AnonymBruker Skrevet 8. august 2017 #1 Skrevet 8. august 2017 I april fikk jeg en faststilling, har trivdes godt nå i sommer. I dag hadde vi personalmøte. Da fikk jeg vite at butikken skal legges ned før nyttår. Da jeg var i jobbintervju i mars, fikk jeg ingen info. om dette. Jeg takket nei til de andre stedene jeg fikk ja hos. Så nå må jeg starte å søke igjen. Er dette lov av arbeidsgiver om han var klar over dette da jeg fikk jobben? Det glemte jeg å spørre om på møte i dag. Er det noe lovverk om dette? Takk på forhånd. 🙂 Anonymkode: 0a5a7...723
Lord Friendzone Skrevet 8. august 2017 #2 Skrevet 8. august 2017 Dette hørtes snodig ut, ja. Så vidt jeg vet vil bedriftsledere begynne å se illevarslende symptomer en god stund før bedriften går konkurs - spesielt hvis dette var en veletablert, solid forretning. Bedrifter går konkurs og legges ned hele tiden, noe som selvsagt er fullt lovlig, men etter hva du beskriver så kan du nok ha blitt en smule manipulert. Kanskje de var ivrige etter å sikre seg arbeidskraft i sommerferien, og unnlot å opplyse om nedleggingsplanene for å sikre seg at du takket ja. Var du under kontrakt med en fastsatt utløpsdato? 1
AnonymBruker Skrevet 8. august 2017 #3 Skrevet 8. august 2017 Det har helt sikkert ikke vært klart før nå. Slik info gis de ansatte så snart det er mulig. Anonymkode: f44fc...a59 2
Lord Friendzone Skrevet 8. august 2017 #4 Skrevet 8. august 2017 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det har helt sikkert ikke vært klart før nå. Slik info gis de ansatte så snart det er mulig. Anonymkode: f44fc...a59 ...godt mulig at bedrifter er lovpålagte til å gjøre dette - men så er det jo ikke alltid at lover følges... 1
AnonymBruker Skrevet 8. august 2017 #5 Skrevet 8. august 2017 51 minutter siden, Lord Friendzone skrev: Dette hørtes snodig ut, ja. Så vidt jeg vet vil bedriftsledere begynne å se illevarslende symptomer en god stund før bedriften går konkurs - spesielt hvis dette var en veletablert, solid forretning. Bedrifter går konkurs og legges ned hele tiden, noe som selvsagt er fullt lovlig, men etter hva du beskriver så kan du nok ha blitt en smule manipulert. Kanskje de var ivrige etter å sikre seg arbeidskraft i sommerferien, og unnlot å opplyse om nedleggingsplanene for å sikre seg at du takket ja. Var du under kontrakt med en fastsatt utløpsdato? Etter 2 prøve mnd. står det at kontrakten varer 1 år. Så det vil vel si 14 mnd. til sammen? Fra september skal vi begynne å selge ut varer, for å tømme butikken og lageret. Det er ikke en kjede. Det er en butikk. Er redd jeg ikke får ny jobb tidsnok. Jeg har sagt til sjefen at jeg kommer til å jobbe til han stenger døra. Har ikke lyst til å bli arbeidsledig. Det er det jeg bekymrer meg for. Jeg må ha jobb. 🙂 Anonymkode: 0a5a7...723
Ms. Clean Skrevet 8. august 2017 #6 Skrevet 8. august 2017 Dette er også en side av arbeidsmarkedet. De såkalte etablerte butikker er i realiteten blitt pop-up butikker. Eiere av virksomheter oppretter drift av selskaper med tilhørende ansatte, og gir virksomheten altfor kort tid på å etablere seg inn i stabile forhold. Går ikke bedriften med overskudd etter 2 - 3 år så velger de heller å avslutte driften. Normalt sett så må man regne med lengre tid enn dette for å se om virksomheten har livets rett eller ikke. Men i den tiden vi lever i nå, så er det ikke gitt rom og plass for stabilitet. Og dette gir seg igjen utslag i arbeidsmarkedet. Vi lever i en rastløs tid der ting kommer like fort som de forsvinner, fordi det er ikke tid og ro til å virkelig skape. Og vi som er arbeidstakere må dessverre bare prøve å henge med i svingene så lenge vi klarer. At noen velger å hoppe av karusellen, og gå for et liv i roligere tempo, skjønner jeg veldig godt. Kanskje vi alle skal begynne å ta noen mer bevisste valg i forhold til våre egne livsverdier ?
AnonymBruker Skrevet 8. august 2017 #7 Skrevet 8. august 2017 27 minutter siden, Ms. Clean skrev: Dette er også en side av arbeidsmarkedet. De såkalte etablerte butikker er i realiteten blitt pop-up butikker. Eiere av virksomheter oppretter drift av selskaper med tilhørende ansatte, og gir virksomheten altfor kort tid på å etablere seg inn i stabile forhold. Går ikke bedriften med overskudd etter 2 - 3 år så velger de heller å avslutte driften. Normalt sett så må man regne med lengre tid enn dette for å se om virksomheten har livets rett eller ikke. Men i den tiden vi lever i nå, så er det ikke gitt rom og plass for stabilitet. Og dette gir seg igjen utslag i arbeidsmarkedet. Vi lever i en rastløs tid der ting kommer like fort som de forsvinner, fordi det er ikke tid og ro til å virkelig skape. Og vi som er arbeidstakere må dessverre bare prøve å henge med i svingene så lenge vi klarer. At noen velger å hoppe av karusellen, og gå for et liv i roligere tempo, skjønner jeg veldig godt. Kanskje vi alle skal begynne å ta noen mer bevisste valg i forhold til våre egne livsverdier ? Dette er ikke en slik butikk. Den hadde 35 års jubileum fjor. Eieren skal pensjonere seg. Og han har ingen arvetagere. Anonymkode: 0a5a7...723 1
AnonymBruker Skrevet 8. august 2017 #8 Skrevet 8. august 2017 Du kan takke Høyre for at de har gjort arbeidsmarkedet så vanskelig. Anonymkode: aa2db...6a7 5
AnonymBruker Skrevet 8. august 2017 #9 Skrevet 8. august 2017 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette er ikke en slik butikk. Den hadde 35 års jubileum fjor. Eieren skal pensjonere seg. Og han har ingen arvetagere. Anonymkode: 0a5a7...723 Er det ikke mulig at noen andre overtar driften av butikken, i steden for å legge den ned? Anonymkode: 48d8d...b1f 1
AnonymBruker Skrevet 9. august 2017 #11 Skrevet 9. august 2017 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Er det ikke mulig at noen andre overtar driften av butikken, i steden for å legge den ned? Anonymkode: 48d8d...b1f Eieren er 74, år.. Jeg tror nok at han har lyst til å bli kvitt butikken. Jeg vet ikke om å selge den var/er et alternativ engang. Anonymkode: 0a5a7...723
AnonymBruker Skrevet 9. august 2017 #12 Skrevet 9. august 2017 Ved nedleggelse tror jeg ikke du har så mange rettigheter med mindre det ikke er snakk om permisjon, og det er det vel sjelden når det er snakk om total avvikling av en liten bedrift. Så lenge han ikke sier deg opp på usaklig grunnlag før avvikling så kan jeg ikke se at han har brutt noen lover. Anonymkode: f624f...dc1 2
Rosalie Skrevet 9. august 2017 #13 Skrevet 9. august 2017 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Er det ikke mulig at noen andre overtar driften av butikken, i steden for å legge den ned? Anonymkode: 48d8d...b1f Antagelig har han lett etter måter å avhende uten å legge ned uten hell, og har derfor nylig tatt avgjørelsen om nedleggelse. 2
AnonymBruker Skrevet 10. august 2017 #14 Skrevet 10. august 2017 På 9.8.2017 den 10.42, AnonymBruker skrev: Eieren er 74, år.. Jeg tror nok at han har lyst til å bli kvitt butikken. Jeg vet ikke om å selge den var/er et alternativ engang. Anonymkode: 0a5a7...723 Det er synd. Hvis det er en butikk som går godt og har mange kunder, hadde det jo vært fint om noen andre hadde tatt over driften. Jeg ville spurt eieren om dette er vurdert. Anonymkode: 48d8d...b1f
Gjest Ingenting2 Skrevet 10. august 2017 #15 Skrevet 10. august 2017 Ingenting du kan gjøre med dette. Eiers privilegium.
Glitnir Skrevet 10. august 2017 #16 Skrevet 10. august 2017 På 9.8.2017 den 0.31, AnonymBruker skrev: Du kan takke Høyre for at de har gjort arbeidsmarkedet så vanskelig. Anonymkode: aa2db...6a7 Gjort arbeidsmarkedet vanskelig ved å tillate at en butikkeier legger ned sin egen butikk? 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå