villmark Skrevet 9. august 2017 Forfatter #12 Skrevet 9. august 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er for ulv, men bestanden må kontrolleres og problemulv må lukes ut. Men vi mennesker må tolerere at det finnes rovdyr i Norge, de er en del av vår fauna og vi trenger de. Anonymkode: 079ea...844 Dette er feil, ulven er ikke en del av vår fauna, ulven var utryddet fra Norge, den hører ikke til her. Dyreparkulv som ble Ulovlig satt ut på 70 og 80 tallet 2
prt90 Skrevet 9. august 2017 #13 Skrevet 9. august 2017 Vil ha ulv og bjørn både i Nordmarka og andre steder. Det er flere hundre år siden noen ble drept av ulv i Norge, men stadig folk som blir drept av kuer, elg, hunder og veps. Rovdyr er i motsetning til sau en naturlig del av naturen 7
Gjest Peanut Skrevet 9. august 2017 #14 Skrevet 9. august 2017 Jeg er mer redd hunder enn jeg er ulver. Ulveangrep med døden til følge på mennesker i Norge: 1. Hundeangrep med bitt på mennesker i Norge: 5000 hvert år. Hundeangrep med døden til følge på mennesker i Norge: 8
Gjest NotNaomi Skrevet 9. august 2017 #15 Skrevet 9. august 2017 Dere som elsker ulv er neppe utsatt for dens nærvær. Dere trenger ikke å oppleve at sauer og lam ligger kvestet og døde på beite. Dere trenger ikke være redd for at hundene deres skal bli angrepet når dere er på tur i naturen. Ja,ulven er et flott dyr,men den er til stor skade. Og jeg vedder på at dere som elsker den neppe ville hatt den ruslende rundt i nærområdet.
AnonymBruker Skrevet 9. august 2017 #16 Skrevet 9. august 2017 6 minutter siden, Villmark skrev: For det er de oslofolkene som absolutt vil ha den hersens ulven. De vil ha ulven fordi de ikke vet eller bryr seg om hvordan de som lever med den har det. Ser jo oslofolk begynner å klage på ulven i Østmarka, den er vist for tett opptil mennesker så de vil ha den vekk. Oslofolk kan ikke noe om ulv Det er flertall for å beholde en mengde ulv i Norge selv blant hedmarkinger. Man kan ikke bare rope "Oslos feil!" hver gang man er misfornøyd med noe. Det var forøvrig ulv i Østmarka i Oslo for noen år siden, og da husker jeg mange sauebønder satt og gned seg i hendene og ventet på at opinionen i Oslo skulle snu, men så syntes alle osloborgere det bare var koselig at den var kommet til marka deres også. Forøvrig har ikke jeg personlig så veldig sterke følelser rundt ulvesaken, men den tar jo en forsvinnende liten andel av sauen som forsvinner på beite. Statistikken viser at ulven i 2015 tok 1700 av 120 000 sau som ble borte på beite, altså snaut halvannen prosent. Hva med de resterende 98,5 %? Det er meget mulig antallet sauer som tas av ulv er noe underdrevet i slik statistikk, fordi man ikke dokumenterer enhver rovdyrskade, men det er likevel på det rene at ulven står for en svært, svært liten prosentandel av forsvunnen sau. Søknader om rovvilterstatning har forøvrig gått ned (og det er ikke akkurat fordi de ikke innvilges). Jeg forstår at det for sauebønder er surt at det ryker enda flere sau enn de titusener eller hundretusener som dør av helt andre ting på beite, men jeg kan ikke skjønne hvorfor man skal begynne med å utrydde truede arter i naturen vår for å få redusert antall sau de dreper med så lite at det knapt vil merkes i statistikken. Anonymkode: 53583...d7f 8
AnonymBruker Skrevet 9. august 2017 #18 Skrevet 9. august 2017 Jerv tar tre ganger så mye sau som ulv, likevel hører vi ikke et kvekk om den fæle jerven. Det er ikke riktig å ikke-løse problemer basert på menneskers irrasjonelle følelser. http://www.nationen.no/politikk/jerv-tar-mer-enn-tre-ganger-sa-mange-sau-som-ulv/ Anonymkode: 5fceb...e47 9
AnonymBruker Skrevet 9. august 2017 #19 Skrevet 9. august 2017 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er flertall for å beholde en mengde ulv i Norge selv blant hedmarkinger. Man kan ikke bare rope "Oslos feil!" hver gang man er misfornøyd med noe. Det var forøvrig ulv i Østmarka i Oslo for noen år siden, og da husker jeg mange sauebønder satt og gned seg i hendene og ventet på at opinionen i Oslo skulle snu, men så syntes alle osloborgere det bare var koselig at den var kommet til marka deres også. Anonymkode: 53583...d7f Sikkert upresist formulert, forresten, jeg er selvfølgelig klar over at den ikke bare streifet innom og forsvant igjen. Og det er sikkert en og annen som ikke vil ha den der, men de aller fleste har da virkelig bare syntes det er moro. Det er en grunn til at man ikke har hørt mer enn man har om at det plutselig var ulv i Oslo, og at det sjelden eller aldri er noen som står frem og skal ha den bort foruten en og annen smal Facebook-gruppe. Østmarka-ulven har blitt en sak ulvemotstandere trekker frem som om det var gangen Oslo-folket endelig innså at ulv er noe dritt, selv om det strengt tatt var gangen man så at Oslo var glad i ulv selv når den kom nær dem. Men skillet i ulvesaken er altså ikke Oslo mot resten av Norge. Det er stort flertall for å ha ulv i Norge i absolutt alle fylker, også i Hedmark, og du finner enda mer ulvevennlig innstilte folk i både sør og vest enn i Oslo hvis man absolutt skal ha noen å skylde på. Uten at jeg helt skjønner hvorfor man skal skylde på noen for at ulven ikke er død, ettersom det som sagt er flertall selv i ulvefylket Hedmark. Anonymkode: 53583...d7f 6
hocane Skrevet 9. august 2017 #20 Skrevet 9. august 2017 43 minutter siden, Villmark skrev: Hva er deres syn på lystmorderen ulven? Synes dere det er greit at den skal herje og utrydde alt av vilt i den skjønne norske og svenske naturen? her i Trysil er det så og si ikke en eneste elg igjen, er nesten kun ulv her i øst. Jeg mener absolutt at all skandinavisk ulv skulle blitt utryddet da dette er dyreparkulver som er sluppet ut på 70 og 80 tallet. de er ikke skye lenger engang, går rett utenfor husveggen, setter seg på trappen, tar bikkjer 5 meter fra huset og ikke minst dreper masse sau. Når bønder lar sauene sine gå fritt må de ta konsekvensene for det. En ulv vil gjøre det den kan for å overleve. Dersom alternativet er å jakte et raskt rådyr og en ubrukelig sau vil den gå for sauen. Jeg mener dårlgie sikkerhetstiltak hos bøndene har skylden her, ikke ulven. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå