Gå til innhold

Hva hadde du gjort dersom jeg snudde meg mot deg/dine og sa høylytt:

Anbefalte innlegg

Skrevet
22 hours ago, AnonymBruker said:

Ja. Seksåringen min går til logoped nå for å lære å rulle på R. Selvsagt. Hvis voksne har det som talefeil (ikke dialekt), kan det da påpekes at det er noe de bør lære seg.

Anonymkode: bf350...33e

Og siden det er en voksen, tror du ikke de har fått høre det nok ganger fra før? Eller er du alltid den første til å påpeke det?

Kollegaen på 45 med talefeil vet helt sikkert ikke at de har det.?

Anonymkode: 72d72...6df

Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Og siden det er en voksen, tror du ikke de har fått høre det nok ganger fra før? Eller er du alltid den første til å påpeke det?

Kollegaen på 45 med talefeil vet helt sikkert ikke at de har det.?

Jo, og som 45-åring må man regne med at det blir lagt merke til, når det er en så tydelig, vanlig og enkel talefeil som det. Et spørsmål: "hvorfor gjør du ikke noe med det?" må man regne med. Og jeg er oppriktig nysgjerrig på svaret, alle dere voksne som "ikke klarer" å si KJ. Hvorfor gjør dere ikke noe med det, så blir dere tatt mer seriøst? Det er øvelser som skal til. 

Skrevet
På Monday, August 14, 2017 den 21.43, Arabella skrev:

For dem som ikke vet det, ligger Jar hvor?

Bærum.

Anonymkode: 1a0f3...276

Skrevet

Retter på barna mine når de sier sh i stedet for kj. Ikke hele tiden, men innimellom, for å minne dem på at det er feil. De klarer å si kj-lyden når de prøver, så det er bare latskap og at de er vant til at alle andre unger sier shino og shylling. Vi kan ha mye moro med det (feks snakke om at ordene kan få en annen betydning), så det er ikke noe strenge kjefte-greier.

Anonymkode: d489c...b5a

Skrevet

Velkommen skal du være. På skolen har jeg lært algebra og dikt analyse, men ikke har jeg lært hvordan skatt fungerer, og ikke har jeg lært hvordan jeg skal uttale ordene riktig. 

Kino, kylling, kjøpesenter, ski, shopping og whatnot uttales helt likt for min del. Jeg er ikke norsk og sist jeg ble fortalt at kj/skj/tj/ - uttalen min er feil var på barneskolen. 

Skrevet

Dialekter og sosiolekter er helt greit. Det handler om miljø. (kebabnorsk er en sosiolekt)

Men ordfeil bør rettes opp i og jeg er ekstremt overraska over at foreldrene ikke retter på ungen selv.

Å si SH er ikke det samme som å ha en fysisk talefeil pga hareskår eller tungefeil, som foreksempel de som lesper, og selv de kan trenes opp med logoped til å snakke riktig. Har ikke skolene logopeder lenger? Når jeg var liten ble alle som snakket med sånne feil sendt til logoped hver uke for trening.

Å si SH er bare slurv og giddalaushet og bør rettes opp i . Det sagt så skal man jo ikke blande seg i andres samtaler, man bryter jo ikke inn å sier "nei det var ikke det værmeldinga sa!" heller eller hva enn andre temaer.... men om du snakker med noen som har denne feilen så si gjerne i fra.

Anonymkode: 18565...2ee

Skrevet

:fnise:

Skrevet
22 hours ago, AnonymBruker said:

Jo, og som 45-åring må man regne med at det blir lagt merke til, når det er en så tydelig, vanlig og enkel talefeil som det. Et spørsmål: "hvorfor gjør du ikke noe med det?" må man regne med. Og jeg er oppriktig nysgjerrig på svaret, alle dere voksne som "ikke klarer" å si KJ. Hvorfor gjør dere ikke noe med det, så blir dere tatt mer seriøst? Det er øvelser som skal til. 

Jeg kan si KJ-lyden feil. Gjorde det hele tida da jeg var liten. Ble bare gjort narr av. Etterhvert som jeg ble større forsto jeg at det bare er å øve, finne seg noen teknikker. Og nå har jeg øvd i mange mange år og får det til. Men med enkelte ord kan jeg slumpe til og si feil. Og om jeg er stresset kan det bli feil. Men det betyr ikke at jeg ikke prøver.

Har fått kommentar på det i voksen alder selv om jeg har øvd i flere år og stort sett får det til nå. Men det er litt frustrerende når den ene gangen jeg klarer å si feil skal bli fokus i samtalen liksom. 

Det ER vanskelig å få det inn 100% automatisk. 

Der har du nok svar i massevis. 

Så tenker jeg at, noen voksne har ikke tenkt å gjøre noe med det. Jeg vet ikke mye om R-talefeil. Om det er vanskeligere å automatisere enn KJ. Men jeg kjenner en som bruker en blanding av skarre-R og J når han skal si R, og det er hele tida. Men jeg spør ikke, selv om jeg må innrømme at jeg har lurt litt på det. Men det her er en som snart er 50 år, ikke er dum.. smart og oppegående fyr, som garantert er klar over det. Så tenker jeg at han nok har fått spørsmål om det der tusen ganger før. Hva hjelper det om jeg går og spør? En kan ikke lære gammel hund å sitte. Siden han enda ikke kan si R i en alder av snart 50, så tenker jeg at han har sine grunner. Og de har ikke jeg noe med.

Barn derimot, er jo i en fase hvor man virkelig kan utnytte det å klare å automatisere noe. Så da ville jeg sendt evt egne barn til spesialist, eller anbefalt venner med slike barn å gjøre det. Barna er gjerne ikke i stand til å jobbe med dette selvstendig. 

Skrevet
23 hours ago, AnonymBruker said:

Retter på barna mine når de sier sh i stedet for kj. Ikke hele tiden, men innimellom, for å minne dem på at det er feil. De klarer å si kj-lyden når de prøver, så det er bare latskap og at de er vant til at alle andre unger sier shino og shylling. Vi kan ha mye moro med det (feks snakke om at ordene kan få en annen betydning), så det er ikke noe strenge kjefte-greier.

Anonymkode: d489c...b5a

"Latskapen" er jo ubevisst sånn sett. En som er lat har jo tatt et bevisst valg. Talefeil er innlært helt fra barnet klarte å snakke. Da må det korrigeres på riktig måte fra tidlig av, og øves på riktig tungeposisjon. Sier ikke at du gjør feil altså :P Men å kalle det latskap syns jeg blir litt feil. 

Jeg husker jo godt at jeg fikk kommentarer på det da jeg var yngre, og man kunne kanskje kalt meg lat fordi jeg bare fortsatte til tross. Men det var ingen som fortalte meg hvordan jeg skulle snakke riktig. Det fant jeg ut på egenhånd mange år senere etter å ha tatt noen stp i fonetikk, hvor jeg lærte om tungeplassering i forhold til lyder. 

Om du har fått vite gode teknikker i å øve på dette, har vist at du faktisk kan klare det om du bare øver, men ikke gidder... DA kan jeg innrømme at det er latskap. 

Men om man prøver så godt man kan, da er man ikke lat:) For det ER vanskelig å automatisere!! Det har også like mye med vane å gjøre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...