Gå til innhold

Mental Helses hjelpetelefon - erfaringer

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

...jeg har hatt en del særdeles dårlige erfaringer, noen som kjenner seg igjen?

Det er noen virkelige gode mennesker som jobber der, men de er i fåtall, for å si det sånn.

Anonymkode: 3efa5...34c

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Enig med deg. Man risikerer at de bare gjør ting verre. Jeg har opplevd at vedkommende jeg pratet med ikke trodde på meg da jeg fortalte om ting jeg hadde opplevd, og de tingene vedkommende ville tro på, ble bagatellisert og latterliggjort. Så nei, jeg ringer dem ikke igjen. Jeg har bedre erfaring med Kirkens SOS.

Anonymkode: f5ec1...9c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Prøvde chatten dems en gang, og ble møtt med liten sympati eller forståelse. Det var som at han trodde jeg trollet.
Det er mulig de opplever noe trolling, men skulle tro folk flest hadde respekt nok til å ikke trolle med alvorlige ting da det jo svekker tilliten til resten av oss....

Røde kors sin telefon har jeg derimot god erfaring med, også hatt et par givende og hjelpende samtaler ved å ha ringt legevakta.

Anonymkode: d76f3...384

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kan bare si meg så enige med begge to! Røde Kors har jeg ikke prøvd, men Kirkens SOS=fantastisk!!!!

Det var en litt underlig fyr der engang, på K-SOS, ellers har jeg kun hatt postive erfaringer. Føler meg sett og forstått hver gang jeg ringer dem <3

Mental Helse derimot har jeg fått så stygge kommentarer hos at jeg har vært helt ødelagt etterpå, MEN det er noen veldig fine folk som jobber der også, så nå som jeg KUN snakker med dem er det veldig bra å ringe dit.

Grunnen til at jeg hører her - jeg er TS - er fordi alle de dårlige har en tendens til å lyve når sjefen snakker med dem - etter at jeg har klaget - og sier at de ikke har sagt det de har sagt. Dessuten kan de si TIL meg, når jeg prøver å ta ting opp med dem først, at DU er den eneste som har sagt det, ingen andre. Noe som er utrolig lavmål.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er helt jævlig at så mange har blitt behandla dårlig av mental Helse sine hjelpere!
Vær så snill å skriv en mail til de så de kan gi disse sparken! De skulle aldri ha ansatt sånne folk!
Skjer det igjen så kopier samtalen og send til ledelsen! Det er horribelt at mennesker som skal hjelpe folk som er på randen til selvmord, omtrent oppfordrer til selvmord og latterliggjør og forværrer.

Anonymkode: d76f3...384

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Herregud, er det sant?? Noen konkrete eksempler på hva de sier og gjør? 

Anonymkode: 8e210...8ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Takk for god respons, jeg har følt meg litt alene i dette, spesielt siden de det gjelder har fått meg til å tro at det er jeg som er problemet, ikke dem.

Et eksempel er da jeg hadde hatt et forhold til en mann som hadde samboer, men hadde avsluttet det fordi det føltes feil. Jeg var likevel glad i mannen, som en venn, og vi hadde derfor fortsatt å ha kontakt i 7 år frem til han dessverre døde av kreft. 

Hun må Mental Helse derimot gikk ikke god for det, så da jeg ringte inn gråtende fordi jeg akkurat hadde fått høre at han var død, var svaret: "Det er vel ikke DEG det er synd på, men samboeren!".

Og da jeg sa at vi faktisk bare hadde hatt vennskaplig kontakt de siste 7 årene, var svaret: "Ja, men nå er det 7 år siden du var med han, så nå må du vel ha kommet over han vel??".

Og jeg hadde fått høre at han var død 15 minutter før og var helt ute av meg.

Et av mange, mange eksempler....

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har hatt en god erfaring (panikkanfall) og to dårlige (selvmord).

Anonymkode: a7713...8b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for god respons, jeg har følt meg litt alene i dette, spesielt siden de det gjelder har fått meg til å tro at det er jeg som er problemet, ikke dem.

Et eksempel er da jeg hadde hatt et forhold til en mann som hadde samboer, men hadde avsluttet det fordi det føltes feil. Jeg var likevel glad i mannen, som en venn, og vi hadde derfor fortsatt å ha kontakt i 7 år frem til han dessverre døde av kreft. 

Hun må Mental Helse derimot gikk ikke god for det, så da jeg ringte inn gråtende fordi jeg akkurat hadde fått høre at han var død, var svaret: "Det er vel ikke DEG det er synd på, men samboeren!".

Og da jeg sa at vi faktisk bare hadde hatt vennskaplig kontakt de siste 7 årene, var svaret: "Ja, men nå er det 7 år siden du var med han, så nå må du vel ha kommet over han vel??".

Og jeg hadde fått høre at han var død 15 minutter før og var helt ute av meg.

Et av mange, mange eksempler....

Hvorfor ansetter de så talentløse folk til å snakke med folk i krise? Kan hvilken som helst tulling få jobb uten noen som helst kvalifikasjoner?

Anonymkode: 8e210...8ca

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg fant en annen tråd her hvor brukerne har lignende erfaringer.

Folk som poster selvmordstanker på KG blir blant annet anbefalt å ringe dit, noe jeg neppe tror vil gjøre dem noe godt. Jeg skulle ønske moddene heller kun kunne henvist til Røde Kors eller Kirkens SOS sine hjelpetelefoner, og utelatt Mental Helse sin hjelpetelefon i det forhåndsskrevne innlegget de poster når de stenger selvmordstråder.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ringt noen par ganger pga angstanfall, har hatt utrolig gode opplevelser. Synd folk har vonde opplevelser med noen som skal hjelpe dem igjennom noe så vondt og skummelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det fagfolk som svarer på den telefonen?

Jeg lurer fordi jeg gjerne skulle ha snakket med noen, som pårørende. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 minutter siden, Daudaferd skrev:

Er det fagfolk som svarer på den telefonen?

Jeg lurer fordi jeg gjerne skulle ha snakket med noen, som pårørende. 

Nei, det er ikke nødvendigvis fargolk du treffer på når du ringer. Om du er heldig kanskje, men hvem som helst kan få jobb der.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest NotNaomi

Dette var skremmende lesning. Ser ut som at noen flinke er der,men så mange dårlige erfaringer? Ikke bra! Skal ihvertfall aldri anbefale dem til noen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær så snill, si i fra! De fleste som sitter der er vel frivillig?

Har ingen erfaring, Men meldte meg som frivillig for mental helse ungdom. Droppet det dog, for de ansatte hadde null empati.

Er det selvmordstanker man sliter med, anbefaler jeg lfss. Annet kirkens sos som nevnt over 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 minutter siden, fregnefjeset skrev:

Vær så snill, si i fra! De fleste som sitter der er vel frivillig?

Har ingen erfaring, Men meldte meg som frivillig for mental helse ungdom. Droppet det dog, for de ansatte hadde null empati.

Er det selvmordstanker man sliter med, anbefaler jeg lfss. Annet kirkens sos som nevnt over 

Nei, mental helse har fast ansatte. Det er et statlig finansiert lavterskeltilbud, men de er ikke fagpersoner. De har noe kursing av sine ansatte. Kirkens SOS og røde kors er frivillige godhjerta folk som bruker av fritiden sin.

Anonymkode: b3892...1b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, mental helse har fast ansatte. Det er et statlig finansiert lavterskeltilbud, men de er ikke fagpersoner. De har noe kursing av sine ansatte. Kirkens SOS og røde kors er frivillige godhjerta folk som bruker av fritiden sin.

Anonymkode: b3892...1b2

Aha, misforstått da. Ja, de andre visste jeg var frivillig. Da burde det hvertfall meldes fra om 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dette er skremmende lesning. Noen med gode erfaring ? har selv tenkt det er ett sted å ringe om det rakner for meg eller mine. Men nå vil jeg nok ungå det. Triste greier... Men bra dere deler.

Anonymkode: 8ba0f...50d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Enig med deg. Man risikerer at de bare gjør ting verre. Jeg har opplevd at vedkommende jeg pratet med ikke trodde på meg da jeg fortalte om ting jeg hadde opplevd, og de tingene vedkommende ville tro på, ble bagatellisert og latterliggjort. Så nei, jeg ringer dem ikke igjen. Jeg har bedre erfaring med Kirkens SOS.

Kirkens SOS, hah.. ringte en gang for noen år siden da jeg var langt nede. Herlighet, så dårlig jeg følte meg etterpå. Hørte overhodet ikke på noe jeg sa!!!!!!!!!!!!

Anonymkode: 8e97e...11f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...