Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette er naturligvis et ufølsomt tema å ta opp i denne sammenhengen, så beklager det. Tolk i beste mening.

For det første kan fremprovoserte aborter gjøre det vanskeligere å få barn senere. For det andre kan aborten være den eneste muligheten du fikk til å få barn.

Angrer du på en tidligere abort på grunn av dette? Fikk du nok informasjon om risikoen for barnløshet? Ville du tatt abort om du visste at du kom til å slite med å få barn?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har aldri, og kommer aldri, til å ta abort selv. Jeg kan derfor ikke svare for meg selv. 

Derimot kjenner jeg noen som har tatt abort. Jeg bruker kun to eksempler her da jeg vet om fler. 

Hu ene angrer ikke, og tenker ikke på aborten i det hele tatt, annet enn at det var en ekkel og grisete opplevelse. Hu har nå tre flotte unger. 

Hu andre tok det tungt, selv omdet var veloverveid. Hu har nå to døtre, men jeg bet hu fortsatt "sørger" på termindatoen, rett og slett fordi hun syns det er et barnsom mangler. 

Anonymkode: d0b88...383

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke så ofte abort påvirker fertilitet. Det er sjeldent helsepersonell nevner det i det hele tatt tror jeg, selv om det kan skje om man er uheldig. Helsepersonell vektlegger snarere det motsatte. Kanskje fordi de ikke ser det som en risiko, kanskje for å roe ned kvinner som er abortsøkende? Jeg vet ikke.

Det verste med abort er nok uansett det psykiske for de fleste, noe som heller ikke opplyses om i noen særlig grad. Kvinner som er sikker på at de ønsker en abort, er vel den gruppen som sliter minst i ettertid. De som er usikre tipper vel begge veier. Og de som presses får det nok stort sett veldig dårlig. Jeg er selv i den siste kategorien og kan si at det er det jævligste og mest grenseoverskridende noen har gjort mot meg. Jeg er barnløs, spontanaborterte én gang senere, men har ellers ikke lykkes med å bli gravid igjen. 

Anonymkode: 89c08...fb8

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde ikke noe valg, så da er det ikke noe å angre på.

Anonymkode: 5eb3b...632

AnonymBruker
Skrevet

Absolutt ikke. Skal ikke ha barn.

Anonymkode: 6c4c1...5b2

AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke så ofte abort påvirker fertilitet. Det er sjeldent helsepersonell nevner det i det hele tatt tror jeg, selv om det kan skje om man er uheldig. Helsepersonell vektlegger snarere det motsatte. Kanskje fordi de ikke ser det som en risiko, kanskje for å roe ned kvinner som er abortsøkende? Jeg vet ikke.

Det verste med abort er nok uansett det psykiske for de fleste, noe som heller ikke opplyses om i noen særlig grad. Kvinner som er sikker på at de ønsker en abort, er vel den gruppen som sliter minst i ettertid. De som er usikre tipper vel begge veier. Og de som presses får det nok stort sett veldig dårlig. Jeg er selv i den siste kategorien og kan si at det er det jævligste og mest grenseoverskridende noen har gjort mot meg. Jeg er barnløs, spontanaborterte én gang senere, men har ellers ikke lykkes med å bli gravid igjen. 

Anonymkode: 89c08...fb8

:hug:

Anonymkode: 165f2...b77

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei, aldri angret. Tok 15 år fra aborten til jeg faktisk var klar for barn, og hadde ingen problemer med å bli gravid igjen.

Anonymkode: cbb4b...91a

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det er direkte provoserende å ta opp dette i forum for prøvere og ufrivillig barnløse. Prøv heller i et av de andre foraene her på Kvinneguiden (kropp og helse f.eks.).

Anonymkode: 04017...d0f

• Liker 13
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Absolutt ikke. Skal ikke ha barn.

Anonymkode: 6c4c1...5b2

Så hvorfor svarer du her, da? 

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes det er direkte provoserende å ta opp dette i forum for prøvere og ufrivillig barnløse. Prøv heller i et av de andre foraene her på Kvinneguiden (kropp og helse f.eks.).

Anonymkode: 04017...d0f

Tror poenget er å spørre noen som pr idag sliter med å bli gravide, og har tatt abort tidligere i livet..

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er gravid nå. Og sliter veldig med valget om å ta abort eller ikke. 

Anonymkode: 9118f...553

AnonymBruker
Skrevet

Angrer ikke, men gjør klart vondt av og til.. var helt grusomt rett før etter , men det var mange faktorer som påvirket det.

så fremt man ikke tar utsktaping er set lite risiko for å få varige skader, å helsepersonell frarådet meg på det sterkeste å ta utskraping så gjorde ikke det da.

Har i ettertid truffet en mann jeg elsker, og vi skal gifte oss. Så å få barn med ham istede er mye mer rett, og jeg er sikker på at jeg gjorde det rette.

Anonymkode: 06c01...fbf

AnonymBruker
Skrevet

Jeg sørger enda fra tid til annen selv om det er 5 år siden. Og hadde jeg visst hvor tungt jeg skulle ta det psykisk, hadde jeg ikke gjennomført det nei. Aldri mer, det er sikkert. 

Anonymkode: 4b8cc...794

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, Simbyxor skrev:

Så hvorfor svarer du her, da? 

Spørsmålet var jo om man angrer på abort med tanke på fertilitet...Skal bare de som kan svare ja svare i tråden da eller?

Anonymkode: abd9c...447

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Nei, har tatt to aborter ila livet. Aldri angret selv om det var vondt der og da. Jeg ble gravid på pillen begge gangene, ene gangen var jeg syk uten å vite det ville gå utover effekten... 

Anonymkode: aca45...d7c

AnonymBruker
Skrevet

Har ikke angret et sekund. 

Anonymkode: 77c25...774

Skrevet
50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Spørsmålet var jo om man angrer på abort med tanke på fertilitet...Skal bare de som kan svare ja svare i tråden da eller?

Anonymkode: abd9c...447

Ønsker du barn, da? 

AnonymBruker
Skrevet

Det er et utført statistikk på dette, og de fleste som tar abort angrer ikke. Problemet er at det å ha tatt abort fortsatt er et tabu å snakke om - dvs. selv de som kjemper aktivt for retten til selvbestemt abort, vil ikke si offentlig at de har tatt det. 

I USA er dette et problem fordi dette "tomrommet" i offentlig debatt ofte blir fylt av abortmotstandere. De drar frem noen kvinner som angrer og forsøker å etablere det som et faktum at "mange sliter psykisk etter en abort". Da TIME Magazine faktisk utførte en anonym spørreundersøkelse blant amerikanske kvinner viste den at over 95% overhodet ikke angret (og dette er et i et konservativt land med mye tabu og motstand, der det antakeligvis er flere som ville angret enn i f.eks. Skandinavia).

Abort gir heller ikke noen nevneverdig nedsatt fertilitet. Helsevesenet er derfor ikke pålagt å informere om dette. Dersom en kvinne utfører en (kirurgisk) abort og ti år senere sliter med å bli gravid, er det større sjanse for at det er alderen som påvirker dette, enn aborten. Mange kvinner som tar abort gjør jo nettopp dette fordi de er i en fase der de ikke ønsker barn, og utsetter det.

Jeg kan forstå at noen kvinner som har tatt abort og senere ikke kan få barn (av andre grunner) kan slite ekstra pga. det. Samtidig så er det jo slik med alle valg i livet - du kan ikke forutse fremtiden, men må ta et valg som gir mening der og da. Så hvordan en gitt kvinne takler en slik situasjon kommer an på hvor rasjonell og pragmatisk kvinnen er.

Min bestevenninne tok abort, til tross for at hun var i et fast forhold, i jobb og de etterhvert planlegger barn. Det var rett og slett ikke rett timing enda. Hun angrer ikke på det, og mente det var rett der og da.

Anonymkode: f50fc...01e

• Liker 4
Skrevet

Jeg forstår meg ikke på folk som tar abort. Det er jo psykisk tøft å gå rundt å vite at man har drept barnet sitt. Hvorfor ikke bare la naturen gå sin gang, føde barnet og adoptere bort barnet. Det finnes en haug av folk som ønsker seg barn, hvorfor ikke glede dem med ditt barn? Så kan man selv sitte med god samvittighet å vite at barnet kan være sjeleglad for at det er i live. Det gjelder å sette pris på livet man har og hvor unik man er i denne store verdenen. Abort er bare fysj.

AnonymBruker
Skrevet

Nope, angrer ingen av de 2 abortene jeg har hatt. Den spontane var først.

Jeg vil ikke angre på å sette et individ til verden som jeg ikke aner om vil like meg eller ikke når det vokser opp?

Misforstå meg rett, man angrer vel sjeldent på barnet man valgte å få (det er ofte med et valg). Men jeg vil ha barn med en som gir meg lysten til å være mor. Ikke bare bli en mor fordi jeg er verpesyk?

Anonymkode: 08924...4af

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...