Gjest Blondie65 Skrevet 9. august 2017 #1 Skrevet 9. august 2017 I en annen tråd kom det frem at Mor og Far bruker pengegaver babyen får til klær og annet til babyen. Hvis jeg var bestemor til et barn og gav pengegave, hadde jeg sett for meg at disse gikk til en sparekonto. Hvis jeg mente at barnet skulle få parkdress eller tre nye bodier og tissepotte hadde jeg kjøpt det direkte etter å ha spurt foreldrene hva de trengte. Er det flere enn meg som tenker sånn?
AnonymBruker Skrevet 9. august 2017 #2 Skrevet 9. august 2017 Veldig enig. Jeg vokste opp i et hjem uten sørlig mye penger, og mine foreldre hadde ikke mulighet til å spare til meg. Allikevel hadde jeg en slump penger på konto etterhvert, da pengegaver ble satt inn på egen konto til meg. Det var ikke snakk om noen stor sum, men de tusenlappene kom godt med da jeg flyttet for meg selv. Anonymkode: 08faf...fd7 6
AnonymBruker Skrevet 9. august 2017 #3 Skrevet 9. august 2017 Jeg tenker likt, MEN: I den tråden du sikter til, hadde ikke foreldrene råd til å kjøpe disse tingene til barnet på annet vis. De hadde en listen bufferkonto. Da er situasjonen en annen. Det er direkte tåpelig å bruke opp bufferen og så sitte der helt uten buffer, mens toåringen har masse penger på konto. Toåringen er tryggere og bedre tatt vare på om foreldrene har en trygghetsbuffer i bakhånd, og pengene fra bestemor går til å kjøpe sko og klær som barnet trenger. Det er en helt annen situasjon enn om mor sitter der med masse egen penger, men likevel ikke bruker dem på barnet. Anonymkode: 2dd99...93c 47
AnonymBruker Skrevet 9. august 2017 #4 Skrevet 9. august 2017 Jeg har ikke tenkt så mye over det. Gitt er gitt liksom. Jeg regner med at det er et spørsmål om familiens generelle økonomiske situasjon. Hva med større, dyrere ting som sykkel, slalomutstyr (tilfeldige valgte eksempler) og annet som som barnet etterhvert kan trenge. Er det mer eller mindre akseptabelt å bruke av barnets bursdagspenger/sparepenger til det? Anonymkode: 3d780...936 10
AnonymBruker Skrevet 9. august 2017 #5 Skrevet 9. august 2017 Jeg syns absolutt det er innafor at pengegaver blir brukt til klær og nødvendig utstyr til barnet, så lenge pengene ikke er øremerket sparing. Det som ikke er greit er at foreldrene finansierer egne behov, som egne klær, spill, ferier osv med pengene som barna har fått. Ønsker man at alle pengegaver går til sparing, så kan man be foreldrene om kontonummer, evnt sette opp en egen konto og gi pengene ved feks konfirmasjon. Anonymkode: 2d10f...f7f 22
Puny Skrevet 9. august 2017 #6 Skrevet 9. august 2017 Nei jeg syntes ikke dette er greit med mindre det er absolutt nødvendig. Å kjøpe klær og utstyr til barnet er en ugift man har som forelder, det er ikke noe barnet skal bruke sine sparepenger på. 5
Gjest Blondie65 Skrevet 9. august 2017 #7 Skrevet 9. august 2017 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg tenker likt, MEN: I den tråden du sikter til, hadde ikke foreldrene råd til å kjøpe disse tingene til barnet på annet vis. De hadde en listen bufferkonto. Da er situasjonen en annen. Det er direkte tåpelig å bruke opp bufferen og så sitte der helt uten buffer, mens toåringen har masse penger på konto. Toåringen er tryggere og bedre tatt vare på om foreldrene har en trygghetsbuffer i bakhånd, og pengene fra bestemor går til å kjøpe sko og klær som barnet trenger. Det er en helt annen situasjon enn om mor sitter der med masse egen penger, men likevel ikke bruker dem på barnet. Anonymkode: 2dd99...93c Jeg tenker at det diskuteres i den tråden og ikke her.
Simbyxor Skrevet 9. august 2017 #8 Skrevet 9. august 2017 11 minutter siden, Blondie65 skrev: I en annen tråd kom det frem at Mor og Far bruker pengegaver babyen får til klær og annet til babyen. Hvis jeg var bestemor til et barn og gav pengegave, hadde jeg sett for meg at disse gikk til en sparekonto. Hvis jeg mente at barnet skulle få parkdress eller tre nye bodier og tissepotte hadde jeg kjøpt det direkte etter å ha spurt foreldrene hva de trengte. Er det flere enn meg som tenker sånn? Og hvorfor ba du ikke om kontonummeret til sparekontoen? 3
AnonymBruker Skrevet 9. august 2017 #9 Skrevet 9. august 2017 Dette har vi måttet gjøre, pga. stram økonomi. Vi setter inn igjen det vi har "lånt" på barnets konto med renter når vi har råd til det (lånte f. eks. 3600,- til utstyr i forbindelse med barnehagestart og setter inn igjen 5000,-) Vi håper familieøkonomien bedrer seg innen barnet blir voksent, slik at vi i tillegg har mulighet til å hjelpe barnet med å komme inn på boligmarkedet. Anonymkode: 905fc...fab 3
Gjest Blondie65 Skrevet 9. august 2017 #10 Skrevet 9. august 2017 Hvis far og mor har dårlig råd, og jeg fremdeles er bestemor til dette barnet. Er det ikke da bedre at jeg kjøper den parkdressen direkte? Må man egentlig oppfordre besteforeldre til å spare på egen konto til barnet for å sikre at ikke penger man har gitt til fremtiden til barnet blir brukt her og nå?
AnonymBruker Skrevet 9. august 2017 #11 Skrevet 9. august 2017 Vi setter pengegaver inn på barnets konto, om da ikke giveren har spesifisert at de ønsker at pengene skal brukes til å kjøpe noe til barnet. Anonymkode: d09a4...7cb 3
Gjest Blondie65 Skrevet 9. august 2017 #12 Skrevet 9. august 2017 Akkurat nå, Simbyxor skrev: Og hvorfor ba du ikke om kontonummeret til sparekontoen? Det er tydeligvis ikke sikkert at de pengene blir fredet på en slik konto.
AnonymBruker Skrevet 9. august 2017 #13 Skrevet 9. august 2017 2 minutter siden, Blondie65 skrev: Jeg tenker at det diskuteres i den tråden og ikke her. Når du så klart viser til en tråd, er det helt realt at de samme premissene dras inn her for å vise ulike vinklinger.. Anonymkode: 5b947...730 17
AnonymBruker Skrevet 9. august 2017 #14 Skrevet 9. august 2017 Dersom familien har trang økonomi og poden trenger klær eller utstyr, tenker jeg nok at giver (som som regel er familie) heller ønsker at barnet skal ha det det trenger enn at pengene bare står på konto. Ellers er jeg enig i at pengegaver til barnet ikke bør røres. Men nå er det ikke slik at giver automatisk har tenkt at pengene skal spares og ikke kunne brukes . Min svigermor gir bade gaver og penger innimellom, pengene bruker vi til å kjøpe inn ting han trenger da svigermor synes det er greit at vi finner dette selv. Anonymkode: f8cce...684 14
Simbyxor Skrevet 9. august 2017 #15 Skrevet 9. august 2017 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Veldig enig. Jeg vokste opp i et hjem uten sørlig mye penger, og mine foreldre hadde ikke mulighet til å spare til meg. Allikevel hadde jeg en slump penger på konto etterhvert, da pengegaver ble satt inn på egen konto til meg. Det var ikke snakk om noen stor sum, men de tusenlappene kom godt med da jeg flyttet for meg selv. Anonymkode: 08faf...fd7 Bare av ren nysgjerrighet, hva brukte du dem på? Jeg mener, penger som er spinket og spart gjennom mange år bør jo bli brukt på noe svært spesielt. Så ikke det bare gikk til en sofa du kasta etter ti år, liksom 1
AnonymBruker Skrevet 9. august 2017 #16 Skrevet 9. august 2017 2 minutter siden, Blondie65 skrev: Det er tydeligvis ikke sikkert at de pengene blir fredet på en slik konto. Det er nesten slik at man heller må spare opp pengene selv og gi pengene til barnebarnet i 18-årsgave el.l.. Evt også skrive testamente der en bestemt sum som skal gå til barnebarnet/ barnebarna når de fyller 18. Anonymkode: 4c26e...582
Simbyxor Skrevet 9. august 2017 #17 Skrevet 9. august 2017 4 minutter siden, Blondie65 skrev: Hvis far og mor har dårlig råd, og jeg fremdeles er bestemor til dette barnet. Er det ikke da bedre at jeg kjøper den parkdressen direkte? Må man egentlig oppfordre besteforeldre til å spare på egen konto til barnet for å sikre at ikke penger man har gitt til fremtiden til barnet blir brukt her og nå? Jeg skjønner godt hva du mener, og er enig i at sparepengene er barnets, men noen er veldig dårlig stilt og da er det vel bedre at barnet får det barnet trenger, enn at barnet ikke får det barnet trenger og pengene bare blir stående på konto - utbetalt på 18-årsdagen og brukt på øl 10
Gjest Blondie65 Skrevet 9. august 2017 #18 Skrevet 9. august 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Dersom familien har trang økonomi og poden trenger klær eller utstyr, tenker jeg nok at giver (som som regel er familie) heller ønsker at barnet skal ha det det trenger enn at pengene bare står på konto. Ellers er jeg enig i at pengegaver til barnet ikke bør røres. Men nå er det ikke slik at giver automatisk har tenkt at pengene skal spares og ikke kunne brukes . Min svigermor gir bade gaver og penger innimellom, pengene bruker vi til å kjøpe inn ting han trenger da svigermor synes det er greit at vi finner dette selv. Anonymkode: f8cce...684 Jeg understreker at jeg synes det er helt greit at man bruker penger så lenge giveren er innforstått med det. Problemet kommer når giveren har en annen intensjon. Kall gjerne intensjonen feil eller hva som helst, men giveren ønsker sparing til barnets fremtid.
AnonymBruker Skrevet 9. august 2017 #19 Skrevet 9. august 2017 Jeg syns ikke du skal ta alt under et kam. I vårt tilfelle for eksempel. Våre barn har fra fødsel av fått en god del penger både til bursdager og til andre anledninger. Veldig ofte til bursdag så har vi fått penger til barna for at vi som foreldre skal kjøpe noe barna trenger da besteforeldre og tanter og onkler ikke har klart å finne noe. Noen ganger så har vi brukt av disse pengene og andre ganger ikke. Våre tre barn har hver sin lommebok, og når det samler seg opp mer en 4000-5000kr i hver de pleier å få ganske store summer til bursdager) så begyner vi foreldre å bruke av disse pengene. dette fordi det er et tiltak å komme seg til banken og sette dem inn og fordi vi sparer fast 2000kr til hver av barna i mnd pluss større summer fra tid til annen som mer enn nok dekker de summene de får i gaver. Nå er vi bra stilt økonomisk og har mulighet til å gjøre dette på denne måten, men jeg syns ikke man skal dømme andre som bruker opp disse pengene til familien AS da det er ganske mange som sliter økonomisk uten at det synes utenfra. Anonymkode: 4886e...f0b 3
Simbyxor Skrevet 9. august 2017 #20 Skrevet 9. august 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Det er nesten slik at man heller må spare opp pengene selv og gi pengene til barnebarnet i 18-årsgave el.l.. Evt også skrive testamente der en bestemt sum som skal gå til barnebarnet/ barnebarna når de fyller 18. Anonymkode: 4c26e...582 Jepp. Bestemoren til min kjæreste gjorde det, så søsknene fikk 50 000 kroner hver. Det var ingenting moren hadde noe med, heldigvis. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå