Simbyxor Skrevet 9. august 2017 #41 Skrevet 9. august 2017 2 minutter siden, Blondie65 skrev: Og så skal man huske - det er derfor dette er en egen tråd, og ikke fortsatt diskusjon i den andre - at noen få foreldre er selvforskyldt i økonomisk krise. De har spilt, drukket, sløst eller reist bort inntekten sin. Da må det være lov for besteforeldre å si at pengene skal ikke gå til fortsatt forbruk. Det kan også være at det bare er en av foreldrene som er en ødeland - men at den andre må bruke gaver til å dekke over den andres misbruk. Som besteforelder har man vel neppe lyst til å bidra til at en slik økonomi flyter, men at barnet og barnebarnet har det bra. I slike tilfeller ta med mor på shopping til barnet slik at mor får velge parkdress eller sett penger på egen sparekonto til barnet. I slike tilfeller må man heller ikke overlate penger i foreldrenes disposisjon, det sier seg selv.. du gir ikke øl til en tørrlagt alkoholiker.. 5
AnonymBruker Skrevet 9. august 2017 #42 Skrevet 9. august 2017 Jeg er enig med deg ts, gaver gitt til sparing bør ikke brukes i "det store sluket til familien as". Får foreldrene penger med beskjed om å kjøpe noe barnet trenger, kjøp en parkdress, kjøp sykkel e.l. så er saken en helt annen. Evt når barn får penger fra besteforeldre med beskjed om å kjøpe noe de ønsker seg. Jeg er oppvokst med foreldre i lavtlønnsjobber som snudde godt på hver krone for å få det til å gå rundt, men de rørte aldri våre sparepenger. Alle pengegaver opp gjennom, samt det meste av konfimasjonspengene gikk på den kontoen. Da jeg skulle flytte ut for å studere kom den sparekontoen godt med, jeg hadde bl.a depositum alle årene jeg leide, kjøpe meg god seng og skikkelig pc til studiene. Når jeg kjøpte leilighet gikk depositumspengene til første husleie. Er takknemlig for at foreldrene mine sparte de kronene, for jeg fikk god nytte for dem da jeg flyttet ut. Anonymkode: 81c48...68d 2
Gjest Magnifiq Skrevet 9. august 2017 #43 Skrevet 9. august 2017 Kunne ikke brydd meg mindre. Penger gir jeg når jeg ikke helt vet hva jeg skal kjøpe. At foreldrene bruker de på ting barnet trenger ser jeg ingen problemer med.
Gjest Sugemerke Skrevet 9. august 2017 #44 Skrevet 9. august 2017 17 minutter siden, Blondie65 skrev: Jeg understreker at jeg synes det er helt greit at man bruker penger så lenge giveren er innforstått med det. Problemet kommer når giveren har en annen intensjon. Kall gjerne intensjonen feil eller hva som helst, men giveren ønsker sparing til barnets fremtid. Da synes jeg giveren kan ta seg en bolle eller lage en sparekonto selv. Å gi borg gaver med forbehold er bare tull. "Jeg forventer at denne gaven blir brukt til ... " høres ikke helt bra ut i mine øyne.
Carrot Skrevet 9. august 2017 #45 Skrevet 9. august 2017 Den ene besteforelderen her har en sparekonto per unge hvor de får kort med en hilsen som sier "500 til sprekonto, gratulerer med dagen" sær ordning spør du meg men skattemessig helt grei da de ikke får pengene før de er 18 må besteforelderen skatte av det osv.. Og ungene aner ikke hvor mye de har der for de følger ikke med - eldste fikk nesten 50K overrekt på 18 års dagen i form av kort med hilsen.. noe ala - 18 krever en ekstra innsats og 5000 er ført til sparekonto. Så sto det noe om hvor kjedelig disse gavene hadde vært men at totalen nå var blablabla.. Dere kan vel tenke dere fjeset og reaksjonen på 18åringen etterfult av "formaningen" for bruken osv
AnonymBruker Skrevet 9. august 2017 #46 Skrevet 9. august 2017 Jeg har oppdratt barna mine til å være fornuftige og og stoler på at de bruker penger barnebarna får til barnets beste. Om det er å sette det på sparekonto eller kjøpe mer frukt og grønt i det daglige enn de ville hatt råd til ellers får vær fullt og helt opp til dem å bestemme. Anonymkode: 99a4c...4ec 5
Grønt blad Skrevet 9. august 2017 #47 Skrevet 9. august 2017 Hvis babyen får pengegaver, synes jeg det skal gå til sparing med mindre giveren har sagt at det skal/kan gå til klær/leker o.l. Giver kan godt gi penger som skal gå til f.eks. parkdress, men bør da fortelle at det er det pengene skal gå til nettopp det.
AnonymBruker Skrevet 9. august 2017 #48 Skrevet 9. august 2017 Nå er mine så små at de ikke aner betydningen av penger. Jeg setter alle pengegaver de får inn på sparekontoene deres som står i mitt navn, med mindre de får penger og beskjed om at f.eks tante Ine vil gi sko til gutten min til bursdagen, men hun vil at jeg skal velge sko slik at vi får prøvd de på. Pengene kommer til å bli stående til den dagen de flytter ut, eller satt innpå BSU etterhvert når de blir større. Grunnen til at de står på mitt navn er rett og slett fordi jeg ikke vil at de skal bruke de på tull med en gang de fyller 18. Når de blir litt større og får et forhold til penger kommer de til å måtte spare en del av bursdagspengene, men da skal de få spare i eget navn. Jeg har en annen konto som jeg sparer til barna på men her tas og store utgifter som konfirmasjon osv fra. Det som blir igjen når de flytter ut blir satt på BSU. Anonymkode: a91f5...3da 1
Ragnar89 Skrevet 9. august 2017 #49 Skrevet 9. august 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg tenker likt, MEN: I den tråden du sikter til, hadde ikke foreldrene råd til å kjøpe disse tingene til barnet på annet vis. De hadde en listen bufferkonto. Da er situasjonen en annen. Det er direkte tåpelig å bruke opp bufferen og så sitte der helt uten buffer, mens toåringen har masse penger på konto. Toåringen er tryggere og bedre tatt vare på om foreldrene har en trygghetsbuffer i bakhånd, og pengene fra bestemor går til å kjøpe sko og klær som barnet trenger. Det er en helt annen situasjon enn om mor sitter der med masse egen penger, men likevel ikke bruker dem på barnet. Anonymkode: 2dd99...93c This 2
AnonymBruker Skrevet 9. august 2017 #50 Skrevet 9. august 2017 1 time siden, Carrot skrev: Den ene besteforelderen her har en sparekonto per unge hvor de får kort med en hilsen som sier "500 til sprekonto, gratulerer med dagen" sær ordning spør du meg men skattemessig helt grei da de ikke får pengene før de er 18 må besteforelderen skatte av det osv.. Og ungene aner ikke hvor mye de har der for de følger ikke med - eldste fikk nesten 50K overrekt på 18 års dagen i form av kort med hilsen.. noe ala - 18 krever en ekstra innsats og 5000 er ført til sparekonto. Så sto det noe om hvor kjedelig disse gavene hadde vært men at totalen nå var blablabla.. Dere kan vel tenke dere fjeset og reaksjonen på 18åringen etterfult av "formaningen" for bruken osv Ser ikke hvorfor dette er en sær ordning. Dette er jo tydelig en besteforelder som tenker langsiktig og ønsker å bidra når de trer inn i voksenverdenen. Ut ifra hvor mange som skriver at de bruker opp pengegavene barna får (eller at foreldrene gjorde det med gavene de fikk) er det jo også lurt å gjøre det sånn. Anonymkode: 19d4d...05f 2
AnonymBruker Skrevet 9. august 2017 #51 Skrevet 9. august 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg tenker likt, MEN: I den tråden du sikter til, hadde ikke foreldrene råd til å kjøpe disse tingene til barnet på annet vis. De hadde en listen bufferkonto. Da er situasjonen en annen. Det er direkte tåpelig å bruke opp bufferen og så sitte der helt uten buffer, mens toåringen har masse penger på konto. Toåringen er tryggere og bedre tatt vare på om foreldrene har en trygghetsbuffer i bakhånd, og pengene fra bestemor går til å kjøpe sko og klær som barnet trenger. Det er en helt annen situasjon enn om mor sitter der med masse egen penger, men likevel ikke bruker dem på barnet. Anonymkode: 2dd99...93c Hvis man ikke har penger til å gi barnet de mest elementære ting burde man i utgangspunktet ventet med barn. Anonymkode: a933e...0e1 3
AnonymBruker Skrevet 9. august 2017 #52 Skrevet 9. august 2017 2 timer siden, Blondie65 skrev: I en annen tråd kom det frem at Mor og Far bruker pengegaver babyen får til klær og annet til babyen. Hvis jeg var bestemor til et barn og gav pengegave, hadde jeg sett for meg at disse gikk til en sparekonto. Hvis jeg mente at barnet skulle få parkdress eller tre nye bodier og tissepotte hadde jeg kjøpt det direkte etter å ha spurt foreldrene hva de trengte. Er det flere enn meg som tenker sånn? Jeg har tenkt som deg, så her har besteforeldrene blitt spesifikke om at det skal med i driften. Anonymkode: a1e99...452
Gjest Magnifiq Skrevet 9. august 2017 #53 Skrevet 9. august 2017 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis man ikke har penger til å gi barnet de mest elementære ting burde man i utgangspunktet ventet med barn. Anonymkode: a933e...0e1 Også er det nå engang slik da, at livet ikke alltid blir som planlagt.
Gjest Parkeringsvakt Skrevet 9. august 2017 #54 Skrevet 9. august 2017 Spiller ingen rolle hva man tenker "burde" gjøres, når man er i den situasjonen at man ikke har nok penger til å kjøpe klær og mat til barnet, da må man bruke av det de får i gaver. Man kan ikke være idealist når man har lite penger, da må man være pragmatisk.
Puny Skrevet 9. august 2017 #55 Skrevet 9. august 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Dette har vi måttet gjøre, pga. stram økonomi. Vi setter inn igjen det vi har "lånt" på barnets konto med renter når vi har råd til det (lånte f. eks. 3600,- til utstyr i forbindelse med barnehagestart og setter inn igjen 5000,-) Vi håper familieøkonomien bedrer seg innen barnet blir voksent, slik at vi i tillegg har mulighet til å hjelpe barnet med å komme inn på boligmarkedet. Anonymkode: 905fc...fab Det syntes jeg må være helt greit, både med og uten renter bør man kunne låne i et nødstilfelle, men å ikke betale det tilbake og la barnas sparepenger gå med i forbruk til familien syntes jeg er mindre greit.
AnonymBruker Skrevet 9. august 2017 #56 Skrevet 9. august 2017 21 minutter siden, Magnifiq skrev: Også er det nå engang slik da, at livet ikke alltid blir som planlagt. Når man har økonomiske problemer allerede før man får barn bør jo det ringe en bjelle. Anonymkode: 19d4d...05f 2
AnonymBruker Skrevet 9. august 2017 #57 Skrevet 9. august 2017 2 timer siden, Simbyxor skrev: Bare av ren nysgjerrighet, hva brukte du dem på? Jeg mener, penger som er spinket og spart gjennom mange år bør jo bli brukt på noe svært spesielt. Så ikke det bare gikk til en sofa du kasta etter ti år, liksom Mitt første depositum. Så pengene er nå, etter mange runder som depositum, investert i egen leilighet. Anonymkode: 08faf...fd7
SiMa Skrevet 9. august 2017 #58 Skrevet 9. august 2017 3 timer siden, Simbyxor skrev: Bare av ren nysgjerrighet, hva brukte du dem på? Jeg mener, penger som er spinket og spart gjennom mange år bør jo bli brukt på noe svært spesielt. Så ikke det bare gikk til en sofa du kasta etter ti år, liksom Det er mange ting som trengs når du flytter for deg selv for første gang. Jeg vil si pengene er bedre anvendt på en sofa som blir kasta etter ti år enn på et kunstverk. Hensikten med å spare for barn er vel ofte å gi dem startkapital til livet som voksne, da er det møbler, servise, kjeler og panner som trengs. Og depositum. 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Men det går vel an å kommunisere? Hva er forskjellen på å kunne gi foreldrene en sum dersom barnet trenger en parkdress eller å måtte fysisk dra å kjøpe inn en dress selv? Anonymkode: f8cce...684 Det er jo veldig greit gi penger og la foreldrene kjøpe selv. De vet bedre hvilken størrelse som passer, hva barnet liker og hvilke dresser som er av bra kvalitet. (En parkdress som er gjennomvåt etter ti minutter er ikke verdt fem øre spør du meg.) Andre plagg, som bukser og gensere, er det lettere for besteforeldre å kjøpe. 2 timer siden, Sugemerke skrev: Da synes jeg giveren kan ta seg en bolle eller lage en sparekonto selv. Å gi borg gaver med forbehold er bare tull. "Jeg forventer at denne gaven blir brukt til ... " høres ikke helt bra ut i mine øyne. Det er da jeg gir gavekort. ;-) 2
evelynn Skrevet 9. august 2017 #59 Skrevet 9. august 2017 3 timer siden, Blondie65 skrev: I en annen tråd kom det frem at Mor og Far bruker pengegaver babyen får til klær og annet til babyen. Hvis jeg var bestemor til et barn og gav pengegave, hadde jeg sett for meg at disse gikk til en sparekonto. Hvis jeg mente at barnet skulle få parkdress eller tre nye bodier og tissepotte hadde jeg kjøpt det direkte etter å ha spurt foreldrene hva de trengte. Er det flere enn meg som tenker sånn? Gir du pengene direkte til barnet (eldre barnet) - da får h*n lov å gjøre med pengene hva h*vil. Gir du pengene til foreldre, da får de lov å bestemme - men de burde ikke bruke pengene på seg selv, men å kjøpe noe til barnet, spandere litt bedre ferie, fritidsaktivitet er helt ok. Hvis du mener at pengene skal til sparekonto, kan du starte et sparekonto til barnet selv og gi h*n adgang når du syned det er på tide. . 2
AnonymBruker Skrevet 9. august 2017 #60 Skrevet 9. august 2017 Å bruke pengegaver til nødvendig klær og utstyr til barnet er IKKE greit. Jeg ser at det er noen som ikke har råd til klær og utstyr, og derfor MÅ ta av disse pengene. Jeg tenker imidlertid at det er foreldres ansvar å sørge for å ha penger til å forsørge barn når de setter barn til verden, man får utbetalinger for dette i tillegg til egen lønn/ NAV ytelse. Skulle det da mot formodning ikke gå rundt vil jeg tro man har rett på økonomisk sosialhjelp fra Nav. Skulle det likevel være slik at foreldre ikke kan kjøpe nødvendig klær og utstyr så er dette en barnevernssak. Om giveren av pengegaven spesifiserer at pengen kan brukes på noe barnet trenger er situasjonen en annen. Anonymkode: 27ab0...3bc 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå