AnonymBruker Skrevet 8. august 2017 #1 Skrevet 8. august 2017 Hvis en person etterlater seg både søsken og foreldre, i tillegg til ektefelle / samboer og barn. Skal både foreldrene og søsken arve noe da, eller går alt sammen til ektefelle / samboer og barna? Anonymkode: 6812c...78e
Testosteron Skrevet 8. august 2017 #2 Skrevet 8. august 2017 Alt går til ektefelle/samboer og barna (med mindre han har skrevet testament.) 3
minister-mio Skrevet 8. august 2017 #3 Skrevet 8. august 2017 Ingenting til søsken og foreldre, kun ektefelle og barn 1
AnonymBruker Skrevet 8. august 2017 #4 Skrevet 8. august 2017 Alt går til barna. Har ektefelle/samboer avtale om å sitte i uskiftet bo - går alt til ektefelle mens denne ennå lever. Anonymkode: d1849...95f
Grylet Skrevet 8. august 2017 #5 Skrevet 8. august 2017 (endret) 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvis en person etterlater seg både søsken og foreldre, i tillegg til ektefelle / samboer og barn. Skal både foreldrene og søsken arve noe da, eller går alt sammen til ektefelle / samboer og barna? Anonymkode: 6812c...78e Svaret på arvespørsmålet ditt er litt mer komplisert enn det folk sier over her. Har ikke avdøde barn for eksempel, forholder det seg ikke på samme måte som en har barn. Det er også forskjell på det å være gift og være samboer. Les mer her: https://www.domstol.no/no/Enkelt-domstol/Oslo-byfogdembete/Arv-og-skifte/Om-arv-og-skifte/ Testamente er altfor sjelden brukt i Norge. Dessverre. Endret 8. august 2017 av Grylet skrivefeil 2
Grylet Skrevet 8. august 2017 #6 Skrevet 8. august 2017 (endret) 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Alt går til barna. Har ektefelle/samboer avtale om å sitte i uskiftet bo - går alt til ektefelle mens denne ennå lever. Anonymkode: d1849...95f Nei, alt går ikke til barna. Hvor har du det fra? I tillegg; hvis en har felles barn (og kun det) trenger en ikke noen avtale på å sitte i uskiftet bo. Da har gjenlevende dette som en rettighet. Endret 8. august 2017 av Grylet 2
AnonymBruker Skrevet 8. august 2017 #7 Skrevet 8. august 2017 Ektefelle arver minst 4G, er det da igjen arv bli dette fordelt på barn. Hvis arven er mindre enn 4 G arver ektefelle alt! Så man kan gjøre særkullsbarn arveløse, ved å overføre alt til ny ektefelle. Anonymkode: f1386...97f
Testosteron Skrevet 8. august 2017 #8 Skrevet 8. august 2017 39 minutter siden, Grylet skrev: Har en ikke avdøde barn for eksempel forholder det seg ikke på samme måte som en har ben. Hva mener du?
AnonymBruker Skrevet 8. august 2017 #9 Skrevet 8. august 2017 Hvis ektefellen min dør og jeg har 2 barn som bor fortsatt hjemme som jeg forsørger kan jeg ikke i det hele tatt skjønner at staten Norge skal si at noe av dette må til barnet. Jeg eier alt 50/50 med min mann. Anonymkode: 8c2b9...4ce
Hulderen Skrevet 8. august 2017 #10 Skrevet 8. august 2017 Hvis en person etterlater seg barn, så går ingenting til avdødes foreldre og søsken. Hvordan fordelingen blir mellom barna og hans samboer/ektefelle, kommer an på om de var gift, om barna er særkullsbarn eller fellesbarn og størrelse på arven. 1
AnonymBruker Skrevet 8. august 2017 #11 Skrevet 8. august 2017 Det er bare tullesvar i denne tråden, med unntak av svaret som har link til rett svar. Anonymkode: 7401f...008
Hulderen Skrevet 8. august 2017 #12 Skrevet 8. august 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis ektefellen min dør og jeg har 2 barn som bor fortsatt hjemme som jeg forsørger kan jeg ikke i det hele tatt skjønner at staten Norge skal si at noe av dette må til barnet. Jeg eier alt 50/50 med min mann. Anonymkode: 8c2b9...4ce Er de to barna bare dine, eller din manns også? Om barna bare er dine, så har hans foreldre/søsken rett på deler av arven. Er barna deres fellesbarn, så har du rett på å sitte i uskiftet bo. Men om du gifter deg på nytt, så må arven gjøres opp. Du har heller ikke lov til å gjøre noe som forringer farsarven til dine barn. 1
Grylet Skrevet 8. august 2017 #13 Skrevet 8. august 2017 (endret) 1 time siden, Testosteron skrev: Hva mener du? Skrivefeil på grunn av blant annet tullete "autocorrect" på telefonen. Det skulle stå,- Har ikke avdøde barn, for eksempel, forholder det seg ikke på samme måte som en har barn. Endret 8. august 2017 av Grylet
Testosteron Skrevet 8. august 2017 #14 Skrevet 8. august 2017 6 timer siden, Grylet skrev: Svaret på arvespørsmålet ditt er litt mer komplisert enn det folk sier over her. Har ikke avdøde barn for eksempel, forholder det seg ikke på samme måte som en har barn. Det er også forskjell på det å være gift og være samboer. Trådstarter skriver at avdøde har barn, så det må du bare legge til grunn, og da er det ikke mer komplisert enn hva jeg skrev: Alt går til ektefelle/samboer og barna (med mindre han har skrevet testament). Du kan ikke forandre premissene og så si at det er mer komplisert. 1
AnonymBruker Skrevet 8. august 2017 #15 Skrevet 8. august 2017 Først ektefelle, er det noe igjen så går det til barna, med mindre det er ett testament inni bildet. Venninnen min har nettopp gått igjennom dette med hennes avdøde mann. Anonymkode: 62505...8aa
Grylet Skrevet 9. august 2017 #16 Skrevet 9. august 2017 6 timer siden, Testosteron skrev: Trådstarter skriver at avdøde har barn, så det må du bare legge til grunn, og da er det ikke mer komplisert enn hva jeg skrev: Alt går til ektefelle/samboer og barna (med mindre han har skrevet testament). Du kan ikke forandre premissene og så si at det er mer komplisert. Jeg endret ikke premissene. Jeg henviste til lovverket fordi arv er komplisert, og lovverket er TS ikke skilte mellom ektefelle og samboer, samt sa om det var snakk om felles barn eller særkullsbarn.
AnonymBruker Skrevet 9. august 2017 #17 Skrevet 9. august 2017 Hva vil det å sitte i uskiftet bo? Anonymkode: 5d05e...a21
AnonymBruker Skrevet 9. august 2017 #18 Skrevet 9. august 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Hva vil det å sitte i uskiftet bo? Anonymkode: 5d05e...a21 Det vil si at gjenlevende får bli boende i huset livet ut eller til evt nytt samboerskap/ekteskap inngås. Dette må aksepteres og signeres av eventuelle særkullsbarn hvis ikke må de løses ut med en gang. Anonymkode: 5c566...b7a
Carrot Skrevet 9. august 2017 #19 Skrevet 9. august 2017 Beste rådet er: advokat - dette fordi selve essensen i spørsmålet inneholdet en potensiell arvestrid, ergo er det langt bedre å søke proffesjonell hjelp med en gang enn å ende opp med elendighet.. Forøvrig har vi vært gjennom det der med advokat og kort fortalt: Er man gift uten felles barn går noe til ektefellen og noe til foreldrene, er foreldrene døde går det til søsken, har man ikke søsken er det tanter osv som arver. Har man barn sammen med ektefellen er det denne og barna som arver. Er man ikke gift men samboer uten barn går alt til foreldrene osv osv, har man barn går det til barnet etter loven. Men som sagt hvis du trenger råd - få det fra en jurist.
AnonymBruker Skrevet 9. august 2017 #20 Skrevet 9. august 2017 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det vil si at gjenlevende får bli boende i huset livet ut eller til evt nytt samboerskap/ekteskap inngås. Dette må aksepteres og signeres av eventuelle særkullsbarn hvis ikke må de løses ut med en gang. Anonymkode: 5c566...b7a Vil det si at barn kan kreve sin mor utkastet for å gjøre gjeld på sin farsarv f.eks? Anonymkode: ad95a...11e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå