Gå til innhold

Hater tradisjoner som barnedåp osv.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det en ting som virkelig gjør meg forbanna... så er det alle som forventer av meg å min mann at vi SKAL ha dåp i kirken når ingen av oss er troende. Når både bestemor å min søster nesten blir forbanna av at jeg sier at jeg ikke er kristen å at det er en synd at jeg tar dette valget for jenta mi. Hvorfor har det seg slik at folk ikke kan respektere andre? Dette er min datter som jeg selv har gått å ruget på i 40 uker å helt ærlig så har ikke du en blanke faens dritt du skulle sakt om mitt valg å at både jeg å valget jeg tar er skuffende. Jeg blir direkte sur av å høre at det er ¨normalt¨ at det forventes av oss at vi skal stå på kirkegolvet å lyve si at vi vil oppdra henne i kristen tro. Jeg blir helt ruskende gal av alle mennesker som skal mene noe både om meg/at dem selv tror dem har noe som helst å si angående min datter!!! DET ER MIN DATTER!!!!!.

Anonymkode: 247f7...ba1

• Liker 25
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Si som mine foreldre sa om meg og min bror "våre barn skal stå helt fritt til å velge sin egen tro."

• Liker 16
AnonymBruker
Skrevet

Drikker du kaffe TS? 

Anonymkode: 2531a...6e6

• Liker 6
Skrevet

Helt enig med deg, TS. Fint at du står på krava! 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Når jeg blir utsatt for slikt henter jeg frem tenåringen i meg. Tenåringer elsker å opponere. Jeg lar det gå sport i å irritere dem, og legger gjerne til litt ekstra for å provosere. Prøv istedet for å være sint, det er gøy :)

Anonymkode: 4a528...a26

• Liker 6
Skrevet

Det er bare å kreve respekt for valget dereszBlir de sure, så hva så? La de surve. Hadde ikke brydd meg en cm. 

• Liker 3
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

DET ER MIN DATTER!!!!!.

Anonymkode: 247f7...ba1

Hvilket gjør henne til deres familiemedlem.

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, Blodets rett skrev:

Hvilket gjør henne til deres familiemedlem.

Óg?

• Liker 9
Skrevet
1 minutt siden, Perle skrev:

Óg?

Familie og tradisjoner er viktig. De bør verdsettes og respekteres. En datter er ikke ens personlige eiendom. Hun er en del av noe større.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

OG!!!!! OG!!!!!!!! Var rett OG slett irriterende å lese.

Men ja; dere får si at dere ikke vil tvinge på ungen deres en tro og ikke døpe henne. Deres barn, deres valg til hun blir gammel nok til å bestemme selv :) 

Anonymkode: f4b8b...ced

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Vi er heller ikke kristne, men døper likevel. Dette for at det skal være enklere for henne når hun kommer i konfirmasjonsalder. Hvis hun ikke er døpt, men ønsker å konfirmere seg i kirken, får hun et ekstra press på seg fordi hun må døpes først. Og det å bli døpt når du er 15 var veeeldig ukult når jeg gikk på skolen, og er visst det fortsatt ifølge min niese som er i den alderen :fnise: Er hun allerede døpt trenger hun ikke gjøre noe ekstra uansett om hun vil konfirmere seg kirkelig eller borgerlig, annet enn å evt melde seg ut av statskirken. Men det er tross alt en betydelig mindre prosess enn å døpes :) 

Anonymkode: 1039a...506

• Liker 9
Skrevet
Akkurat nå, Blodets rett skrev:

Familie og tradisjoner er viktig. De bør verdsettes og respekteres. En datter er ikke ens personlige eiendom. Hun er en del av noe større.

Nei, hun er et selvstendig individ, og når hun blir gammel nok selv kan ta egne prrsonlige valg. 

Glad jeg ikke tilhører din familiekultur. Da hadde jeg flyttet veeeeldig langt vekk ved første anledning. 

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Vi er heller ikke kristne, men døper likevel. Dette for at det skal være enklere for henne når hun kommer i konfirmasjonsalder. Hvis hun ikke er døpt, men ønsker å konfirmere seg i kirken, får hun et ekstra press på seg fordi hun må døpes først. Og det å bli døpt når du er 15 var veeeldig ukult når jeg gikk på skolen, og er visst det fortsatt ifølge min niese som er i den alderen :fnise: Er hun allerede døpt trenger hun ikke gjøre noe ekstra uansett om hun vil konfirmere seg kirkelig eller borgerlig, annet enn å evt melde seg ut av statskirken. Men det er tross alt en betydelig mindre prosess enn å døpes :) 

Og jeg har valgt å  ikke døpe min datter fordi jeg ikke ønsker at hun skal konfirmeres i kirken med mindre hun oppriktig har en kristen tro. Den terskelen å la seg døpe som femtenåring, er akkurat passe høy, etter min mening. Å stå i kirken og lyve finner jeg respektløst overfor de som faktisk tror.

Anonymkode: ae3ad...1f9

• Liker 31
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis troen ikke er viktig nok for henne til at hun vil døpe seg før konfirmasjonen så er det vel like greit å la være.

• Liker 26
Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er veldig rart, syns jeg. Hvorfor ønsker du å melde barnet ditt inn i et trossamfunn dere selv ikke tilhører? Det er like fjernt som å skrive henne inn i nærmeste synagogen eller noe sånt, selv om man selv ikke er jødisk. Hvis mitt barn hadde ønsket en kristen konfirmasjon etter en ateistisk oppdragelse så hadde jeg stussa veldig. Jeg hadde heller ikke tilrettelagt for en kristen konfirmasjon med mindre barnet kunne forsikre meg om at det virkelig trodde. Det er respektløst å late som. Jeg lærer ikke barna mine at det er greit å lyve. Og hvis man er oppriktig kristen så burde ikke voksendåp være noe problem.

• Liker 18
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Og jeg har valgt å  ikke døpe min datter fordi jeg ikke ønsker at hun skal konfirmeres i kirken med mindre hun oppriktig har en kristen tro. Den terskelen å la seg døpe som femtenåring, er akkurat passe høy, etter min mening. Å stå i kirken og lyve finner jeg respektløst overfor de som faktisk tror.

Anonymkode: ae3ad...1f9

Hehe dette pleier jeg også å si når folk kommer med dette argumentet til meg. Og de blir så paffe! Vet ikke om de blir overrasket over at jeg hadde et godt motargument eller fordi det er merkelig for dem at jeg faktisk ikke ønsker at sønnen min skal ha en lettvindt vei til å konfirmere seg i kirken kun for penger. :P

Anonymkode: 25fd8...98e

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Blodets rett skrev:

Så du bare antar at det du synes er viktig er det samme som andre synes er viktig? Hvorfor i all verden skulle det være viktig, eller riktig, for mennesker som aldri har trodd å gjennomføre seremonier med religøs ramme rundt barnet sitt? Det henger jo ikke på greip. Det får være måte på hvor mye man skal tilpasse seg for å tilfredsstille omgivelsene. For meg er tro og religiøs tilhørighet viktige spørsmål i livet, og ikke noe man har en lettvint holdning til. Vi lever i en moderne tid, og det bør ikke lenger være sånn at man skal gjennomføre religiøse tradisjoner "fordi det alltid har vært sånn". Jeg er døpt, og jeg konfirmerte meg i kirken fordi mamma sa at mormor kom til å bli lei seg hvis jeg avsto. Hvor i all verden hører slikt hjemme?? 

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Dette er det dummeste argumentet jeg hører, og jeg hører det ofte. Ville du meldt ungen din inn i AUF fordi det ville bli enklere for henne å bli værende som medlem, selv om du ikke ante noe om hvilke politiske meninger h*n ville få når h*n ble gammel nok til å ta stilling?

Kjenner man på seg at det eneste riktige er å konfirmere seg i kirken når man er 15 år, så kjennes det nok også riktig å bli døpt. Jeg vet om noen som har gjort det, og det var ikke ukult i det hele tatt for dem, altså. Det er ingen big deal, og ingen "betydelig prosess". 

Anonymkode: 4bfb3...7f0

• Liker 10
Skrevet

Hele ideen om barnedåp er omstridt, mye fordi det er lite bibelsk grunnlag for en slik dåp. Voksendåp har blitt utført i årtusener som et renselsesrituale og er å finne i nytestamentet. Hos dem som utfører voksendåp er det gjerne også sett på som en symbolsk handling på ens tro og en innlemmelse i kirkesamfunnet en døpes i. Disse samme som har voksendåp pleier også å ha barnevelsignelse hvor menigheten og foreldrene ønsker barnet velkommen og viser at de vil hjelpe barnet å vokse opp med en kristen tro. 

Selv er jeg tilhenger av verken vanndåp som voksen eller barn. Det er bare en dåp, og den dåpen må være av den hellige ånd og ikke av en jordisk renselsestradisjon. Om en ønsker å offentliggjøre sin tro for det samfunn en identifiserer seg med ser jeg jo ikke noe galt i det, men vanndåpen er og blir bare en symbolsk handling på at en har tatt imot Jesus som sin frelser, på åndsdåpen, på sin personlige bevisste tro. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Her er dåp også fullstendig uaktuelt. "Heldigvis" er den mest konservative bestemoren død, og resten blir nok bare glad til for å få kaker og koldtbord uten å måtte lide seg gjennom en gudstjeneste først ;)

Anonymkode: 57b16...a82

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Så si til dem at hun kan ta det valget selv når hun kommer i konfirmasjonsalder. Her i byen var det ikke big deal å døpes som tenåring hvis man absolutt ønsket å konfirmere seg i kirken. Vi var så "heldige" at de som valgte å konfirmere seg faktisk gjorde det pga tro og ikke penger.

Anonymkode: 7a659...8f3

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...